Ethics of end-of-life issues 3800-EELI25-BE-S
The course is focused on the main moral problems of end of life and provides a relevant ethical knowledge (concepts, theories, principles, rules and arguments) as a general framework for interpreting and analysing moral issues arising in terminal care as well as teaches methods of case analysis. The course aims at making students aware of the normative aspects of medical decisions made in terminal care, clarifying the most important philosophical approaches to medico-moral reflection, that is the philosophical context of ethical theories and their practical application as well as normative positions in end-of-life ethics. The course aims at developing the students’ skills in recognizing the moral dimensions of end of life and their ability to think critically about moral issues arising in terminal care. The course develops students’ ability to analyze critically moral arguments, making them able to formulate and support with clear reasoning their medico-moral judgments concerning terminal care.
To sum up: The course aims at: (a) giving students a relevant ethical knowledge of main problems and discussions in terminal care; (b) stimulating their analytical skills and reasoning abilities; (c) enhancing their intellectual sensibility and awareness of the needs of dying patients; (d) enhancing their skills in construction arguments; (e) developing their habit of critical thinking; (f) developing their linguistic skills (B2+level).
Content: Problem of death in analytical philosophy and phenomenology. Evolution of the definition and criteria of death. Dying: changes in the attitudes to death and dying in Western culture according to Ph. Ariès. Is cultural thanatology just the science fiction to the Past? Michel Vovelle analyses of cultural thanatology. The phenomenon of medicalization of death. The dilemma of immortality and the transhumanist project. The concept of terminal stage and terminal phase. Ethical foundations of medical thanatology. The rule of informed consent, principle of proportionate and disproportionate means. The notion of medical futility. Futile treatment - definitional difficulties. The problem of the adequacy of the principle of double effect as an ethical justification for effective terminal analgesia. Palliative sedation. Ethical analyses of commissions and omissions, withholding and withdrawal. Ethical aspects of artificial feeding and hydrating in terminal care. Advance directives (living will, durable power of attorney, DNI/DNR). Ethical controversies concerning persistent vegetative state (PVS). Quality of life: theories and methods of assessment. Ethical and legal issues concerning euthanasia and physician assisted suicide: evolution of the argumentation. Palliative care and terminal care. Hospice movement: development of forms of hospice care.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W02 - w pogłębionym stopniu rolę bioetyki w praktyce i rozwoju medycyny końca życia, opieki paliatywnej i medycyny terminalnej;
K_W03 zaawansowaną, multi- i interdyscyplinarną terminologię stosowaną w etyce końca życia;
K_W12 - w sposób pogłębiony, prowadzący do specjalizacji, zagadnienia, problemy oraz bieżący stan dyskusji i badań z zakresu etyki końca życia.
At the end of the seminar, the student has knowledge of and understanding of:
K_W02 - the role of ethics and bioethics in the practice and development of end-of-life medicine, palliative care and terminal medicine;
K_W03 - advanced, multi- and interdisciplinary terminology used in ethics of end-of-life issues;
K_W12 - the issues and problems of end-of-life ethics and the current state of discussion and research in that area at a level that leads to specialization.
Umiejętności. Absolwent potrafi:
K_U01 - identyfikować problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce i rozwoju medycyny końca życia, opieki paliatywnej, medycyny terminalnej;
K_U02 - krytycznie analizować wypowiedzi ustne i pisemne innych autorów z zakresu etyki końca życia – rekonstruować tezy, identyfikować założenia faktyczne oraz normatywne, krytycznie oceniać poprawność i siłę argumentacji;
K_U13 - przygotować pracę pisemną z zakresu etyki końca życia, zgodnie z zasadami techniki pisania prac danego rodzaju – poprawnie językowo i redakcyjnie sformułować wypowiedź na piśmie, opracować bibliografię i odsyłacze;
K_U14 - przygotować i wygłosić wystąpienie ustne (referat) z zakresu etyki końca życia;
K_U15 (seminarium w j. ang.) - posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2+ ESOKJ oraz specjalistyczną terminologią z zakresu etyki końca życia.
At the end of the seminar, the student is able to:
K_U01 - identify ethical problems and conflicts that arise in the practice and development of end-of-life medicine, palliative care and terminal medicine;
K_U02 - critically analyze oral and written statements by other authors in the field of end-of-life ethics, including reconstructing theses, identifying factual and normative assumptions, and critically evaluating the correctness and strength of arguments;
K_U13 - prepare a short written paper on a topic related to end-of-life ethics in accordance with the rules for writing papers of this type;
K_U14 - prepare and deliver an oral presentation on a topic related to end-of-life ethics;
K_U15 (seminar in English) use English at the B2+ CEFR level, as well as the specialized terminology used in end-of-life ethics.
Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:
K_K01 - krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści;
K_K02 - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki, a także z zakresu prawa medycznego oraz socjologii i antropologii medycyny, w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój medycyny końca życia oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów;
K_K05 - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki, zwłaszcza odnoszącej się do problemów końca życia jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej;
K_K06 - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych, prawnych i społeczno-kulturowych związanych z własną pracą badawczą i zawodową, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów pracy dla konsultantów klinicznych oraz członków różnych komisji bioetycznych/etycznych.
At the end of the seminar, the student is able to:
K_K01 - critically evaluate their knowledge, acquired information, and received content;
K_K02 - recognize the importance of knowledge in the fields of ethics, bioethics, medical law, sociology, and medical anthropology in solving problems arising from the practice and development of of end-of-life medicine, palliative care and terminal medicine and seek expert advice when encountering difficulties in solving these problems independently;
K_K05 - develop bioethics, especially ethics of end-of-life issues, reliably and responsibly as a theoretical field and social practice;
K_K06 - recognize ethical, legal, and sociocultural problems and challenges related to their own research and professional work, in particular, to comply with, develop, and promote ethical standards for healthcare ethics consultants and members of various bioethics and ethics committees.
DODATKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA DOKTORANTÓW
Po zakończeniu seminarium doktorant
(a) zna i rozumie:
- metodologię badań naukowych w obrębie etyki końca życia;
- etyczne i filozoficzne aspekty fundamentalnych dylematów, jakie rodzi postęp medycyny końca życia, opieki paliatywnej i medycyny terminalnej;
(b) potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów, jakie rodzi postęp medycyny końca życia, opieki paliatywnej i medycyny terminalnej;
- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i prac innych autorów dotyczących etycznych problemów związanych medycyną końca życia
- uczestniczyć w dyskursie naukowym lub inicjować debaty naukowe dotyczące etyki końca życia;
(c) jest gotów do:
- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój etyki końca życia oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów;
- uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych w obrębie etyki końca życia, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej.
ADDITIONAL EDUCATIONAL EFFECTS FOR DOCTORAL STUDENTS
At the end of the seminar, the PhD student:
(a) has as knowledge and understanding of:
- methodology of scientific research in the field of end-of-life ethics;
- ethical and philosophical aspects of fundamental dilemmas brought about by the advances in end-of-life medicine, terminal medicine and palliative care;
(b) is able to:
- use knowledge from various fields in the humanities to identify, formulate and solve - in an innovative way - complex ethical problems brought about by the advances in end-of-life medicine
- critically analyze and evaluate results of scientific research, opinions of experts, and views of other scholars regarding ethical problems of end-of-life medicine;
- participate in or initiate scientific discussions and debates on procreative ethics;
(c) is ready to:
- critically evaluate one's own contribution to the development of end-of-life ethics; and to participate in discussions, formulate arguments, and express one’s own opinions in a manner respectful to others, their views, and to diversity of methods and approaches employed in the humanities;
- recognize the priority of knowledge in solving scientific, theoretical, and practical problems in end-of-life ethics; and to respect standards of good research practice.
Kryteria oceniania
Active participation in the seminars (attendance, preparation, participation in discussions) – 40%
Preparation & oral delivery of presentation – 30%
Critique of a book/paper concerning seminar subject or the case study or problem analysis (argumentative essay) in writing – 30%
Final assignment requirements: 3600 – 5400 characters with spaces (2-3 standard pages), the Student’s name given as a title of the file, sent via email, in Word format. Proper references are required.
Number of absences: 2
Literatura
Ad Hoc Committee of the Harvard Medical School to Examine the Definition of Brain Death (1968).
A. Alichniewicz, Terapia daremna – problemy definicyjne, Przegląd Prawa Medycznego, 3 (2024), 16, s. 5-32, DOI: 10.70537/p196w724
Ph. Ariès, Człowiek i śmierć, PIW, Warszawa 1989.
A.Bartkowska-Śniatkowska A, Byrska-Maciejasz E, Cettler M, et al. Guidelines regarding ineffective maintenance of organ functions (futile therapy) in paediatric intensive care units. Anaesthesiol Intensive Ther 2021; 53, 5: 369–375.
DOI: https://doi.org/10.5114/ait.2021.111451 w jęz. polskim: Anestezjologia Intensywna Terapia 2021, 53, 5: 369–375.
G.S Belkin, Death before Dying, Oxford University Press, Oxford – New York 2014.
T. L. Beauchamp, J. F. Childress, Tradycyjne rozróżnienia i reguły rządzące zaprzestaniem leczenia, [w:] tychże, Zasady etyki medycznej, tłum. W. Jacórzyński, Książka i Wiedza, Warszawa 1996.
D. Birnbacher, E. Dahl (eds.), Giving Death a Helping Hand, International Library of Ethics, Law, and the New Medicine 38, Springer 2008.
D. Callahan, The Troubled Dream of Life. In Search of a Peaceful Death, Simon&Schuster, New York-London 1993;
D. Callahan, The Tyranny of Survival and Other Pathologies of Civilized Life, Macmillan Publishing Co., New York 1973.
M.J. Cholbi (ed.), Euthanasia and Assisted Suicide, Praeger, Santa Barbara-Denver 2017.
J. Drążkiewicz, W stronę człowieka umierającego - o ruchu hospicyjnym w Polsce, Uniwersytet Warszawski, Instytut Socjologii, 1983.
A. Kübler, Siewiera J, Durek G, Kusza K, Piechota M, Szkulmowski Z., Wytyczne postępowania wobec braku skuteczności podtrzymywania funkcji narządów (terapii daremnej) u pacjentów pozbawionych możliwości świadomego składania oświadczeń woli na oddziałach intensywnej terapii, Anestezjologia Intensywna Terapia 2014, 46, 4, 229–234; in English: Kübler A, Siewiera J, Durek G, Kusza K, Piechota M, Szkulmowski Z: Guidelines regarding the ineffective maintenance of organ functions (futile therapy) in ICU patients incapable of giving informed statements of will. Anaesthesiol Intensive Ther 2014; 46: 215–220.
J. M. Fischer (red.), The Metaphysics of Death, Stanford University Press, Stanford 1993
E. Kübler-Ross, Rozmowy o śmierci i umieraniu, tłum. I. Doleżal - Nowicka, PAX, Warszawa 1979.
P. Lee, Total Brain Death and the Integration of the Body Required of a Human Being. Journal of Medicine and Philosophy, 2016,41, 300 – 314. doi:10.1093/jmp/jhw005
J.P. Lizza, Defining death: beyond biology. Diametros 2018, 55, 1–19. DOI: 10.13153/diam.1172
P. Łuków (red. nauk.), Zrozumieć śmierć człowieka , Polskie Stowarzyszenie Koordynatorów Transplantacyjnych 2015
McMahan, The Ethics of Killing: Problems at the Margins of Life, Oxford University Press 2003.
Jeff Malpas i R. C. Solomon (red.), Death and Philosophy, Routledge, London - New York 1998
D. Marquis, Death is a biological phenomenon. Diametros 2018, 55, 20–26. DOI: 10.13153/diam.1173
F. G. Miller, R.D. Truog, Death, Dying, and Organ Transplantation. Reconstructing Medical Ethics at the End of Life. Oxford University Press, Oxford – New York 2012.
Nair- Collins, M. (2018) A biological theory of death: characterization, justification, and implications. Diametros 55, 27–43. DOI: 10.13153/diam.1174
President’s Commission for the Study of Ethical Problems in Medicine and Biomedical and Behavioral Research (1981). Defining Death. https://repository.library.georgetown.edu/bitstream/handle/10822/559345/defining_death.pdf?sequence=1&isAllowed=y
President’s Council of Bioethics. (2008). Controversies in the Determination of Death. A White Paper. https://repository.library.georgetown.edu/bitstream/handle/10822/559343/Controversies%20in%20the%20Determination%20of%20Death%20for%20the%20Web.pdf?sequence=1&isAllowed=y
M.Pabst Battin, Ending Life, Oxford University Press, Oxford 2005.
Polskie Towarzystwo Pediatryczne, Zaniechanie i wycofanie się z uporczywego leczenia podtrzymujacego zycie u dzieci, Warszawa 2011.
L.A. Roscoe, D.P. Schenck, Communication and Bioethics at the End of Life. Real Cases, Real Dilemmas, Springer International Publishing AG 2017.
J. Różyńska, W. Chańska (red), Bioetyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
P. Singer, O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, przeł. A. Alichniewicz i A. Szczęsna, PIW, Warszawa 1997.
M. Świderska, Aspekty prawne terapii daremnej w okresie końca życia, Białostockie Studia Prawnicze 2023, 28, 3.
Uniform Determination of Death Act (1981). http://www.lchc.ucsd.edu/cogn_150/Readings/death_act.pdf
M. Vovelle, Śmierć w cywilizacji Zachodu. Od roku 1300 po współczesność, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2005.
M. Warnock, E. Macdonald, Easeful Death, Oxford University Press, Oxford 2009
M. Webb, The Good Death. The New American Search to Reshape the End of Life, Bantam Books, New York 1999.
S.J. Youngner, G.K. Kimsma, Physician-Assisted Death in Perspective. Assessing the Dutch Experience, Cambridge University Press, Cambridge 2012.
R. Zaner (ed.), Death: Beyond Whole-Brain Criteria, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht-Boston-London 1988.
I. Ziemiński, Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, TN KUL Lublin 1999;
I. Ziemiński Metafizyka śmierci, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: