Filozofia muzyki 3800-FM25-S
Seminarium poświęcone będzie podstawowym zagadnieniom z zakresu filozofii muzyki, tj. ontologii, epistemologii, semiotyki i estetyki utworów muzycznych. Na podstawie analizy tekstów uczestnicy zapoznają się z problemami, stanowiskami i argumentacjami na rzecz różnych poglądów filozoficzno-muzycznych. W szczególności podjęte zostaną następujące zagadnienia:
- status ontyczny dzieła muzycznego;
- dzieło muzyczne a zapis nutowy, wykonanie, nagranie, procesy twórcze;
- źródła poznania dzieła muzycznego;
- emocje w muzyce;
- znaczenie w muzyce;
- wartości estetyczne i artystyczne w muzyce;
- relacja muzyki „filharmonicznej” i rozrywkowej;
- status metodologiczny nauk o muzyce;
- wyzwania edukacji muzycznej;
- muzyka współczesna, improwizacja, wielość kultur muzycznych i sztuczna inteligencja jako wyzwania dla filozofii muzyki.
Niektóre część spotkań seminaryjnych zaproszeni zostaną specjaliści – filozofowie, muzycy-praktycy, muzykologowie, teoretycy muzyki – podejmujący w swoich badaniach problematykę filozoficzno-muzyczną.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Osoba kończąca kurs:
- zna problematykę filozofii muzyki (ontologiczne, epistemologiczne, semiotyczne, estetyczne);
- zna główne kontrowersje i dyskusje filozoficzne wokół problematyki muzycznej.
Nabyte umiejętności:
Osoba kończąca kurs:
- potrafi zająć i uzasadnić swoje stanowisko w sporach filozoficzno-muzycznych;
- potrafi samodzielnie analizować proste pojęcia związane z problematyką filozofii muzyki.
Nabyte kompetencje społeczne:
Osoba kończąca kurs:
- ma większą wrażliwość na zjawiska muzyczne we współczesnym świecie;
- potrafi posługiwać się bogatą siatką pojęciową w opisie i ocenie zjawisk muzycznych.
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot należy:
- aktywnie uczestniczyć w zajęciach;
- przygotować przynajmniej jeden referat na temat uzgodniony z prowadzącą;
- przygotować 1-2 sprawozdania z zajęć.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Wybrane pozycje z zakresu filozofii muzyki:
A. Brożek, Principia musica. Logiczna analiza terminologii muzycznej, Semper 2006.
A. Chęćka, Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki, Słowo/obraz terytoria 2012.
E. Hanslick, O pięknie muzycznym. Przyczynek do rewizji estetyki sztuki dźwięków, UWr 2022.
C. Dahlhaus, H. H. Eggebrecht, Co to jest muzyka?, PIW 1985.
C. Dahlhaus, Estetyka muzyki, PWM.
K. Guczalski (red.), Filozofia muzyki. Studia, Musica Iagiellonica 2003.
R. Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, PWM 1973.
R. Scruton R. Estetyka muzyki, PWM.
M. Szyszkowska, M. Gamrat (red.), Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie, Chopin University Press / Unum 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: