Cywilizacje Śródziemnomorskie starożytności (od neolitu do Wojen Punickich) 3700-KSM-KSS
Celem wykładów jest przybliżenie słuchaczom procesów dziejowych, jakie można wyodrębnić w basenie morza Śródziemnego i czarnego w szeroko rozumianym okresie starożytności. Cykl wykładów jest podzielony na dwie – oddzielne – części. Na każdą z części przeznaczony jest jeden semestr. W pierwszym semestrze będziemy identyfikować najważniejsze procesy historyczne i wykształcanie się instytucji politycznych, kulturalnych i wojskowych w okresie od późnego neolitu (cywilizacje megalityczne) po Wojny Punickie, które rozstrzygnęły o hegemonii Rzymu nie tylko nad zachodnią częścią Morza Śródziemnego, ale w konsekwencji nad całością basenu Morza Śródziemnego i Czarnego.
Szczególna uwaga będzie zwrócona bardziej na procesy historyczne i zrozumienie ich logiki niż na czysto faktograficzne podejście do wspomnianych kwestii (daty, nazwiska itp.). Dlatego zakłada się podstawową znajomość historii starożytnej w wymienionym okresie.
Zrozumienie charakteru i ciągu przyczynowo skutkowego wydarzeń historycznych będzie punktem wyjścia do rozważania o zasadności (lub nie) współczesnych teorii geopolitycznych (np. Mackinder) czy historiozoficznych (np. Toynbee), które stanowią w dużej mierze instrument poznawczy anglosaskich i euro-atlantyckich elit kształtujących politykę światową.
W rezultacie wykładów studenci powinni zwiększyć zdolność rozumienia współczesnego nam świata dzięki zdolności rozpoznawania uniwersalnych prawideł rządzących procesami historycznymi na przykładzie cywilizacji śródziemnomorskich wykształconych w starożytności.
1. Geografia Morza Śródziemnego i Czarnego. Znaczenie szlaków wodnych dla rozwoju cywilizacji śródziemnomorskich
2. Cywilizacje megalityczne – zasięg geograficzny i znaczenie dla rozwoju cywilizacji środziemnorskich
3. Rola postępu technicznego w rozwoju cywilizacji na przykładzie wynalazków umożliwiających obróbkę metalu.
4. Cywilizacje śródziemnomorskie epoki brązu – ogóle prawidła kształtowania się państwa, powstanie biurokracji, pisma i innych instrumentów cywilizacji miejskiej.
5. Rola postępu technicznego w rozwoju sztuki wojennej na przykładzie zastosowania pierwszych wozów bojowych (rydwanów).
6. Najważniejsze cywilizacje śródziemnorskie wczesnej epoki żelaza. Rola dalekosiężnego handlu morskiego w rozwoju cywilizacji śródziemnomorskiej – Fenicjanie i Grecy.
7. Powstawanie imperiów globalnych na przykładzie Asyrii.
8. Najważniejsze zdobycze kultury greckiej okresu archaicznego i klasycznego.
9. Najważniejsze zdobycze kultury rzymskiej okresu wczesnej i średniej Republiki (do końca III w. przed Chr.)
Wykład z elementami konwersatorium, raz lub dwa razy w semestrze zajęcia terenowe (wizyty w muzeum).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- podstawy warsztatowe badania historycznego z uwzględnieniem specyfiki związanej z historią starożytną (źródła literackie, archeologiczne, papirusy, inskrypcje) K_W01, K_W05, K_W13
- podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem literatury i historii sztuki starożytnych cywilizacji śródziemnomorskich K_W02
- powiązania między historią, literaturą i historią cywilizacji śródziemnomorskich a szczególnie konieczność interdyscyplinarnego podejścia do tych dziedzin w celu pełniejszego zrozumienia omawianej problematyki. K_W06
- zagadnienia dotyczące recepcji antyku na podstawie wybranych przykładów recepcji kultur śródziemnomorskich ze wszystkich epok nowożytnych (od średniowiecza po czasy najnowsze). K_W07
- najważniejszych twórców kultury starożytnych cywilizacji śródziemnomorskich z uwzględnieniem sztuki i literatury (zwłaszcza biografowie i historycy) K_W09
- najważniejsze szkoły filozoficzne antyku i ich wpływ na bieg historii K_W10
Umiejętności: absolwent potrafi
- czytać przekłady tekstów antycznych ze świadomością ograniczeń tego typu źródła K_U02
- identyfikować na podstawowym poziomie przejawy recepcji kultur śródziemnomorskich (geopolityka, architektura, rzeźba, malarstwo, sztuka wojenna, antyczna etymologia szeregu współcześnie używanych terminów i nazw), K_U03, K_U07, K_U08,
- uczestniczyć w twórczy sposób w rozmowie na tematy recepcji cywilizacji antycznej w czasach nowożytnych K_U03, K_U07
- rozumieć na podstawowym poziomie istotę procesów historycznych w uniwersalnym kontekście na podstawie przykładów z historii cywilizacji śródziemnomorskich K_U06, K_U08, K_U11
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa cywilizacji śródziemnomorskich dla cywilizacji euro-atlantyckiej K_K05
- zrozumienia wagi podtrzymywania znajomości kultury cywilizacji śródziemnomorskich dla twórczego rozwoju cywilizacji europejskiej K_K08
Kryteria oceniania
Esej naukowy na minimum 10 stron (po 1800 znaków każda) tekstu plus ilustracje i bibliografia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: