- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
TransAzja. Syberia, Mongolia, Himalaje – próba nieuropocentrycznego opisu świata. 3700-KON233-AL-OG
Podczas zajęć przyjrzymy się specyfice relacji między tradycjami kulturowymi tego obszaru, ich regionalnymi wariantami i wynikającymi z nich lokalnymi praktykami kulturowymi i społecznymi. Zastanowimy się również nad pograniczną, hybrydowa specyfiką tożsamości kulturowej tego obszaru. Jednym z podstawowych pytań, na które chcielibyśmy spróbować odpowiedzieć jest o to czy rzeczywiście istnieje coś co moglibyśmy umownie nazwać „światem mongolskim”? A jeśli tak to na czym miała by polegać tożsamość owej kulturowej formacji.
W szerszej perspektywie postaramy się odnieść przestrzeni wychodzących poza „świat mongolski” – północnej Syberii i rosyjskiemu Dalekiemu Wschodowi z jednej strony oraz Tybetowi, Nepalowi, Bhutanowi, północnowschodnim regionom Indii (np. Lhadak czy Sikkim) z drugiej. Naturalnie ważnym kontekstem będzie również perspektywa globalna.
Seminarium ma charakter otwarty. Grupa będzie działać w ramach Uniwersytetu Warszawskiego, przy Kolegium Artes Liberales i Laboratorium Interdyscyplinarnych Badań Artes Liberales, ale do udziału zostaną zaproszeni specjaliści polscy i zagraniczni z innych ośrodków akademickich i naukowo – badawczych. Oprócz doświadczonych badaczy do udziału w seminarium zapraszamy zainteresowanych tematyką studentów i doktorantów. Seminarium będzie otwarte w szczególności dla osób zainteresowanych nie tylko obszarem kultury mongolskiej ale również teoriami regionalnymi, lokalności, pogranicza kulturowego, specyfik globalizacji, przepływów kulturowych itp.
Nakład pracy studenta:
– 30 godzin uczestnictwa w zajęciach,
– 75-90 godzin pracy własnej (przygotowanie do uczestnictwa w zajęciach, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się i uzyskania zaliczenia).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student
a. W zakresie wiedzy:
- zna terminologię naukową z zakresu antropologii kulturowej, historii i socjologii na poziomie podstawowym;
- zna i rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami humanistycznymi i wybranymi naukami społecznych na poziomie umożliwiającym współpracę transdyscyplinarną z przedstawicielami tych dyscyplin;
- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy.
b. W zakresie umiejętności:
- potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pozyskane z różnych źródeł pisanych i ikonograficznych;
- zna potencjał warsztatu interdyscyplinarnego, potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe różnym dyscyplinom społecznym i humanistycznym;·
- potrafi sformułować pytania badawcze i hipotezy, przedstawić wyniki badań w formie argumentacji na rzecz określonej tezy, a także podsumować je wnioskami w konfrontacji z literaturą przedmiotu.
c. W zakresie kompetencji społecznych:
- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
- na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania;
- rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności). Oceniane będą: przygotowanie do zajęć i aktywność (20% oceny).
- test końcowy na podstawie treści zajęć (80% oceny).
Literatura
Literatura:
Humphrey C, 2010, Koniec radzieckiego życia, przeł. A. Halemba, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty.
Saroyan M., 1997, Minorities, Mullahs and Modernity: Reshaping Community in the Former Soviet Union, University of California Press, Berkeley.
The Vanishing Rouble: Barter Networks and Non-Monetary Transactions in Post-Soviet Societies, 2000, Seabright P. (ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
Jawłowski Albert, 2015, Buddhism in Burytia – an Instrument of Colonial Policy or a Field of Preserving Cultural Distinctiveness?, „Etnografia Polska”, t. LIX, ss. 175 – 193.
Zajączkowski W., 2009, Rosja i narody. Ósmy kontynent – szkic z dziejow Eurazji, Wydawnictwo MG, Kraków, , ss. 3 – 6, 125 – 214.
Etkind A., 2011, Internal Colonization: Russia’s Imperial Experience, Polity Press, Cambridge.
Syberia: Tradycja i modernizacja: Debaty Artes Liberales, tom IX, 2015 Red.Kamil Wielecki http://www.al.uw.edu.pl/pliki/Debaty%20AL%20IX.pdf
Zajączkowski Wojciech, W poszukiwaniu tożsamości społecznej. Lublin. Wydawnictwo Instytutu Europy Środkowo Wschodniej. 2001.
People and the Land. Pathways to Reform in Post-Soviet Siberia, red. E. Kasten, Berlin 2002.
Vinokurova U. A., Yakovets Ju. V. Arctic circumpolar civilization. Novosibirsk, “Nauka” 2016. Wersja angielska w pdf od str.173 : http://al.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/Arctic_circumpolar_civilisation.pdf
Kollmar-Paulenz Karenina (2014) Systematically Ordering the World: the Encounter of Buriyad-Mongolian, Tibetan and Russian Knowledge Cultures in the 19th Century [in] Études de lettres, 2-3, p. 123-146
Tsyrempilov Nikolay (2015) “Noble Paganism. Orientalist Discourse on Tibetan Buddhism in Nineteenth-Century Russian Polemic Literature”. Inner Asia. 17 Pp. 199-224.
Bernstein Ania (2013) Religious Bodies Politic: Rituals of Sovereignty in Buryat Buddhism, Chicago: University of Chicago Press
Tangad Oyungerel (2013) Scheda po Czyngis Chanie: demokracja po mongolsku, Warsaw: Trio
Humphrey Caroline(1999) 'The fate of earlier social ranking in the communist regimes of Russia and China', in Ramachandra Guha and Jonathan Parry (eds.) Institutions and Inequalities: Essays in Honour of André Béteille, Oxford University Press, Delhi.
Atwood, Ch. P.: Encyclopedia of Mongolia and Mongol Empire, Facts on File, Inc., New York 2004.
Bareja-Starzyńska A., Thupten Kunga Chashab, Mejor M., ,,Odroczenie buddyzmu w Mongolii po 1990 r.'', PrzeglądOrientalistyczny, nr 3-4, 1999, str. 213-219.
Bareja-Starzyńska A., "Czyngis-chan bodhisattwą, czyli o buddyzmie w Mongolii" w:Świat Orientu – Orient w świecie, red. A. Bareja-Starzyńska,P. Balcerowicz, J. Rogala, Wydawnictwa UniwersytetuWarszawskiego, Warszawa 2010, s. 96-111.
Bareja-Starzyńska, Agata, 2012, “I Dżebcundampa Mongolii, Dzanabadzar (1635-1723) – ojciec mongolskiego buddyzmu?”, Politeja. Studia Buddyjskie, No 2(18), 2012, Uniwersytet Jagielloński, s. 181-192.
Dolega, A. „Tożsamość religijna w kontekście chrześcijan mongolskich”, w: Orient w poszukiwaniu tożsamości, Warszawa, s. 164-173.
Godziński,S., W kręgu lamajskich legend i mitów, Iskry, Warszawa 1981
Kałużyński, S., Dawni Mongołowie,PiW, Warszawa 1987
Rogala J., ,,Mongolska aksamitna rewolucja 1989-1990'', Przegląd Orientalistyczny nr 3-4, 2002, s. 220-229.
Sziregetü Güüszi Czordżi, “Czikula Kereglegczi. Zasady buddyzmu”, (wstęp, przekład i opracowanie Agata Bareja-Starzyńska), Warszawa 2006, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Szynkiewicz, S., Rodzina pasterska w Mongolii, PolskaAkademia Nauk, Instytut Historii Kultury Materialnej, Ossolineum,Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź, 1981, str. 123-135.
Tajna historia Mongołów. Anonimowa kronika mongolska z XIII w., tłum. S. Kałużyński, PIW, Warszawa 1970, II wyd. 1989.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: