Don Kichote jako forma kulturowa 3700-KON190-AL
Postać Don Kichota stała się swego rodzaju symbolem czy ikoną w kulturze. Doczekała się niezliczonych przedstawień, interpretacji i odniesień w literaturze, filozofii, sztuce i w filmie. Spośród prozaików nawiązywali do niego m. in. Jorge Louis Borges, Lawrence Sterne, Fiodor Dostojewski, czy Vladimir Nabokov. W filozofii bardzo ważny był m. in. dla Friedricha Schellinga, Michela Foucaulta, Jose Ortegi y Gasseta lub Miguela de Unamuno. Ten ostatni napisał całą obszerną książkę o Don Kichocie, Żywot Don Kichota i Sancza, której polskie tłumaczenie właśnie się ukazało.
Co intryguje i niepokoi w postaci szlachcica z La Manchy? Czy chodzi tu tylko o komiczny wymiar tej postaci czy też o uniwersalne nierozerwalnie związane z ludzką kondycją problemy, które on uosabia? Jaką rolę pełni w nich komizm? Czym jest szaleństwo Don Kichota? Dlaczego nie potrafi on odróżniać fikcji od rzeczywistości? Czym właściwie różnią się one od siebie? Dlaczego Don Kichot odmawia dostosowania się do społecznych norm i konwencji? Czy jest to wyrazem głupoty czy odwagi? Czy Don Kichote jest pociesznym ekscentrykiem czy też romantycznym bohaterem, którego widział w nim Hegel? Te pytania będą nas prowadziły do rozważań na temat szaleństwa i prób jego zrozumienia w psychiatrii i filozofii. Będziemy się zastanawiać nad problemami inności i normy, nad epistemologicznych kwestiami odróżniania jawy od snu, fikcji od rzeczywistości, nad literackimi zagadnieniami intertekstualności i autodniesienia, a także nad filozoficznymi koncepcjami symbolu. W ramach konwersatorium odbędzie się 15 dwugodzinnych spotkań w sali. Studenci będą musieli oprócz tego poświęcić minimum 3 godziny tygodniowo na lekturę tekstów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W03 zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu
K_W13 zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego
K_U04 posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki
K_U07 potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne
K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów
K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie:
a) regularnej aktywności w dyskusjach podczas zajęć
b) przygotowywanych w domu referatów bądź krótkich prac pisemnych
Literatura
Bloom, Harold – The Western Canon. The Books and Schools of the Ages
Borges, Jorge Louis – ,,Pierre Menard, autor Don Kichota”
Caplan, Ben - “Creatures of Fiction, Myth, and Imagination”
Cervantes , Miguel de – Don Kichote
Descartes, Rene – Medytacje o pierwszej filozofii
Egginton, William - The Man Who Invented Fiction. How Cervantes Ushered in the Modern World
Girard, Rene - Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich – Wykłady o estetyce
Krupecka, Iwona – Don Kichote w krainie filozofów
Kundera, Milan – Mądrość powieści
Nabokov Vladimir – Wykłady o Don Kichocie
Ortega y Gasset – Medytacje o Don Kichocie
Rosińska, Zofia – ,,Doświadczenie schizofrenii – doświadczenie ludzkie”
Sarbin, Theodore – ,,The Quiotic Principle. A Belletristic Approach to the Psychological Study of Imaginings and Believings”
Schelling, Friedrich – Filozofia sztuki
Schutz, Alfred – ,,Don Quixote and the Problem of Reality”
Unamuno, Miguel de – Żywot Don Kichota i Sancza
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: