Filozofia dialogu międzyreligijnego: wielość perspektyw 3800-FDM25-S-OG
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Choć jest kontynuacją seminarium z lat wcześniejszych, nie zakłada znajomości konkretnych tekstów, a tylko zainteresowanie fenomenem religijności, orientację w nauczaniu chociaż jednej religii i znajomość podstawowych pojęć filozoficznych oraz umiejętność czytania po angielsku. Poważny dialog międzyreligijny jest w dużej mierze owocem wysiłków podejmowanych po Drugiej Wojnie Światowej, choć ma oczywiście prekursorów. Rozważenie wielu dwustronnych dialogów międzyreligijnych umożliwi poznanie otwartych interpretacji wielu tradycji religijnych. Książka, która będzie podstawą tegorocznego seminarium, „The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue” (pod red. Catherine Cornille, 2013), zawiera uogólnienie doświadczeń wielu spotkań. Wśród jej autorów są znani pionierzy i analitycy dialogu, np. Leonard Swidler i Paul Knitter. Różnorodność rozpatrywanych przypadków daje materiał do filozoficznej refleksji nad religiami, ich wzajemnym stosunkiem, a także rolą i przyszłością religii we współczesnym świecie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Osiągnięcie szerokiej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie filozofii dialogu międzyreligijnego;
Nabyte umiejętności:
Umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu, komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych dokumentów
Nabyte kompetencje społeczne:
Znajomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia seminarium uczestnicy będą zobowiązani czytać omawiane teksty, uczestniczyć w dyskusji, wygłosić referat lub koreferat, a ponadto napisać krótką pracę semestralną.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Poza książką „The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue” (pod red. Catherine Cornille, 2013) następujące pozycje mogą służyć jako literatura pomocnicza:
Martin Buber, „Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych”, PAX Warszawa 1992.
James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (eds), “Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011.
Raimundo Panikkar, „Religie świata w dialogu”, PAX 1986 (oryg. 1978).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: