Kino awangardowe i eksperymentalne 3700-KON187-AL
Przedmiot ma za zadanie wprowadzenie studenta w historię zjawiska, jakim jest film eksperymentalny i awangardowy. Wykład będzie miał charakter chronologiczny i obejmie zarówno najwcześniejsze formy filmowej awangardy, zazwyczaj połączonej z prądami literackimi, teatralnymi i malarskimi, jak i zjawiska najnowsze, włącznie ze sztuką wideo internetu. Roboczą definicją przyjętą na czas zajęć będzie kino eksperymentalne jako kino nie-narracyjne; czyniące swoim tematem mechanizmy percepcji, czas, tworzywo i akt postrzegania, ale oczywiście nie tylko.
W ramach zajęć omówimy między innymi:
-- twórczość tzw. gramatyków z Brighton jako prekursorów awangardy
-- awangardę radziecką i francuską lat XX (Clair, Wiertow, Epstein)
-- brytyjską awangardę lat 30. (Cavalcanti)
-- francuską awangardę lat 30. (Vigo)
-- twórczość Stefana i Franciszki Themersonów
-- awangardę amerykańską przed rokiem 1945 (Florey, Welles)
-- awangardę amerykańską po roku 1945 (Deren, Smith, Mekas, kino beatników)
-- twórczość Andy’ego Warhola
-- twórczość Kena Jacobsa
-- Warsztat Formy Filmowej
-- twórczość Kena Jacobsa
-- video art.
-- sztuka internetowa
Forma zajęć wybrana przez prowadzącego to wykład z elementami konwersatorium. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami filmowym i teatralnymi, które będą stanowić punkt wyjścia do dyskusji ze studentami.
Od studenta będzie się oczekiwać poświęcenia dodatkowej ilości godzin dla obejrzenia kilku filmów zadanych jako „lektury obowiązkowe”.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W11, K_W14, K_W16, K_U01, K_U03, K_U05, K_K04, K_K07, K_K09
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii filmu awangardowego i eksperymentalnego. Formą zaliczenia będzie albo napisanie eseju o wybranym filmie, albo realizacja filmu nienarracyjnego.
Literatura
Literatura zalecana:
Marzena Bomanowska, Alicja Cichowicz (red.), W kręgu awangardy – Warsztat Formy Filmowej, Łódź 2017.
Stephen Dwoskin, Film Is: The International Free Cinema, New York 1975.
Violetta Kultubasis-Krajewska, Piotr Krajewski, Widok. Wro Nedia Art. Reader, Numer 1: Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009.
Chris Meigh-Andrews, A History of Video Art. Second Edition. London 2014.
Michele Pierson, David E. James, Paul Arthur (red.), Optic Antics: The Cinema of Ken Jacobs, Oxford – New York 2011.
A. L. Rees, A History of Experimental Art and Video, London 2008.
J. Hoberman, Edward Leffingwell (red.), Wait For Me at the Bottom of the Pool: The Writings of Jack Smith, New York – London 1997.
Parker Tyler, Underground Film: A Critical History, New York 1972.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: