- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia kultury iberyjskiej - cześć pierwsza 3700-WYK9-CS-OG
SEMESTR ZIMOWY - Zakres tematyczny
1. Kultura pierwszych państw chrześcijańskich na Półwyspie Iberyjskim
2. Początki państwowości portugalskiej
3. Między chrześcijaństwem a islamem: Kastylia i León
4. Liryka galicyjsko-portugalska
5. Kultura al-Andalus
6. Wielość kultur: chrześcijanie, Żydzi, moryskowie, gitanos
7. Uczeni i uniwersytety
8. Ramon Llull
9. Święty Izydor z Sewilli i jego Etymologie
10. Początki odkryć geograficznych
Będziemy mówić o założeniach religijnych i trzech wspólnotach monoteistycznych współistniejących na Półwyspie Iberyjskim, o ich interakcjach i wzajemnych relacjach wyobrażonych, a także o ruchach mistycznych i heterodoksyjnych w obrębie każdej z nich, o ideach dotyczących państwowości, a także o recepcji dorobku starożytnego. Zajmiemy się strukturą przestrzeni i czasu wyobrażonego, w jakim poruszał się człowiek iberyjskiego średniowiecza. Zwrócimy uwagę na obieg form i motywów artystycznych, a także na dorobek myślicieli reprezentujących wszystkie trzy wspólnoty religijne Półwyspu Iberyjskiego, takich jak Ramon Lull, Ibn Chaldun, Awerroes, Majmonides. Wreszcie zajmiemy się przyczynami rozpadu złożonego świata Iberii trzech religii, okolicznościami i konsekwencjami zwycięstwa chrześcijaństwa.
Zakres tematyczny
1. Rok 1492 – nie tylko odkrycie Ameryki
2. Złoty Wiek mistyki hiszpańskiej
3. Pozycja kobiety w renesansowej Hiszpanii i Portugalii
4. Udział kobiet w podboju Nowego Świata
5. Mecenat hiszpańskich Habsburgów (architektura, sztuka)
6. Hiszpańska moralistyka w czasach Złotego Wieku.
7. Akademie literackie i inne instytucje kulturalne
8. „Złoty Wiek” uniwersytetów; uczeni humaniści
9. „Złoty Wiek” muzyki, literatury i malarstwa
10. Platerecso i manuelino – iberyjskie style architektoniczne
11. Jezuici i religijność okresu potrydenckiego
12. Inkwizycja na Półwyspie Iberyjskim
13. „Czarna legenda” Hiszpanii
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
SEMEST ZIMOWY
Po ukończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
- ma podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań historyczno-kulturowych
- zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa iberyjskiego
- zna podstawową terminologię z zakresu historii sztuki iberyjskiej
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii kultury Śródziemnomorza Zachodniego (Średniowiecze.)
w zakresie umiejętności:
-czyta ze zrozumieniem teksty interpretacyjne i umie wyrobić sobie własne zdanie;
- potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze
- potrafi przygotować prezentację lub napisać esej
- umie analizować i interpretować fakty kulturowe
- umie dostrzec ciągłość i zmianę w kulturze.
w zakresie innych kompetencji:
- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych;
- ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze iberyjskiej,
- rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym tradycji Śródziemnomorza Zachodniego.
W zakresie wiedzy:
Po ukończeniu zajęć, student
- ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza.
W zakresie umiejętności:
Po ukończeniu zajęć, student
- potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe różnym dyscyplinom zajmujących się badaniami kulturoznawczymi, zna potencjał warsztatu interdyscyplinarnego.
W zakresie kompetencji społecznych:
Po ukończeniu zajęć, student
- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych;
- rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie semestralnej pracy pisemnej.
Kryteria oceny:
- czy i w jakim stopniu praca problematyzuje wybrane zagadnienie związane z ewolucją lub interakcją kultur współistniejących na omawianym obszarze;
- czy i w jakim stopniu stanowi spójną i popartą rzetelnymi argumentami analizę wybranego zagadnienia;
- czy i w jakim stopniu prowadzi do przekonywującej konkluzji.
Zajęcia zaliczane będą na podstawie czynnego uczestnictwa i krótkiego eseju lub referatu związanego z tematyką konwersatorium. Dopuszczone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności bez konieczności zaliczania, pod warunkiem czynnego uczestniczenia w pozostałych zajęciach.
Literatura
Semestr zimowy
Cardini, F., Europa a islam. Historia nieporozumienia, przeł. B. Bielańska, Kraków 2006.
Constable, O.R., Medieval Iberia: Readings from Christian, Muslim and Jewish Sources, Philadelphia 1997.
Dominguez del Val, U., Historia de la antigua literatura hispano-cristiana, tomo II, Isidoro de Sevilla, Madrid 1998.
Hernandez, M. C., El pensamiento de Ramon Llull, Madrid 1977.
Judycka J., Wiara i rozum w filozofii Rajmunda Lulla, Lublin 2005.
Lowney, C., A Vanished World. Muslims, Christians and Jews in Medieval Spain, New York 2006.
Małowist, M., Konkwistadorzy portugalscy, Warszawa 1991.
Menocal, M.R., Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii, Kraków 2006.
Real, M., Introduçao à cultura portuguesa. Séculos XIIIa XIX, Lisboa 2011.
Tymowski, M.,, Kobiety w czasie wczesnych wypraw portugalskich do Afryki Zachodniej, Warszawa 2014.
Semestr letni
Burckhardt T., La civilización hispano-árabe, Madrid 1985. Die maurische Kultur in Spanien, Munich 1970.
Cardini, F., Europa a islam. Historia nieporozumienia, przeł. B. Bielańska, Kraków 2006.
Cheddadi, Abdesselam, Ibn Khaldun: l’homme et le theoricien de la civilization, Paris 2006.
Constable, O.R., Medieval Iberia: Readings from Christian, Muslim and Jewish Sources, Philadelphia 1997.
Durand, R., Musulmans et chretiens en Mediterrannee occidentale, Xe-XIIIe siecle. Contacts et echanges, Rennes 2000.
Guichard, P., Structures sociales ’orientales’ et ’occidentales’ dans l’Espagne musulmane, Paris 1977.
Hames, H.J., The art of conversion: Christianity and Kabbalah in the thirteenth century, Leiden 2000.
Hernandez, M. C., Historia del pensamiento en el mundo islamico, 2 t., Madrid 1981.
Hernandez, M. C., El pensamiento de Ramon Llull, Madrid 1977.
Chaunu, P., L’expansion europeenne du XIIIe au XVe siecle, Paris 1969.
Curtius E. R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997.
Dumézil, B., Chrześcijańskie korzenie Europy, Warszawa 2008.
Durand, R., Musulmans et chrétien en Méditerrannée, Xe-XIIIe siècles. Contacts et echanges, Rennes 2000.
Grant E., Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej, Warszawa 1996.
Judycka J., Wiara i rozum w filozofii Rajmunda Lulla, Lublin 2005.
Kennedy, H., Muslim Spain and Portugal: a political history of al-Andalus, London - New York 1996.
Lowney, C., A Vanished World. Muslims, Christians and Jews in Medieval Spain, New York 2006.
Medieval Encounters. Jewish, Christian and Muslim Culture in Confluence and Dialogue, 5 t., Leiden - London - Boston, 1999.
Le Goff, J., Kultura średniowiecznej Europy, Gdańsk - Warszawa 2002.
Menocal, M.R., Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii, Kraków 2006.
Vernet, J., Ce que la culture doit aux Arabes d’Espagne, Paris 1985.
Smith, J. M. H., Europa po Rzymie. Historia kulturowa lat 500-1000. Nowe ujęcie, Kraków 2008.
Southern, W., Western Views of Islam in the Middle Ages, Cambridge Mass., 1962.
Zafrani, H., Los Judios del Occidente musulman. Al-Andalus y el Magreb, Madrid 1994.
F. Braudel, Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, t.1 - Gdańsk 1976, t.2 - Gdańsk 1977.
M. Defourneaux , Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym, Warszawa 1968.
R. Mackenney, Europa XVI wieku, Warszawa 1997.
T. Munck, Europa XVII wieku: 1598-1700, Warszawa 1998.
Europa i świat w początkach ery nowożytnej, red. A. Mączak, część 1-2, Warszawa 1992.
M. Małowist, Konkwistadorzy portugalscy, Warszawa 1991.
M. Kaplan, The Portuguese: The Land and its People, London 1991.
A. Dominguez Ortiz, The Golden Age of Spain 1516-1598, London 1971.
tenże, Las „tres cultura” en la historia de España w: España. Reflexiones sobre el ser de España, Madrid 1998.
E. Martinez Ruiz, Zarys dziejów Hiszpanii nowożytnej (od końca XV wieku do 1808 roku), przeł. i oprac. M. Forycki, Poznań 2003.
H. Kamen, Imperium hiszpańskie: dzieje rozkwitu i upadku, przeł. T. Prochenka, Warszawa 2008.
H. Kamen, Inkwizycja hiszpańska. Rewizja historyczna, przeł. K. Bażyńska-Chojnacka, P.Chojnacki, Warszawa 2005.
R. Zimmer, Hiszpańska moralistyka w czasie Złotego Wieku w: Moraliści europejscy.Przewodnik, przeł. P. Graczyk, Warszawa
Maravillas, peregrinaciones y utopia: literatura de viajes en el mundo románico, ed. Rafael Beltrán, Valencia 2002 (Universitat de Valencia)
Humanismo y tradición clácica en España y America, ed. Jesus Ma Nieto Ibáñez, Universidad de León, León 2002.
K. Weiss, Stereotypy narodowe jako przedmiot badań historycznych, „Zapiski historyczne”, T. 67, z. 3-4, Toruń 2002.
Dominguez del Val, U, Historia de la Antigua Literatura hispano-cristiana, tomo II, Isidoro de Sevilla, Madrid 2998.
José Manuel Herrero Massari, Libros de viajes de los siglos XVI y XVII en España y Portugal. Lecturas y lectores, Madrid 1999.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: