Antropologia i nowoczesność 3700-KON180-AL
Antropologia wyrosła z potrzeby opisania w kategoriach rodzącej się nowoczesności wszelkich odmienności od tego, co nowoczesne. Dyscyplina, która powstała jako wynik zetknięcia się nowożytnego świata z kulturową obcością niezachodnich i nienowoczesnych formacji kulturowych, rozumie człowieka jako istotę, która równocześnie wytwarza kulturę i jest przez kulturę tworzona. W ten sposób stoi za nowoczesną karierą słowa „kultura”, które w ciągu XX wieku przestało służyć tylko do dzielenia ludzi na „kulturalnych” i „pozbawionych kultury”, a zaczęło oznaczać różnorodność sposobów życia grup ludzkich. Równocześnie jednak tak rozumiana „kultura” stała elementem jednej z konstytutywnych dychotomii nowoczesności, a mianowicie opozycji między „naturą” i „kulturą”. W ciągu swych dziejów antropologia mierzyła się ze wszystkim, co było i jest odbierane przez nowoczesność jako dalekie i obce: opisywała odległe geograficznie społeczeństwa egzotycznych „dzikich” i niemal równie egzotycznych europejskich chłopów, odległych od badaczy z powodu dystansu społecznego; Indian zepchniętych do rezerwatów i Czarnych obcych z powodu odmienności rasowej; włóczęgów – obcych w świecie, gdzie osiadłość jest normą; śmieciarzy żyjących w bezustannym kontakcie z „materią bezużyteczną”, wykluczoną ze świata rzeczy; czy po prostu biednych, których materialny niedostatek naznacza odmiennością w świecie, gdzie pożądaną normę stanowi mieszczańska zamożność.
W ostatnich dziesięcioleciach XX wieku zaczęto wskazywać, że pojęcie „kultury”, ulegając esencjalizacji i uprzedmiotowieniu, staje się coraz mniej użytecznym narzędziem naukowego opisu. Krytyczne przewartościowania dotyczyły wytwarzania i statusu antropologicznych reprezentacji, dyskursu dyscypliny, praktyk i narzędzi badawczych oraz stawianych pytań. We współczesnej humanistyce perspektywa antropologiczna zajmuje istotne miejsce jako punkt wyjścia nie tylko spojrzenia na badane zjawiska, ale także refleksji nad własną sytuacją badacza i autora tekstu naukowego jako interpretatora zjawisk. Świadomość nowoczesnej genezy antropologicznej „narzędziowni” oraz propozycje jej przewartościowania i obszary, w jakich się one pojawiają, może być inspirująca nie tylko dla antropologów. Natomiast właściwa antropologii refleksja nad odmiennością może pomóc w rozumiejącym podejściu do nowoczesnych uniwersalizacji.
Zwrotność relacji człowiek–kultura określa samą antropologię jako z natury rzeczy refleksyjną i osadzoną w dialektyce odmienności i tożsamości. Refleksja nad własną kulturą przez pryzmat jej swoistości i odmienności od innych, wariantowości i zmienności w czasie jest pomocna w głębszym rozumieniu własnych uwarunkowań, które zawsze sugerują konkretne rozwiązania i dyskwalifikują inne (na przykład poprzez kulturowy mechanizm tworzenia tabu).
Zajęcia mają za zadanie zwrócenie uwagi na antropologiczne uwarunkowania pojęć i mechanizmów interpretacyjnych we współczesnych naukach społecznych i humanistyce. Zagadnienia zostały podzielone na następujące grupy: (1) Nowoczesna kondycja badacza (2) Inny nowoczesności: antropologiczne rozumienie kultury (3) Opozycja natura/kultura i jej konsekwencje dla nowoczesnego świata (4) Materialność i zmiana (5) Wiedza i ciało
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 zna podstawową terminologię z zakresu antropologii kultury i etnologii.
K_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją;
K_W16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym;
K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych;
K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych;
K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej;
K_U09 potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim;
K_U11 potrafi samodzielnie zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych;
K_U13 potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców;
Kryteria oceniania
Czynne uczestnictwo w zajęciach; esej zaliczeniowy
Literatura
M. Berman, „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, Kraków: Universitas 2006, s. 2-46.
M. de Certeau, Wynaleźć codzienność, tłum. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: WUJ 2008.
J. Clifford, Kłopoty z kulturą, tłum. E. Dżurak i in., Warszawa: KR 2000.
J. Clifford, Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki dyscyplinujące w antropologii, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2004, s. 139-179.
T. H. Eriksen, Tyrania chwili, tłum. G. Sokół, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2003.
C. Geertz, O gatunkach zmąconych. Nowe konfiguracje myśli społecznej, w: Postmodernizm: antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków: Baran i Suszczyński 1998, s. 214-235.
M. Godelier, Idee i materia, tłum. A. Turczyn, Kraków: WUJ 2012.
J. Goody, Poskromienie myśli nieoswojonej, tłum. M. Szuster, Warszawa: PIW 2011.
K. Hastrup, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, tłum. E. Klekot, Kraków 2008
B. Latour, Polityka natury, tłum. A. Czarnacka, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2009.
Ph. Macnaghten, J. Urry, Alternatywne przyrody, tłum. B.Baran, Warszawa: Scholar 2005.
M. Sahlins, Krytyka wulgarnej socjobiologii, w: Człowiek, zwierzę społeczne, wybór: B. i J. Szaccy, Warszawa: Czytelnik 1991, s.397-406.
M. Sahlins, Pierwotne społeczeństwo dobrobytu, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2003, s.275-308.
W. Stoczkowski, Poszerzenie pola etnologii. Od pseudonauki do nauki, czyli jak przekształcić zjawiska Kultury w zjawiska kulturowe, w: Francuska antropologia kulturowa, red. A. Chwieduk, A. Pomieciński, Warszawa PWN: 2008, s.76-85.
R. Wagner, Wynalezienie kultury, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2003, s.59-72.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: