Repatrianci, migranci, uchodźcy – teoria literatury w wędrówkach między kulturami 3700-KON185-AL
Zajęcia są propozycją przyjrzenia się przemianom teorii literatury w związku z rosnącą liczbą literatury migracyjnej w szerokim rozumieniu. Lektura konkretnych przykładów analiz oraz recenzji książek pisanych przez migrantów będzie uzupełniona refleksją na temat współczesnych przemian w badaniach nad literaturą i kulturą. Wspólnie przeanalizujemy perspektywy metodologiczne różnych badaczy, łączących spojrzenie literaturoznawcze z kulturoznawczym oraz przyjrzymy się, jaki mają wpływ na sposób analizy dzieł literackich.
Zajęcia będą miały formułę warsztatowo-dyskusyjną. Refleksja na temat nowych i wyłaniających się teorii badań literackich będzie oparta na analizie wybranych przykładów tekstów badających konkretne pozycje literatury migracyjnej. W pierwszej kolejności uczestnicy będą czytać artykuł badawczy, który następnie zostanie poddany analizie na zajęciach. Wspólnie zastanowimy się nad strukturą artykułu oraz sposobem, w jaki badacz prowadzi refleksję nad dziełem literackim. Przyjrzymy się także głównym kategoriom wprowadzanym i analizowanym przez tekst. Całość uzupełniona będzie lekturą tekstów teoretycznych oraz refleksją nad najważniejszymi metodologiami badań literackich ostatnich dekad, oraz podejściami dopiero się wyłaniającymi.
Tematy, które zostaną poruszone w trakcie zajęć:
– kulturowy zwrot w literaturze
– nowe odsłony teorii narracji – narratologia
– przemiany i „śmierć” komparatystyki
– od Weltliteratur do literatur światowych
– narracje centrum i peryferii – postkolonializm
– literatura poza kulturą – transkulturalizm
– literatura a feminizm, queer i gender
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Wiedza
K_W03 Zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu.
K_W13 Zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego.
K_W07 zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją
2. Umiejętności
K_U02 Potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac.
K_U09 Potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych.
K_U04 posiada umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki
3. Kompetencje społeczne
Potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne.
Potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań.
K_K02 Rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową złoży się aktywność na zajęciach oraz napisanie własnej krytycznej polemiki ze wskazaną przez prowadzącą analizą teoretycznoliteracką.
Literatura
Steven Tötösy de Zepetnek, "From Comparative Literature Today Toward Comparative Cultural Studies." CLCWeb: Comparative Literature and Culture 1.3 (1999)
Mieke Bal, Narratologia : wprowadzenie do teorii narracji, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
Mieke Bal, Close Reading Today: From Narratology to Cultural Analysis , in Grenzüberschreitungen: Narratologie im Kontext/Transcending Boundaries: Narratology in Context, ed. Walter Grünzeig and Andreas Solbach, Gunter Narr Verlag, Tübingen, 1998, s.19-40.
Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2007.
Ewa Thompson, Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm, tłum. A. Sierszulska, Kraków 2000
Elke Sturm-Trigonakis, Comparative Cultural Studies and New Weltliterature, West Lafayette, 2013.
The Novel. Volume 1:History, Geography, and Culture. Ed. Franco Moretti, Princton University Press, 2006.
Transcultural English Studies: Theories, Fictions, Realities, ed. Frank Schulze-Engler, Sissy Helff, Cross Culture, Asnel Series, Rodopi, Amsterdam/ New York, 2009.
Gayatri Chakravorty Spivak, Death of a Discipline, Columbia Press 2003.
David Damrosch, What is World Literature?, Princeton, 2003.
Arianna Dagnino, Transcultural Writers and Novels in the Age of Global Mobility. West Lafayette, Purdue University Press, 2015.
Maurizio Ascari, Literature of the Global Age: A Critical Study of Transcultural Narratives. Jefferson: McFarland, 2011.
Judith Butler, Uwikłani w płeć, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
Lidia Curti, „Female Literature of Migration in Italy”, Feminist Review, No. 87, Italian Feminisms (2007), s. 60-75.
German Ritz, „Gender Studies Today: Building Theory, Traveling Theory”, Teksty Drugie 2013, 1, s. 51-56.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: