Filozofia działania 3800-FD24-F
Pojęcie działania stanowi swoisty pomost między sferą fizyczną a sferą racjonalną. Gdy Jan wychyla się, by nacisnąć przełącznik, w jego fizycznym ruchu ucieleśniona może być masa przemyśleń, rozważań, co do tego, co najlepiej zrobić, od wyników tego ruchu mogą zależeć losy całej ludzkości, ruch ten może być dowolny, a Jan może ponosić zań odpowiedzialność. Pojęcie działania uwikłane jest w siatkę pojęciową teorii moralnych, psychologicznych, społecznych, biologicznych, fizycznych. Nie dziwi zatem też rozpiętość poglądów na naturę działań.
Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę współczesnej filozofii działania – zarysowanie zarówno podstawowych podejść teoretycznych jak i zagadnień podejmowanych przez filozofów działania.
Wprowadzenie: naiwna teoria działania. Kontekstualizm; argument ze związku logicznego. Teoria Anscombe. Teoria Davidsona. Spór o indywiduację działań: minimalizm, maksymalizm, moderacjonizm. Hiperinternalizm, wolicjonalizm: teoria Hornsby. Spór o naturę wyjaśnień działań: kauzalizm vs. teleologizm; dziwaczne ciągi przyczynowe. Spór o naturę intencji. Teorie przyczynowości sprawczej. Teorie kontroli sprawczej. Responsybilizm. Spór o naturę racji.
Zakres zagadnień omawianych na ćwiczeniach znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w ramach współczesnej filozofii działania
- zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla współczesnej filozofii działania
- rozpoznaje związek filozofii działania z innymi dziedzinami filozofii: etyką, ontologią oraz epistemologią
- potrafi zwięźle przedstawić problem na piśmie wraz z argumentacją na rzecz jego rozwiązania
- przytacza główne tezy czytanych tekstów i potrafi krytycznie odnieść się do zawartej w nich argumentacji
- czyta i interpretuje tekst filozoficzny
- potrafi w jasny i zrozumiały sposób prezentować swoje poglądy grupie
- potrafi wysłuchać osobę o odmiennych poglądach i w sposób merytoryczny odnieść się do jej przekonań
Kryteria oceniania
Ocena z wykładu jest oparta (100%) na ocenie z egzaminu pisemnego.
Najlepszym sposobem przygotowania się do zaliczenia jest odpowiedzenie na wszystkie pytania przygotowujące do egzaminu, które będą umieszczane na platformie po wykładach.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Kryteria zaliczenia ćwiczeń - zob. podstrona grupy ćwiczeniowej
Literatura
Davis L.H., 1979, Theory of Action, Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Moya C.J., 1990, The Philosophy of Action, Cambridge: Polity Press.
Stout R., 2005, Action, Chesham: Acumen.
Hyman J., Steward H. (red.), 2004, Agency and Action, Cambridge: Cambridge University Press.
Mele A.R. (red.), 1997, The Philosophy of Action, Oxford: Oxford University Press.
O'Connor T., Sandis C. (red.), 2010, A Companion to Philosophy of Action, Oxford: Basil Blackwell.
Sandis C. (red.), 2009, New Essays on the Explanation of Action, New York: Palgrave Macmillan.
Dancy, J., Sandis, C. (red.), Philosophy of Action: An Anthology, Oxford: Wiley-Blackwell, 2015
White A.R. (red.), 1968, The Philosophy of Action, Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: