- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Analiza i krytyka gier 3700-KON14-AL-OG
Zajęcia konwersatoryjne poświęcone krytycznej analizie oprogramowania rozrywkowego. W ramach kursu studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu analizy formalnej i projektowania gier cyfrowych oraz najważniejsze zagadnienia problemowe z nimi związane, a także metody głównych groznawczych orientacji badawczych. Celem kursu jest nauka analitycznego podejścia do gier nie tylko jako formy rozrywki, lecz również w ich wymiarach artystycznym i ideologicznym.
Wśrod zagadnień problemowych omawiane będą m.in. definicje „gier”, retoryka proceduralna i wykorzystanie gier jako środka perswazji i kształtowania tożsamości, strategie odbioru gier (np. gra jako spektakl) oraz „granie” jako praktyka kulturowa, gry free-to-play, a także „ciemne” lub „podstępne” rozwiązania projektowe stosowane w grach. W ramach dyskusji nad ideologicznym wymiarem gier odniesiemy się do serious czy persuasive games, a także do gier artystycznych i tzw. nie-gier oraz do pozaludycznych rozwiązań nawiązujących do gier, jak np. gamifikacja.
Od uczestnikow zajęć będzie wymagana nie tylko lektura tekstów (rozdziałów książek, artykułów naukowych i materiałów publicystycznych, m.in. blogów krytycznych), ale też aktywne obcowanie z wybranymi tytułami. Studenci będą grać, oglądać rozgrywki (mecze esportowe i letsplaye) i dzielić się swoimi przemyśleniami. Do pełnego udziału w zajęciach konieczna jest znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym lekturę ze zrozumieniem tekstów akademickich.
Uwaga!
Ze względu na przedmiot zajęć, sala zajęciowa musi zapewniać dostęp do Internetu oraz rzutnik multimedialny, który można by podłączyć do laptopa. Ponieważ większość tekstów i gier dostępnych jest jedynie w wersji angielskiej, wymagana będzie bardzo dobra bierna znajomość tego języka. Kurs NIE będzie dotyczyć programowania ani budowania aplikacji komputerowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy: [kw1,10]
- zna podstawowe metody interpretacji oraz analizy gier,
- ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod interdyscyplinarnych humanistycznych i społecznych badań nad grami.
Student w zakresie umiejętności: [ku1,5,8]
- potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych i elektronicznych,
- posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie gier,
- potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych.
Student w zakresie kompetencji społecznych: [kk3,5]
- rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze,
- potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć, znajomość omawianych gier i tekstów, aktywne uczestnictwo w dyskusji, 5-minutowa informatywna prezentacja analityczna. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Literatura
Książki i antologie:
I. Bogost, How to Do Things with Videogames.
I. Bogost, How to Talk about Videogames.
J. Juul, Sztuka przegrywania. Esej o bólu, jaki wywołują gry wideo.
K. Jorgensen, Gameworld Interfaces.
M. Garda, Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych.
P. Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki.
Artykuły:
M. Eskelinen, The Gaming Situation
M. Petrowicz, Podstępne wzorce projektowe w grach komputerowych. O tworzeniu gier wbrew interesom graczy
M. Petrowicz, Zasady przeciw immersji. Zaangażowanie w narrację i zaangażowanie w system formalny gry.
P. Kubiński, Emersja – antyiluzyjny wymiar gier wideo
P. Sterczewski, Czytanie gry. O proceduralnej retoryce jako metodzie analizy ideologicznej gier komputerowych
R. Hunicke, M. LeBlanck, R. Zubek, MDA: A Formal Approach to Game design and Game Research
Czasopisma naukowe:
„Game Studies. The International Journal of Computer Game Research”
„Eludamos. Journal for Computer Game Culture”
„Homo Ludens. Czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier”
„Journal of Games Criticism”
„Replay. The Polish Journal of Game Studies”
Blogi/vlogi krytyczne:
A. Sarkeesian, „Feminist Frequency”
B. Keogh, blog autorski
C. Ellison, blog autorski
C. Hocking, „click nothing. design from a long time ago”
M. Falkowska., „Altergranie”
P. Schreiber, O. Szewczyk i in., „Jawne Sny”
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: