Psyche, eros, polis. Antropologia i etyka Platona 3700-KON361-AL
Zajęcia dotyczyć będą Platońskiej koncepcji człowieka ukazanej w kontekście filozofii i kultury starożytnej. Dyskutować będziemy m.in. na temat: kształtowania się koncepcji podmiotowości („duszy”) u Platona, zagadnienia cnót, transformatywnej roli Erosa i filozofii, rozumności i szału, relacji jednostki do polis.
Punktem wyjścia dyskusji będzie analiza wybranych dialogów Platona (m.in. Gorgiasz, Fedon, Uczta, Fajdros, Państwo) oraz lektura nowożytnych i współczesnych interpretacji, poruszających kluczowe dla naszych rozważań kwestie.
Zastanawiać się będziemy nad wpływem Platona na późniejszych myślicieli antycznych, w tym nad recepcją jego myśli w neoplatonizmie. Oprócz dialogów Platońskich, przywoływać będziemy inne teksty źródłowe, w celu rekontekstualizacji myśli etycznej i antropologicznej Platona (w tym Tukidydesa oraz autorów hippokratejskich).
Interesować nas będzie zarówno naukowy kontekst kształtowania się Platońskiej koncepcji człowieka (medycyna, matematyka, astronomia), jak również religijno-misteryjny. Analizować będziemy nie tylko treść, ale i formę Platońskich tekstów, zastanawiając się, na ile – pisząc dialogi – wdaje się Platon w dialog z tradycją literacką.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza
K_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją
K_W13 zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego
K_U04 posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki
kompetencje
K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej
K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych
Kryteria oceniania
obecność,
aktywność,
praca pisemna lub referat
Zaliczenie na ocenę
Literatura
Teksty źródłowe:
Platon, Dialogi, Listy
Tukidydes, Wojna peloponeska
[Hippokrates], Wybór pism
Plotyn, Enneady [wybór]
Wybrana literatura przedmiotu:
Albert K., O platońskim pojęciu filozofii
Dodds E.R., Grecy i irracjonalność
Friedlander P., Plato: An Introduction
Gadamer H.G., Idea dobra w dyskusji między Platonem i Arystotelesem
Gwiazdecka J., Etyka Platona. O formie platońskiej refleksji moralnej
Hyland D.A., Questioning Platonism. Continental Interpretations of Plato
Irwin T., Plato's Ethics
Jaeger W., Paideia
Kahn Ch., Plato and the Socratic Dialogue
Levin S., Plato's Rivalry with Medicine
Plato as Author. The Rhetoric of Philosophy, ed. A.N. Michelini
Vlastos G., Indywiduum jako przedmiot miłości
Voegelin E., Platon
Wolicka E., Mimetyka i mitologia Platona
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: