Filozoficzne i aksjologiczne fundamenty lewicy 3800-FAFL21-S
Na seminarium będziemy się zajmować głównymi ideami szeroko rozumianej lewicy a także ich filozoficznym, politycznym i antropologicznym kontekstem. Będziemy analizować takie pojęcia jak: lewica, równość, postęp, wspólnota, rewolucja, utopia, troska, sprawiedliwość, uznanie, klasy, socjalizm, emancypacja, wartość, praca. Podstawą rozważań będą teksty m.in. G. Agambena, A. Badiou, J. Butler, É. Balibara, Z. Baumana, P. Freirego, N. Fraser, J. Habermasa, M. Hardta, D. Harveya, A. Honnetha, E. Hobsbawma, A. Negriego, Ch. Mouffe, G. Sorela, E. Traverso, S. Žižka.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po ukończeniu seminarium student:
– posiada uporządkowaną wiedzę na temat pojęć i wartości obecnych w dyskursie lewicowym, a także ich historii i ewolucji,
– rozróżnia i charakteryzuje wybrane stanowiska we współczesnym dyskursie lewicowym,
– identyfikuje i opisuje węzłowe spory aksjologiczne i etyczne we współczesnej debacie lewicowej,
– rozpoznaje i omawia problemy etyczne związane ze współczesnym kapitalizmem.
Nabyte umiejętności:
Po ukończeniu seminarium student potrafi:
– krytycznie analizować teksty o charakterze filozoficznym, naukowym i publicystycznym dotyczące tematyki seminarium,
– sformułować, poprawnie uargumentować i przedstawić własne stanowisko w zakresie tematyki seminarium,
– przygotować pisemną analizę wybranych zagadnień dotyczących tematu seminarium.
Nabyte kompetencje społeczne:
Po ukończeniu seminarium student:
– prezentuje krytyczne podejście do postulatów aksjologicznych i etycznych w debacie politycznej i filozoficznej,
– potrafi współpracować w grupie,
– jest gotowa prowadzić dyskusję z poszanowaniem odmiennych postaw i poglądów,
– jest w stanie uczestniczyć w debacie dotyczącej zagadnień etycznych związanych ze współczesnym kapitalizmem,
– dostrzega wartość filozoficznej krytycznej analizy stosunków społecznych dla społeczeństwa demokratycznego.
Kryteria oceniania
– aktywność w czasie zajęć (w tym obecność, znajomość zadanej literatury, udział w dyskusjach) – 50%;
– przygotowanie pracy seminaryjnej – 50%.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2.
Literatura
Lista lektur ma charakter wstępny i orientacyjny. Szczegółowa lista lektur wraz z planowanym harmonogramem zostanie przedstawiona na pierwszym spotkaniu.
G. Agamben, Wspólnota, która nadchodzi, przekł. S. Królak, Warszawa: Sic 2008.
A. Badiou, Manifesty dla filozofii, przekł. A. Wasilewski, Warszawa: PWN 2015.
S.D. Chrostowska, D. J. Ingram (red.), Political Uses of Utopia: New Marxist, Anarchist, and Radical Democratic Perspectives, New York, NY: Columbia University Press 2017.
É. Balibar, Trwoga mas, przekł. A. Staroń, Dialog: Warszawa 2006.
Z. Bauman, Socjalizm. Utopia w działaniu, Warszawa: Krytyka Polityczna 2010.
J. Butler, The Force of Non-Violence. An Ethico-Political Bind, London-Brooklyn, NY: Verso 2020.
P. Freire, Pedagogy of the Oppressed, przekł. M.B. Ramos, New York-London: Continuum, 2012.
J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, przekł. M. Łukasiewicz, Kraków:
Universitas 2005.
A. Negri, M. Hardt, Assembly, New York: Oxford University Press 2017.
A. Honneth, Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych, przekł. J. Duraj,
Kraków: Nomos 2012.
N. Fraser, Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu, przekł.
A. Weseli, Warszawa: Krytyka Polityczna 2014.
D. Harvey, The Anti-Capitalist Chronicles, London: Pluto Press 2020.
E. Hobsbawm, Jak zmienić świat. Marks i marksizm 1840-2011, przekł. S. Szymański,
Warszawa: Krytyka Polityczna 2013.
Ch. Mouffe, W obronie lewicowego populizmu, przekł. B. Szelewa, Warszawa: Krytyka
Polityczna 2020.
G. Sorel, Złudzenia postępu, przekł. E. Breiter, Kraków: Etiuda 2015.
E. Traverso, Lewicowa melancholia, przekł. W. Gilewski, Warszawa: Książka i Prasa 2020.
S. Žižek, Pandemia! COVID-trzęsie światem, przekł. J. Maksymowicz-Hamman, Warszawa:
Relacja 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: