Filozofia człowieka, filozofia Boga w późnej twórczości Fiodora Dostojewskiego 3800-FCFB25-M-OG
Najpierw podjęty zostanie temat relacji między filozofią a literaturą (zwłaszcza powieściową) oraz problem twórczości. Następnie przedstawione zostaną różne ujęcia twórczości Dostojewskiego (m.in. Sołowjow, Bierdiajew, Mereżkowski, Bachtin, Jewłampijew, Camus, Przybylski, Girard) ze szczególnym uwzględnieniem idei powieści polifonicznej oraz metafizyczno-antropologicznych źródeł oraz konsekwencji wybranych wątków i postaci tekstów Dostojewskiego. Obszarem zaś głównym prezentacji będzie późna twórczość Fiodora Dostojewskiego (Biesy, Młodzik, Bracia Karamazow, Dziennik pisarza), a dłużej zatrzymamy się nad najważniejszymi bohaterami wielkich powieści Dostojewskiego (Stawrogin, Kiriłłow, Wiersiłow, Fiodor Karamazow, Iwan Karamazow, Zosima, Wielki Inkwizytor).
First, the topic of the relationship between philosophy and literature (especially novels) and the problem of creativity will be discussed. Then, various approaches to Dostoyevsky's work will be presented (including Solovyov, Berdyaev, Merezhkovsky, Bakhtin, Yevlampiev, Camus, Przybylski, Girard), with particular emphasis on the idea of the polyphonic novel and the metaphysical-anthropological sources and consequences of selected themes and characters in Dostoyevsky's texts. The main area of the presentation will be Fyodor Dostoyevsky's late work (The Demons, The Young Man, The Brothers Karamazov, The Writer's Diary), and we will dwell longer on the most important characters of Dostoyevsky's great novels (Stavrogin, Kirillov, Versilov, Fyodor Karamazov, Ivan Karamazov, Zosima, The Grand Inquisitor).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą relacji między literaturą piękną a filozofią, a także kultury i myśli rosyjskiej na tle kultury powszechnej; zna i rozumie wybrane kierunki i stanowiska w tym zakresie;
Nabyte umiejętności: Student rozwija umiejętność analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji odnoszących się do związków (i różnic) między literaturą i filozofia; potrafi na specyficznym i szczegółowym materiale wskazywać i rozważać złożone problemy filozoficzne, stawiać tezy i krytycznie je komentować;
Nabyte kompetencje społeczne: Student ma pogłębioną świadomość znaczenia filozoficznej refleksji w odniesieniu do literatury pięknej; może samodzielnie podejmować badania i rozważania w tesj dziedzinie, planować i organizować ich przebieg.
Kryteria oceniania
praca zaliczeniowa
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
M. Bachtin, „Problemy poetyki Dostojewskiego”.
M. Bierdiajew, „Światopogląd Dostojewskiego”.
A. Camus,” Eseje”.
R. Girard, „Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne”.
R. Przybylski, „Dostojewski i „przeklęte problemy””.
W. Sołowjow, „Trzy mowy ku pamięci Dostojewskiego”.
J. Dobieszewski (red.), Wokół Tołstoja i Dostojewskiego.
J. Dobieszewski (red.), Wokół Fiodora Dostojewskiego.
И.И. Евлампиев, „Антропология Достоевского”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: