Filozofia nowożytna a rewolucja naukowa w XVII w. 3800-FNRN23-S
Głównym wątkiem seminarium będzie lektura siedemnastowiecznych tekstów naukowych lub filozoficzno-naukowych, napisanych zarówno przez filozofów, jak i przyrodników. Celem zajęć będzie przyjrzenie się temu, w jaki sposób przemiany w myśleniu naukowym w XVII wieku (wykształcenie się nowoczesnego modelu nauki, rozwój metody naukowej, instytucjonalizacja nauki, oddzielenie nauki od pseudonauki) wpłynęły na przemiany ówczesnej filozofii i vice versa: w jaki sposób refleksja filozoficzna stymulowała rozwój rewolucji naukowej. Będziemy rozmawiać o tym, jak filozofia reagowała na rozwój poszczególnych dziedzin nauki: matematyki (geometrii, rachunku różniczkowego), astronomii (dyskusje na temat modelu kopernikańskiego, kwestia powstania Układu Słonecznego), fizyki (dioptryka, problem próżni i atomów, pojęcia czasu, przestrzeni, materii i ruchu), anatomii ( model ciała ludzkiego, filozoficzne implikacje teorii krążenia krwi, teorie widzenia i wzroku).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: student/ka zna i rozumie podstawowe problemy rewolucji naukowej XVII wieku oraz siedemnastowiecznej filozofii nauki, zna poglądy omawianych autorów na podstawie samodzielnej lektury ich pism i opracowań krytycznych oraz historyczny kontekst ich powstania (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W09)
Nabyte umiejętności: student/ka potrafi interpretować siedemnastowieczne teksty z pogranicza filozofii i przyrodoznawstwa, umie analizować argumenty filozoficzne oraz poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną i naukową (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U13, K_U14, K_U16)
Nabyte kompetencje społeczne: student/ka jest gotów/gotowa do wykorzystania wiedzy zdobytej na zajęciach, do sprawnego funkcjonowania w grupie oraz do dalszego samokształcenia (K_K01, K_K02).
Kryteria oceniania
Referat (prezentacja treści lektury, problematyzacja, wprowadzenie do dyskusji)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
J. Kepler, Tajemnica kosmosu, przeł. M. Skrzypczak, E. Zakrzewska-Gębka, Warszawa 2003.
J. Kepler, Noworoczny podarek, albo o sześciokątnych płatkach śniegu, przeł. D. Sutkowska, Warszawa 2014.
J. Kepler, Sen, przeł. D. Sutkowska, J. Włodarczyk, Warszawa 2004.
G. Galilei, Sidereus nuncius, przeł. A. Pacewicz, Wrocław 2010.
G. Galilei, Dialog o dwu najważniejszych układach świata: ptolemeuszowym i kopernikowym, przeł. E. Ligocki, Warszawa 2004.
G. Galilei, Fragmenty kopernikańskie, przeł. T. Sierotowicz, Warszawa 2005.
G. Galilei, Listy kopernikańskie, przeł. T. Sierotowicz, Warszawa 2006.
R. Descartes, Świat, albo Traktat o świetle, przeł. T. Śliwiński, Kraków 2005.
R. Descartes, Dioptryka, przeł. T. Błaszczyk, K. Mrówka, Kraków 2018.
R. Descartes, Człowiek. Opis ciała ludzkiego, przeł. A. Bednarczyk, Warszawa 1989.
R. Descartes, Zasady filozofii, przeł. I. Dąmbska, Kęty 2001.
B. Pascal, Rozprawy i listy (m.in. Fragmenty prac o próżni, Rozważania ogólne nad geometrią), przeł. T. Żeleński-Boy, J. Tazbir, Warszawa 1962.
T. Hobbes, Elementy filozofii. O ciele, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa 1956.
I. Newton, Matematyczne zasady filozofii naturalnej, tłum. S. Brzezowski, Kraków 2015.
I. Newton, Pisma różne: filozofia natury, fizyka, alchemia, przeł. J. Sytnik-Czetwertyński, Bydgoszcz 2015.
Korespondencja A.A. Kochańskiego i G.W. Leibniza z lat 1670-1698, przeł. D. Sieńko, Warszawa 2019.
G. Berkeley, Próba stworzenia nowej teorii widzenia, tłum pod kierunkiem A. Grzelińskiego, Toruń 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: