Elementy projektowania fabuł gier wideo 3700-KON235-AL
Gry wideo są wciąż młodym medium, a ich twórcy szukają nowych sposobów na opowiadanie historii. Celem zajęć jest przedstawienie obowiązujących obecnie trendów, omówienie warsztatu projektanta fabuły gier komputerowych i przećwiczenie prezentowanych zagadnień w praktyce.
Każde zajęcia będą składały się z dwóch części. Pierwsza część poświęcona zostanie zaprezentowaniu teorii wykorzystywanych przez projektantów gier komputerowych, oraz ich zastosowaniu. Przedmiotem zajęć będzie przede wszystkim narrative design, jednak program obejmie również zagadnienia związane z projektowaniem świata gry oraz jej bohaterów. Przedstawione zostaną zasady tworzenia fabuły, zarówno w skali całej gry, jak i jej części, oraz różne metody opowiadania historii w grach wideo: emergent i enviromental storytelling, tekst, hipertekst, dialog. Część zajęć poświęcona będzie omówieniu podstaw kreatywnego pisania na potrzeby gier wideo.
Druga część zajęć związana będzie z trwającym przez cały semestr projektem, którego celem będzie stworzenie dokumentacji gry komputerowej z Safoną z Mityleny, jako główną bohaterką. Uczestnicy ćwiczeń w ramach pracy samodzielnej będą mieli za zadanie przygotowywanie kolejnych fragmentów dokumentacji według podanych w czasie zajęć wzorów. W czasie trwania kursu należy przygotować trzy prace, na tematy wybrane z puli, w odstępach co dwa tygodnie. Oceniane będzie przedzie wszystkim zastosowanie omawianych w czasie kursu technik, a wartość artystyczna pracy może wpłynąć na ocenę jedynie dodatnio. Oceny składowe z trzech prac złożą się na sumaryczną ocenę zaliczeniową z zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09 zna twórczość najważniejszych pisarzy, filozofów i teologów dawnych i współczesnych
K_W16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym
K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
K_U03 potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym
K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym
K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej
K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne
K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań
K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy
K_K08 rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy
K_K09 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe
Kryteria oceniania
Na ocenę zaliczeniową z przedmiotu złożą się oceny prac wykonywanych w ramach pracy samodzielnej.
Literatura
Literatura
Poniższa lista może zostać uzupełniona w zależności od potrzeb i zainteresowań uczestników zajęć.
Literatura podstawowa:
Aronson, L., Kruk, A. (2014). Scenariusz na miarę XXI wieku: Obszerny przewodnik po technikach pisania nowoczesnych scenariuszy filmowych. Warszawa: Warszawska Szkoła Filmowa.
Jenkins, Henry. “Game Design as Narrative Architecture.” First Person: New Media as Story, Performance, and Game. Eds. Noah Wardrip-Fruin and Pat Harrigan. Cambridge: MIT Press, 2004.
McKee, R (1997). Story: Substance, structure, style. New York: Regan Books.
Schell, J. (2008). The art of game design: A book of lenses. Burlington, MA: Morgan Kaufmann.
Vogler, C., & Kosińska, K. (2018). Podróż Autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.
Literatura związana z projektem:
Carson, A. (2017). Eros the Bittersweet: An essay. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Carson, A. (2003. If not, winter: Fragments of Sappho. Vintage Canada.
Gerber, D. e. (2011). A companion to the Greek liryc poets. Leiden, The Netherlands: Brill.
Szastyńska-Siemion, A. (1993). Muza z Mityleny Safona. Wrocław: Zakład narodowy im. Ossolińskich – Wydaw.
Zieliński, K. (2006). Słońce w rozpaczy: Liryka miłosna Safony w aspekcie oralności. Wrocław: Wydawn. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: