Projekt z zakresu bioetyki empirycznej 3800-BE-PBE
Projekt ma charakter grupowego projektu badawczego (2-4 studentów) z zakresu bioetyki empirycznej. Polega na samodzielnym zaprojektowaniu i przeprowadzeniu małego badania naukowego na temat dowolnie wybranego zagadnienia lub problemu bioetycznego, z wykorzystaniem metod i technik badawczych stosowanych w naukach społecznych, w szczególności w socjologii lub antropologii zdrowia i medycyny. Badanie ma być zaprojektowane i przeprowadzone zgodnie ze standardami etyki badawczej. Projekt jest realizowany pod opieką wykładowcy przedmiotu „Społeczeństwo, kultura i zdrowia” lub wskazanej przez niego osoby.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie:
- problemy związane ze stosowaniem teorii i metod socjologii i antropologii zdrowia;
- społeczno-kulturowe uwarunkowania wybranej praktyki (klinicznej, badawczej, środowiskowej, z zakresu zdrowia publicznego, itp.) lub wybranej technologii z zakresu nauk biomedycznych lub innych bionauk, będącej przedmiotem realizowanego badania.
Nabyte umiejętności:
Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi:
- formułować i rozwiązywać problemy badawcze z zakresu bioetyki empirycznej korzystając z posiadanej interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczenia;
- diagnozować, interpretować i wyjaśniać zależności pomiędzy praktyką i rozwojem nauk biomedycznych i innych bionauk a procesami społeczno-kulturowymi przy użyciu wybranych metod i technik badawczych z zakresu nauk społecznych: stawiać proste hipotezy lub pytania badawcze, dobierać i stosować metody i techniki badawcze wykorzystywane w naukach społecznych, w szczególności w socjologii lub antropologii zdrowia i medycyny, konstruować proste narzędzia badawcze oraz poprawnie prezentować, analizować, oceniać i interpretować uzyskane wyniki;
- przygotować pisemny raport z badań z zakresu bioetyki empirycznej, zgodnie z zasadami techniki pisania prac danego rodzaju;
- kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie w procesie projektowania i realizacji projektu badawczego z zakresu bioetyki empirycznej;
- samodzielnie zdobywać wiedzę oraz rozwijać umiejętności badawcze, w szczególności samodzielnie planować i organizować przebieg działań badawczych.
Nabyte kompetencje społeczne:
Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do:
- krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści;
- uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki, a także z zakresu prawa medycznego oraz socjologii i antropologii medycyny, w analizowaniu i rozwiązywania problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów;
- dostrzegania problemów i wyzwań etycznych, prawnych i społeczno-kulturowych związanych z własną pracą badawczą w obszarze bioetyki empirycznej, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania standardów dobrej praktyki badawczej.
Kryteria oceniania
Praca pisemna przygotowana na podstawie projektu badawczego (raport z badań)
Student ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich spotkaniach dedykowanych konsultacji realizowanego przez jego zespół badania z zakresu bioetyki empirycznej
Literatura
- Borry, P., Schotsmans, P., & Dierickx, K. (2005). The birth of the empirical turn in bioethics. „Bioethics”, 19(1), 49-71.
- Kon, A. A. (2009). The role of empirical research in bioethics. „The American Journal of Bioethics”, 9(6-7), 59-65.
- Pearlman, R. A., Miles, S. H., & Arnold, R. M. (1993). „Contributions of empirical research to medical ethics”. Theoretical Medicine, 14, 197-210.
- Borry, P., Schotsmans, P., & Dierickx, K. (2004). What is the role of empirical research in bioethical reflection and decision-making? An ethical analysis. „Medicine, Health Care and Philosophy”, 7, 41-53.
- Reiter-Theil, S. (2004). Does empirical research make bioethics more relevant?“The embedded researcher” as a methodological approach. „Medicine, Health Care and Philosophy”, 7, 17-29.
- Davies, R., Ives, J., & Dunn, M. (2015). A systematic review of empirical bioethics methodologies. „BMC Medical Ethics”, 16(1), 1-13.
- Ives, J., Dunn, M., Molewijk, B., Schildmann, J., Bærøe, K., Frith, L., ... & Widdershoven, G. (2018). Standards of practice in empirical bioethics research: towards a consensus. „BMC Medical Ethics”, 19(1), 1-20.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: