Język łaciński II 3800-DON-LA2
Zajęcia przygotowują do do samodzielnej lektury klasycznych i poklasycznych tekstów łacińskich. Podczas zajęć student zdobywa znajomość zagadnień gramatycznych, przede wszystkim składniowych, oraz słownictwa łacińskiego na poziomie pozwalającym na lekturę tekstów o średnim i zaawansowanym stopniu trudności. W trakcie tłumaczenia oryginalnych tekstów łacińskich zostają wprowadzone podstawowe pojęcia dotyczące środków stylistycznych i retorycznych oraz translatoryki.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: student
- posiada podstawową wiedzę o języku łacińskim, jego powstaniu i rozwoju;
- zna gramatykę i leksykę języka łacińskiego w stopniu zaawansowanym;
- potrafi tłumaczyć teksty łacińskie o średnim i zaawansowanym stopniu trudności;
- poznaje w oryginale teksty filozofów antycznych (Cyceron, Seneka, św. Augustyn) i późniejszych (św. Tomasz z Akwinu);
- rozpoznaje i potrafi nazwać podstawowe środki stylistyczne i retoryczne;
- zna podstawowe zasady translatoryki;
- ma podstawową wiedzę o literaturze antycznej oraz jej recepcji w wiekach późniejszych;
- ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, filozoficznych i religioznawczych z kręgu antycznej kultury śródziemnomorskiej oraz ich wpływu na kulturę wieków późniejszych.
Nabyte umiejętności: student
- potrafi samodzielnie czytać i tłumaczyć teksty łacińskie o różnym stopniu trudności;
- potrafi analizować i interpretować poznawane utwory;
- dzięki analizie i interpretacji tekstów potrafi aplikować wiedzę z innych dyscyplin, zwłaszcza humanistycznych;
- umie umiejscowić poznawane utwory w szczegółowym kontekście historyczno-kulturowym.
Nabyte kompetencje społeczne: student
- ma świadomość swojej wiedzy i zdobytych umiejętności;
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju;
- posiada umiejętność pracy w zespole, w tym zarówno kierowania zespołem, jak i podporządkowania się innym;
- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe antyku, zwłaszcza w dziedzinie filozofii;
- ma świadomość znaczenia nauk o starożytności dla rozwoju cywilizacyjnego.
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%
- śródsemestralne testy kontrolne – 25%
- Końcowe zaliczenie pisemne – 35%
Do zaliczenia końcowego można podejść po zaliczeniu wszystkich testów śródsemestralnych.
Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego.
Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.
Kontrola obecności: dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Literatura
- Materiały autorskie dostarczone przez osobę prowadzącą zajęcia;
- Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum, Wrocław (wydanie dowolne);
- Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, PIW, Warszawa (wydanie dowolne);
- Korpanty J., Mały słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa lub Kumaniecki K. (oprac.), Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa (wydania dowolne);
- Lewandowski I., Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, PWN, Warszawa lub Wielewski M., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, PWN, Warszawa lub Auerbach M., Dąbrowski K., Gramatyka łacińska, Ossolineum (wydania dowolne);
- Samolewicz Z., Sołtysik T., Składnia łacińska, wyd. Homini, Bydgoszcz (wydanie dowolne).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: