Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Św. Idioty” Cezarego Wodzińskiego 3800-EDR24-S
Ambicja Cezarego Wodzińskiego, by filozoficznie uchwycić znaczenie bizantyjskiego toposu jurodiwego i w odbiciu od niego wskazać możliwy kierunek tego co autor chciał nazwać antropologią apofatyczną, co raczej byśmy dziś określili jako filozoficzne poszukiwanie określenia świętości tam gdzie jest to drażniące, niepokojące, nieznośne, niemiłe, niepokorne.
Jednocześnie „św. Idiota” Cezarego Wodzińskiego pozostaje wybitnym oryginalnym przedsięwzięciem dokonanym w ramach polskiej filozofii religii. Odważną próbą zakreślenia pojęciowego filozoficznej treści niesie ze sobą fenomen jurodiwego.
Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „św. Idiota” Cezarego Wodzińskiego a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego.
Zajęcia uzupełnią wiedzę studentów na temat ważnych książek w dziedzinie filozofii religii i współczesnej filozofii polskiej i mogą stanowić dobry punkt wyjścia dla dalszych samodzielnych studiów poglądów filozofów religii.
Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych problemami filozofii religii i epistemologii.
Zajęcia są kontynuacją zajęć Epistemologia doświadczenia religijnego z roku akademickiego 2023/2024.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Wiedza o fenomenie jurodiwego i jego filozoficznej interpretacji w ujęciu Cezarego Wodzińskiego.
Nabyte umiejętności:
zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;
wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej;
czyta i interpretuje tekst filozoficzny;
analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;
wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi;
dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę;
twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji;
samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów;
analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami;
określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji;
Nabyte kompetencje społeczne:
jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania;
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie co najmniej jednego protokołu z zajęć z własnym komentarzem albo przygotowanie i przeprowadzenie referatu w ramach seminarium, albo praca pisemna na zatwierdzony przez prowadzącego temat związany z seminarium (60%).
Dodatkowe kryteria oceniania dla doktorantów:
Przygotowanie i wygłoszenie referatu z samodzielną interpretacją wybranego fragmentu książki omawianego na seminarium, bądź uzgodnionego z prowadzącymi innego tekstu powiązanego z tematem seminarium. Przygotowana interpretacja powinna zawierać wyraźnie sformułowane własne tezy autora w sposób, który umożliwi zajęcie stanowiska w stosunku do nich przez uczestników seminarium).
Liczba nieobecności: 3 w ciągu roku
Literatura
C. Wodziński, Św. Idiota.
A. Panczenko, Staroruskie szaleństwo Chrystusowe jako widowisko, w: Semiotyka dziejów Rosji, red. B. Żyłko, Łódź 1993.
G. Fiedotow, Święci Rusi (X – XVII w.), Białystok 2002.
J. Nowosielski, Inność prawosławia, Warszawa 1991.
Thompson E., Zrozumieć Rosję. Święte szaleństwo w kulturze rosyjskiej, Warszawa 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: