Fryderyk Chopin jako bohater kultury popularnej XIX i XX wieku 3700-KON243-AL
Przedmiotem naszych rozważań będzie analiza rekonstruowania postaci Fryderyka Chopina w perspektywie antropologii pamięci w możliwie jak najszerszym ujęciu interdyscyplinarnym. Naszym celem będzie stworzenie jak największej bazy danych dokumentującej obecność Chopina w kulturze popularnej XIX i XX wieku, a także początku XXI wieku oraz próba jej analizy.
Studenci i Prowadząca podejmą wspólne poszukiwania biegnące w dwóch głównych kierunkach:
1. Przyjrzenia się recepcji postaci Fryderyka Chopina w Polsce i na świecie przez ustalenie paradygmatów – figur mitu chopinowskiego, który zaczął kształtować się jeszcze za życia artysty. Ikoniczna postać Chopina funkcjonuje jako kulturowa matryca pozwalająca dostrzec przemiany obyczajowości i tożsamości w długim trwaniu. Ważnym elementem działań badawczo-naukowych będzie pogłębiona lektura pism z historii idei, antropologii kulturowej i badań performatywnych a następnie zastosowanie tej metodologii do analizy różnorodnych tekstów kultury.
2. Analiza konceptów – idei – w ramach recepcji postaci Fryderyka Chopina. Studenci poruszać się będą w kręgu różnorodnych tekstów kultury XIX i XX wieku – m. in. korespondencji, dzienników, prasy, przemówień politycznych, literatury pięknej, czy źródeł wizualnych, filmu etc.
Konwersatorium będzie zbudowane z dwóch chronologicznych bloków tematycznych, realizowanych przez dwa kolejne semestry roku akademickiego 2018/2019.
1. Prezentacja paradygmatów chopinowskich w XIX wieku i ich odbicia w kulturze popularnej epoki – faza współczesna Chopinowi, faza postromantyczna, faza modernistyczna, faza neoklasyczna.
2. Prezentacja paradygmatów chopinowskich w XX wieku i ich odbicia w kulturze popularnej epoki – faza wojenna, faza socjalistyczna, faza kapitalistyczna, faza współczesna.
Merytoryczna zawartość każdego semestru dostosowywana będzie do potrzeb i oczekiwań studentów. Propozycja wyjściowa, przygotowana przez prowadzącą, obejmuje:
Idee, koncepty, figury mitu chopinowskiego:
1. Chopin w kręgu idei narodowej
2. Sceniczne wyobrażenia Chopina
3. Chopin w filmie fabularnym
4. Chopin w filmie dokumentalnym
5. Chopin w malarstwie, rysunku, grafiti i komiksie
6. Chopin w poezji
7. Chopin a karykatura
8. Chopin w muzyce XIX i XX wieku
9. Chopin wizjoner
10. Chopin konspiracyjny i zakazany
11. Chopin uosobienie fortepianu
12. Artysta milczący versus tempo rubato
13. Płeć performera versus dusza anioła
14. Chopin w perspektywie transkulturacji
15. Chopin w fonosferze codziennej
Analiza następujących utworów:
1. Korespondencja Fryderyka Chopina
2. Fryderyk Chopin Franciszka Liszta
3. Historia mojego życia George Sand
4. Dzienniki Eugeniusza Delacroix
5. Czarne kwiaty Cypriana Kamila Norwida
6. Fryderyk Chopin jako muzyk i człowiek Fredericka Niecksa
7. Chopin. Życie i twórczość Ferdynanda Hoesicka
8. Chopin i Nietzsche Stanisława Przybyszewskiego
9. Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej. Słowo wstępne wygłoszone w Filharmonii Warszawskiej na Uroczystym obchodzie 75-tej rocznicy śmierci F. Chopina, oraz inne teksty o Chopinie Karola Szymanowskiego
10. Przemówienia Ignacego Jana Paderewskiego
11. Lato w Nohant i inne teksty o Chopinie Jarosława Iwaszkiewicza
12. Ostatni koncert Stanisławy Flszarowej –Muskat
13. Kochankowie z klasztoru Valdemosa Janusza Krasińskiego
14. Młodość Chopina Aleksandra Forda
15. Błękitna Nuta Andrzeja Żuławskiego
16. Pianista Romana Polańskiego
17. Dokumenty z Konkursu Chopinowskiego
Możliwe będą wizyty gości specjalnych – współczesnych twórców świata teatru, filmu i muzyki – w kontekście omawianych tekstów kultury. Szczegóły do uzgodnienia i potwierdzenia.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Wiedza
K_WO3 – Zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu;
K_W13 – Zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego;
K_W16 – Rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym.
2. Umiejętności
K_UO2 – Potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swoich prac;
K_UO3 – Potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym;
K_UO6 – Potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym.
3.Kompetencje społeczne
K_KO1 – rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów;
K_KO5 – potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań;
K_KO8 – rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy;
K_KO9 – czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Praca pisemna na zakończenie roku akademickiego
Literatura
Dokładny spis lektur zostanie ustalony z Uczestnikami na pierwszym spotkaniu, na każdym etapie prac będzie też mógł podlegać kontrolowanym zmianom w miarę potrzeb i oczekiwań Studentów.
Podstawowe pozycje źródłowe, które będziemy razem czytać, to:
1. Fryderyk Chopin, Korespondencja Fryderyka Chopina, (red.) Bronisław Edward Sydow, t. I-II, Warszawa 1955.
2. Franciszek Liszt, Fryderyk Chopin, Kraków 2011.
3. George Sand, Historia mojego życia, t. 1-5, Warszawa 2015.
4. Eugène Delacroix, Dzienniki część pierwsza (1822-1853), Gdańsk 2003.
5. C.K Norwid, Pisma wybrane, T. IV, Warszawa 1980.
6. Frederick Niecks Fryderyk Chopin jako muzyk i człowiek, Warszawa 2011.
7. Ferdynand Hoesick, Chopin. Życie i twórczość, Warszawa 2011.
8. Stanisław Przybyszewski Chopin i Nietzsche, Wrocław 2006.
9. Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej. Słowo wstępne wygłoszone w Filharmonii Warszawskiej na Uroczystym obchodzie 75-tej rocznicy śmierci F. Chopina, oraz inne teksty o Chopinie Karola Szymanowskiego, Kraków 2010.
10. Przemówienia Ignacego Jana Paderewskiego, różne wydania.
11. Lato w Nohant (premiera 1936) i inne teksty o Chopinie Jarosława Iwaszkiewicza
12. Ostatni koncert Stanisławy Fleszarowej–Muskat, Warszawa 1960.
13. Kochankowie z klasztoru Valdemosa Janusza Krasińskiego (premiera TV 1995).
14. Młodość Chopina, reż. Aleksander Ford, 1952.
15. Błękitna Nuta, reż. Andrzej Żuławski, 1991.
16. Pianista, reż. Roman Polański, 2002.
17. Dokumenty z Konkursu Chopinowskiego
Oraz dzieła teoretyczne:
1. Maurice Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008.
2. Arthur O. Lovejoy, Wielki Łańcuch Bytu. Studium Historii Pewnej Idei, Gdańsk 2009.
2. Richard Schechner, Performatyka. Wstęp, Wrocław 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: