Epistemologia procesu psychoterapeutycznego: emocje 3800-EPP24-S
filozofii języka i umysłu, którzy są jednocześnie zainteresowani psychoterapią jako zjawiskiem, w którym zbiegają się filozoficzne zagadnienia samopoznania, komunikacji, reprezentacji i relacji. Podczas tegorocznych zajęć będziemy zastanawiać się nad znaczeniem rozpoznawania, wyrażania, opisywania i przeżywania emocji w procesie psychoterapii i w związku z nim może przyczyniać się
do korzystnej zmiany, która w zamierzeniu ma mieć trwały charakter i wykraczać poza ramy kontekstu terapeutycznego.
Seminarium ma charakter badawczy, udział w nim będzie wymagał samodzielności oraz aktywności w stawianiu pytań i poszukiwaniu na nie odpowiedzi.
Chociaż będziemy starali się poszukiwać tego, co wspólne dla możliwie dużej części podejść psychoterapeutycznych, szczególną uwagę poświęcimy terapii humanistyczno-doświadczeniowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student zna i rozumie:
- metody badawcze i strategie argumentacyjne,
- podstawową terminologię w języku polskim i angielskim,
- podstawowe zależności między epistemologią i filozofią umysłu a psychoterapią,
- podstawowe zagadnienia dotyczące elementów wspólnych dla głównych nurtów psychoterapii
- filozoficzne zagadnienia związane z różnymi aspektami pracy nad emocjami w procesie terapeutycznym
Nabyte umiejętności:
Student potrafi:
- poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną
- interpretować tekst filozoficzny, komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów
- identyfikować proste strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
- analizować proste argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
- ujawniać główne wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych
- formułować w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy
- dobierać strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruować krytyczne argumenty, formułować odpowiedzi na krytykę
Nabyte kompetencje społeczne:
Student potrafi:
- formułować w sposób jasny i uporządkowany swoje zdanie w dyskusji filozoficznej
- formułować pytania i zgłaszać zastrzeżenia do problemów oraz propozycji ich rozwiązań
- okazywać tolerancję wobec osób o odmiennych poglądach,
- przyjmować nowe idee i ewentualnie zmieniać stanowisko w świetle dostępnych danych i argumentów
- rozpoznawać powiązania między koncepcjami filozoficznymi a innymi częściami życia kulturalnego i społecznego
Kryteria oceniania
Podstawą do wystawienia oceny będą:
- krótkie pisemne komentarze do omawianych lektur (50% oceny)
- wygłoszenie krótkiego referatu wprowadzającego do jednej z lektur (30% oceny)
- aktywność podczas zajęć (20%)
Skala ocen
5! (cel.) – 95% (lub osoba z najwyższą liczbą punktów w grupie)
5 (bdb.) – od 90%
4+ (db. plus) – od 82%
4 (db.) – od 75%
3+ (dst. plus) - od 67%
3 (dst.) od 60%
2 (ndst.) mniej niż 60%
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Dryden, W. (1994). Reason and emotion in psychotherapy: Thirty years on. Journal of Rational-emotive and Cognitive-behavior therapy, 12(2), 83-99.
Elliott, R., & Greenberg, L. S. (2016). Emotion-focused therapy.
Foa, E. B., Huppert, J. D., & Cahill, S. P. (2006). Emotional Processing Theory: An Update. In B. O. Rothbaum (Ed.), Pathological anxiety: Emotional processing in etiology and treatment (pp. 3–24). The Guilford Press.
Gendlin, E. T. 1978/2003, “Focusing”, Rider, London.
Greenberg, L. S. (2004). Emotion–focused therapy. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice, 11(1), 3-16.
Greenberg, L. S., & Pascual-Leone, A. (2024). Changing emotion with emotion. In Change in Emotion and Mental Health (pp. 325-344). Academic Press
Greenberg, L. S. (1990). Emotion in psychotherapy..
Greenberg, L. S., & Pascual‐Leone, A. (2006). Emotion in psychotherapy: A practice‐friendly research review. Journal of clinical psychology, 62(5), 611-630.
Plutchik, R. (1990). Emotions and psychotherapy: A psychoevolutionary perspective. In Emotion, psychopathology, and psychotherapy (pp. 3-41). Academic press.
Purton, C. (2014). “The trouble with psychotherapy: Counselling and common sense.” Bloomsbury Publishing.
Purton, C. (2014). “Wittgenstein and the expression of feelings in psychotherapy”. Philosophical Investigations, 37(2), 152-166.
Salvatore, S. (2011) “Psychotherapy Research Needs Theory. Outline for an Epistemology of the Clinical Exchange”, Integrative Psychological and Behavioral Science, 45, 366–388
Wittgenstein, L. (1953/1972) „Dociekania filozoficzne”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: