- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka środowiskowa 3800-ES23-S-OG
Seminarium poświęcone filozoficznym aspektom stosunku człowieka do przyrody. Przedmiotem dyskusji będą następujące problemy:
(a) Relacja: człowiek-natura. Biocentryzm, antropocentryzm, holizm
(b) Byty nie-osobowe jako przedmiot rozważań moralnych
(c)Przyroda jako wartość
(d) Etyczne, estetyczne oraz utylitarne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody.
(e) Kryzys ekologiczny a los przyszłych pokoleń (zmiany klimatu, zasoby naturalne, etc.)
(f) Interesy ludzkie, interesy zwierząt a powinności moralne człowieka wobec przyrody.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
(a) student sprawnie operuje stosowaną podczas zajęć terminologią filozoficzną w zakresie etyki środowiska naturalnego,
(b) potrafi odróżnić stanowiska biocentryczne, antropocentryczne i holistyczne,
(c) potrafi właściwie identyfikować typ argumentacji na rzecz utylitarnego, etycznego czy estetycznego aspektu stosunku człowieka do przyrody,
(d właściwie rozpoznaje metaetyczne podstawy norm regulujących stosunek człowieka do natury
Nabyte umiejętności:
(a) student rozpoznaje relacje między etyką ekologiczna a etyką uniwersalną,
(b) umie podać argumenty na rzecz bronionego stanowiska,
(c) umie krytycznie ustosunkować się do niewłaściwej relacji człowieka do przyrody,
(d) potrafi przygotować prezentację na zajęciach, z zachowaniem metodologicznych rygorów i konkluzywności wywodów, a także odnieść prezentowane tezy do rzeczywistości społecznej
Nabyte kompetencje społeczne:
(a) student potrafi dobrze komunikować się z uczestnikami zajęć,
(b) rozumie i ceni społeczną przydatność prowadzonej filozoficznej dyskusji,
(c) umie przełożyć język filozoficznych/etycznych analiz na aktualne sytuacje społeczne zwłaszcza w kwestii moralnych relacji człowiek-zwierzę,
(d) potrafi stosować zasady etyki środowiska naturalnego do aktualnych zjawisk cywilizacyjnych
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, wygłoszenie referatu (w wyjątkowych przypadkach zamienionego na pracę pisemną).
Liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
1. R.Eliot: Etyka ekologiczna
2. Holmes Rolston lll: Environmental Ethics: Values and Duties to the Natural World
3. David Schmidtz: Are All Species Equal?
4. Peter Singer: Not for Humans Only.The Place of Non-Humans in Environm. Issues
5. E.Bińczyk: Troska o post-przyrodę w epoce antropocenu ((art.)
6. Paul Taylor: The Ethics of Respect for Nature
7. Holmes Rolston III: The Anthropocene. Beyound the Natural
8. Tom Regan: Prawa i krzywda zwierząt
9. Brian Luke: Justice, Caring, and Animal Liberation
10. Charles Diehm: Darwin and Deep Ecology
11. Alen Carlson: Aesthetic Appreciation of Nature...
12. Emily Brady: The Ugly Truth: Negative Aesthetics and Environment
13. R.Elliot: Faking Nature
14. Joel Feinberg: Obowiązki człowieka i prawa zwierząt
15. Evelyn B.Pluhar: Meat and Morality: Alternative to Factory Farming
16. Karen J. Warren/Jim Cheney: Ecological feminism and Ecosystem ecology
17 D.C.Dennett: Animal Consciouness: what matters and why...
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: