- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Biopolityka 3800-BPL23-M-OG
Praktyki biopolityczne wskazują na zadania państwa w zakresie ochrony życia i zdrowia, uwzględniające ochronę terytorium przez zagrożeniami zdrowotnymi: kwarantannę, izolację, oraz szacunek ryzyka. Historyczne oraz ekonomiczne uwarunkowania praktyk biopolitycznych.
Biopolityczne teorie rodzą się wraz z rozwojem nauk biologicznych, odwołując się do biologii jako nauki źródłowej dla nauk politycznych, uznają populację za przedmiot politycznego oddziaływania, sięgają po rasizm, sankcjonują praktyki takie jak eugenika, uzasadniają imperializm.
Filozoficzne krytyki biopolityki wskazują na redukcjonizm biopolityki, która redukuje człowieka do właściwej dla świata przyrody sfery zoe (Schmitt, Arendt, Agamben). Współczesne ujęcia krytyczne wskazują na relację wiedzy oraz władzy (Foucault), władzę dyscyplinarną, wskazują na seksualność jako reprodukcję, polityczne uwarunkowania oddziaływania na populację.
Globalny wymiar biopolityki oraz imperializmu uwzględnia globalizację w wymiarze ekonomicznym oraz jej biopolityczne konsekwencje (Giddens, Hardt, Negri, Esposito, Rose), wskazuje na rozwój biotechnologii w wymiarze, w jakim stanowi on nadzieję oraz zagrożenie (Harari, Habermas, Fukuyama).
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
K_W02, w pogłębionym stopniu metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w teoretycznym oraz filozoficznym ujęciu biopolityki
K_W03, specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim
K_W05, główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach biopolityki
K_W08, pogłębionym stopniu normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania
K_W10, w pogłębionym stopniu rolę refleksji filozoficznej w krytycznym ujęciu biopolityki
K_W11, w pogłębionym stopniu zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze, w społeczeństwie i sferze polityki;
Nabyte umiejętności:
Absolwent potrafi:
K_U01, samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów
K_U02, określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji
K_U03, analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
K_U04, identyfikować zaawansowane strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
K_U06, twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
K_U09, konstruować i twórczo rekonstruować argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
K_U10, pisać twórcze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne, innowacyjne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie filozofii
Nabyte kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do:
K_K02, rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
K_K03, samodzielnego podejmowania i inicjowania działań zawodowych oraz planowania i organizowania ich przebiegu
K_K04, dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywności w rozwiązywaniu tych problemów
K_K05 aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
Kryteria oceniania
Króki esej lub sprawdzian ustny - 85%
Aktywność w trakcie wykładu 15%
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Robert Esposito, Biopolityka (2008); R. Esposito, Pojęcia polityczne (2015); Th. Lemke Biopolityka; Robert Blank, Biology and Political Science (2001); Przewodnik po współczesnej filozofii politycznej red. R.E.Goodwin i in.; W. Kymlicka Współczesna filozofia polityczna; Agamben G., Homo Sacer, Suwerenna władza i nagie życie, (2008)., Arendt, Kondycja ludzka, Arendt H., Korzenie totalitaryzmu (2008), Foucault M., Narodziny biopolityki (2011), Foucault M., Trzeba bronić społeczeństwa, (1998), Franklin S., (red), Remaking Life and Death: Toward an Anthropology of the Biosciences, (2000), Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, (2001)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: