Biopolityka 3800-BP25-BE-S-OG
Celem seminarium jest przedstawienie filozoficznych założeń i historycznych form, w jakich pojawiło się powiązanie między życiem i polityką oraz zapoznanie studentów z podstawowymi tekstami z zakresu biopolityki. W trakcie zajęć zostaną między innymi omówione dwa modele biopolityki: pierwszy, związany ze starożytną koncepcją życia i politycznym sposobem jego kształtowania oraz drugi, który dotyczy życia jako przedmiotu nauk biologicznych i politycznego wykorzystania wyników tych nauk (np. darwinizm, teoria ras itp.). Przedmiotem zajęć staną się także współczesne filozoficzne wykładnie biopolityki, jakie możemy znaleźć w pismach Foucaulta, Agambena, Giddensa oraz ich odniesienie do analizy różnych przypadków w skali krajowej i międzynarodowej.
Wybrane tematy:
- podstawowe potrzeby człowieka (potrzeba schronienia, wolności, bezpieczeństwa),
- nacjonalizm i etnonacjonalizm,
- reprodukcja, płeć i seksualność jako problemy polityczne,
- eugenika jako praktyka polityczna,
- rozwój technologii i problem doskonalenia ludzi,
- choroba jako kategoria polityczna (epidemie, nałogi).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Absolwent zna i rozumie
K_W02 - w pogłębionym stopniu rolę bioetyki i biopolityki w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk.
K_W03 - zaawansowaną terminologię bioetyczną i biopolityczną w języku polskim oraz w języku angielskim.
K_W12 - w sposób pogłębiony, prowadzący do specjalizacji, zna zagadnienia, problemy oraz bieżący stan dyskusji i badań z zakresu biopolityki.
Umiejętności. Absolwent potrafi
K_U01 - identyfikować problemy i konflikty biopolityczne występujące w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk oraz w praktyce życia codziennego i społecznego.
K_U02 - krytycznie analizować wypowiedzi ustne i pisemne innych autorów z zakresu bioetyki i biopolityki – rekonstruować tezy, identyfikować założenia faktyczne oraz normatywne, krytycznie oceniać poprawność i siłę argumentacji.
K_U13 - przygotować pracę pisemną, w szczególności z zakresu biopolityki zgodnie z zasadami techniki pisania prac danego rodzaju – poprawnie językowo i redakcyjnie sformułować wypowiedź na piśmie, opracować bibliografię i odsyłacze.
K_U14 - przygotować i wygłosić wystąpienie ustne (referat) z zakresu biopolityki.
K_U15 (seminarium w j. ang.) - posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2+ ESOKJ oraz specjalistyczną terminologią z zakresu biopolityki i powiązanych z nią dyscyplin i subdyscyplin nauki.
Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do
K_K01 - krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści.
K_K02 - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu biopolityki, w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów.
K_K05 - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku biopolityki jako subdziedziny teoretycznej i praktyki społecznej.
K_K06 - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych, prawnych i społeczno-kulturowych związanych z własną pracą badawczą i zawodową.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo – 60%, wprowadzenie do dyskusji – 40%
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu 2
Literatura
Wybór/Selection:
Agamben G., Homo sacer; Arendt H., Korzenie totalitaryzmu (The Origins of Totalitarianism); Butler J., Uwikładni w płeć (Gender Trouble), Foucault M., Historia seksualności (History of Sexuality); Hobbes T., Lewiatan (Leviathan); Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej (Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution); Sussman D.,Co złego jest w torturach? (What’s Wrong with Torture?)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: