Demokracja DE PL. Deliberacja i demokracja w społeczeństwie obywatelskim w Polsce i w Niemczech. Warsztaty teoretyczno-praktyczne. [SZKOŁA ZIMOWA 17-22.11.2024] 3800-DEPL24-S
Celem merytorycznym seminarium będzie refleksja nad demokracją oraz jej formami i praktykami, z uwzględnieniem różnic w społeczeństwie polskim i niemieckim. Seminarium ma umożliwić uczestnikom pogłębienie rozumienia uniwersalnych problemów związanych z pojęciem demokracji, jak też różnic kulturowych w kontekście polsko-niemieckim.
Koncepcja metodologiczna seminarium ma charakter innowacyjny, a jego głównym celem jest wyjście poza typowe w dydaktyce akademickiej ramy teoretyczno-deskryptywnej pracy na tekście, w celu uzupełnienia refleksji na temat demokracji o indywidualne doświadczenie, emocje i wnioski płynące z bezpośredniego uczestnictwa w procesie kolektywnego podejmowania decyzji.
Dlatego seminarium podzielone jest na blok praktyczny i teoretyczny. Elementy bloku teoretycznego każdorazowo łączyć się będą z częścią praktyczną, podczas której uczestnicy zyskają możliwość osobistego doświadczenia dylematów charakterystycznych dla procesów demokratycznych, rozszerzającego zakres refleksji teoretycznej.
Moduł praktyczny realizowany będzie za pomocą metody edukacji demokratycznej „Betzavta/Miteinander”, opracowanej przez Adam Institute w Izraelu i adaptowanej przez Centrum für angewandte Politikforschung (CAP) w Niemczech. Moduł ten będzie prowadzony przez profesjonalnych edukatorów.
Część praktyczna może wymagać od uczestników poddania własnych działań krytycznej autorefleksji na plenum grupy. Stanowi to integralną część procesu poznawczego.
Moduł teoretyczny będzie miał formę konwersatorium akademickiego, podczas którego treści z modułu praktycznego omawiane będą w odniesieniu do teorii filozoficznych, w celu zarówno uogólnienia doświadczeń praktycznych, jak też zbadania tych teorii pod kątem ich potencjalnych niedoskonałości. Moduł ten będzie prowadzony przez kadrę akademicką.
W ramach kursu zaplanowano także wykład wprowadzający, który pozwoli lepiej zrozumieć założenia metody.
Wydarzenie jest już piątą edycją projektu.
WAŻNE:
- Seminarium jest finansowane ze środków zewnętrznych i jego przeprowadzenie jest uzależnione od otrzymania tych środków. Ostatecznej informacja, czy seminarium się odbędzie, należy spodziewać się w listopadzie. Dlatego proszę o przemyślane zapisy,
- Zwrot kosztów zakwaterowania, wyżywienia i podróży będzie odbywał się zgodnie z wytycznymi podmiotów finansujących, w przypadku kosztów podróży uczestnicy będą musieli prawdopodobnie samodzielnie złożyć wniosek wg otrzymanych wytycznych,
- w seminarium mogą brać udział wyłącznie osoby poniżej 26 roku życia (warunek podmiotu finansującego),
- Proszę zajrzeć na stronę wydarzenia, gdzie znajdują się szczegóły dot. warunków i aktualne informacje (w tym status uzyskania dofinansowania): https://sites.google.com/uw.edu.pl/dobrzanski/zajecia/wydzial-filozofii/demokracjadepl
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Absolwent zna:
K_W08 w pogłębionym stopniu – normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania
K_W10 w pogłębionym stopniu – rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
K_W11 w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury
Nabyte umiejętności:
Absolwent potrafi:
K_U02 określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji
K_U06 twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
K_U07 precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawiać tezy i krytycznie je komentować
Nabyte kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do:
K_K05 aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w seminarium. Krótki esej na podstawie doświadczeń z seminarium.
Literatura
(Lista może ulec modyfikacjom)
Arystoteles, Polityka
John Locke, Dwa traktaty o rządzie
Immanuel Kant, O porzekadle, Do wiecznego pokoju
Isaiah Berlin, Dwie koncepcje wolności
Jürgen Habermas, Faktyczność i obowiązywanie
Chantal Mouffe, Paradoks demokracji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: