Przemoc i religie w interpretacji R. Girarda 3700-KON189-AL
W trakcie zajęć zostaną podjęte następujące problemy:
Jakie błędy popełnione we wczesnym chrześcijaństwie stały się przyczyną przemocy religijnej w historii Kościoła i jak wpłynęły one na sekularyzację?
Czy nietolerancja, której następstwem są wojna i przemoc, jest nieuniknionym skutkiem roszczenia sobie prawa do prawdy?
Jaką rolę faktycznie odgrywały i nadal odgrywają wojna i przemoc w innych religiach świata, a jaką na obszarach kolonialnych i misji chrześcijańskich?
Czy religie monoteistyczne, na skutek swojej historii straciły swoją legitymizację i czy mogą ją odzyskać przez dialog międzyreligijny?
Konwersatoriom prowadzone w formie otwartego dialogu wzbogacone będzie prezentacjami multimedialnymi. W efekcie uczestnicy będą mogli
dokonać opracowania w postaci eseju następujących zagadnień:
Jak kształtować dialog życia, w którym ludzie pragną żyć wspólnie w otwartej i sąsiedzkiej atmosferze, dzielą wspólnie radość i cierpienie, swoje
ludzkie problemy i trudności?
Przykłady dialogu działania, w którym chrześcijanie i niechrześcijanie współpracują w celu pełnego rozwoju i wyzwolenia człowieka.
Zadania dla dialogu wymiany teologicznej, w którym specjaliści pogłębiają swoje zrozumienie określonego teologicznego dziedzictwa i nauczą się
szanować nawzajem swoje wartości.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- Wiedza (W):
K_W07 zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją
K_W08 ma uporządkowaną w pogłębionym zakresie wiedzę o kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej
K_W16 rozumie wszystkie istotne związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym
- Umiejętności (U):
K_U05 posiada umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
K_U07 potrafi w sposób aktywny uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne
K_U13 potrafi przygotować naukowe wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców
- Kompetencje społeczne (K):
K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów
K_K05 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych
K_K07 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• Analiza tekstów z prezentacją multimedialną
B. Formy zaliczenia:
• aktywna obecność na zajęciach + praca zaliczeniowa
C. Podstawowe kryteria
1. Praca zaliczeniowa – 50%
2. Znajomość zadanych lektur – 20%
3. Wiedza prezentowana na zajęciach – 30 %
Literatura
Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne, przeł. Karolina Kot, Warszawa 2001, Wydawnictwo KR, s. 324, (Mensonge romantique et
vérité romanesque 1961).
Sacrum i przemoc, przeł. Maria i Jacek Plecińscy, Poznań 1993 (cz. I), 1994 (cz. II), Wydawnictwo Naukowe Brama, s. 238 i s. 251 (Le Violence et le Sacre 1972).
Rzeczy ukryte od założenia świata, fragment tłum. Mirosława Goszczyńska [w:] Literatura na świecie 1983, nr 12, s. 74-182, (Des choses cachées depuis la fondation du monde 1978).
Kozioł ofiarny, przeł. Mirosława Goszczyńska, Łódź 1987, 1991; Wyd. Łódzkie, s. 328, (Le Bouc Emissaire 1982).
Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi, przeł. Mirosława Goszczyńska, Warszawa 1992, Wydawnictwo Spacja, s. 160 (La Route
Antique des Hommes Pervers 1985).
Szekspir: teatr zazdrości, przeł. Barbara Mikołajewska, Warszawa 1996, Wydawnictwo KR, s. 456 (Shakespeare, les feux de l'envie 1990).
Widziałem szatana spadającego z nieba jak błyskawica, przeł. Ewa Burska, Warszawa 2002, Wyd. Pax, s. 212, (Je vois satan tomber comme
l'éclair 1999).
Początki kultury, przeł. Michał Romanek, Kraków 2006, s. 276, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, (Origines de la culture: entretiens avec
Pierpaolo Antonello et João Cezar de Castro Rocha 2004).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: