Doświadczenie „czasu, który wypadł z ram” w literaturze i filozofii 3700-KON126-AL
Okrzyk Hamleta „the time is out of joint” można interpretować jako ekspresję szczególnego rodzaju doświadczenia. Jest to doświadczenie utraty kontroli, zdumienia, niepewności, wyobcowania, odczucia radykalnej zmiany, a nawet szaleństwa. Ma ono charakter granicznego doświadczenia egzystencjalnego. Jest stan ostrego kryzysu, w którym świat ukazuje swoje nieznane oblicze i w którym zawodzą sprawdzone sposoby rozumienia i kontrolowania rzeczywistości oraz nas samych. Wszystko staje się inne, można więc powiedzieć, że to sam czas – jako pierwotna rama doświadczenia – zaczyna płynąć w inny sposób lub „wypada z kolein”. Ponieważ graniczne doświadczenia egzystencjalne wykraczają poza ramy doświadczenia potocznego i powszechnego, są bardzo trudne do wypowiedzenia i opisania. Właśnie dlatego zdolność do artykulacji takich doświadczeń stanowi dobre kryterium wartościowania dzieł literackich i teorii filozoficznych. Wypowiedzenie ich jest bowiem graniczną możliwością samego języka, a więc najwyższą stawką w wysiłkach pisarzy i myślicieli. Jest to więc bardzo dobry punkt wyjścia dla interdyscyplinarnych badań problemowych na styku literatury i filozofii – jedna i druga mierzy się z doświadczeniami granicznymi.
Tematem seminarium będzie badanie granicznych doświadczeń egzystencjalnych na przykładzie ich filozoficznych i literackich ekspresji pochodzących z różnych epok i różnych kręgów kulturowych. Analizując teksty literackie i filozoficzne, będziemy zastanawiać się nad różnymi aspektami tych doświadczeń, ich rozmaitymi uwarunkowaniami, źródłami, konsekwencjami kulturowymi i psychologicznymi. Wśród kontekstów, które będziemy poruszać, znajdzie się problematyka zmiany historycznej, radykalnego sceptycyzmu epistemologicznego, nowożytności i nowoczesności, nihilizmu, szaleństwa, obcości i alienacji. Zastanowimy się również, czy istnieje zasadniczo jedno graniczne doświadczenie egzystencjalne, które znajduje różne ekspresje na przestrzeni dziejów, czy też należy mówić o różnych odmianach takich doświadczeń. Badając wieloznaczność i wieloaspektowość doświadczeń granicznych, będziemy poszukiwali ich wspólnego mianownika.
Wątkiem o pierwszoplanowym znaczeniu będą też wzajemne relacje literatury i filozofii. Porównując sposoby, na jakie jedna i druga mierzy się z doświadczeniami egzystencjalnymi, spróbujemy wskazać na podobieństwa i różnice między refleksją filozoficzną a literaturą piękną (w trzech jej podstawowych odmianach – liryce, prozie i dramacie). Punktem wyjścia będzie robocza hipoteza, w myśl której literatura ma charakter bardziej „tragiczny” niż filozofia, ponieważ ukazuje konflikty, problemy i napięcia bez podawania gotowych recept na ich rozwiązanie. Strategia dyskursów filozoficznych byłaby z kolei bardziej „archeiczna” – nastawiona na złagodzenie kryzysu doświadczeń granicznych, włączenie go do szerszej wizji świata lub zamaskowanie go. Weryfikując tę hipotezę w toku seminaryjnych dyskusji będziemy również szukali przypadków, które ją podważają.
W ramach seminarium odbędzie się 15 dwugodzinnych spotkań w sali. Studenci będą musieli oprócz tego poświęcić minimum 3 godziny tygodniowo na lekturę tekstów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W03 zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu
K_W13 zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego
K_U04 posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki
K_U07 potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne
K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów
K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie:
a) regularnej aktywności w dyskusjach podczas zajęć
b) przygotowywanych w domu referatów bądź krótkich prac pisemnych
Literatura
Benjamin, Walter – „Anioł historii”
Berman, Marshall – Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu (fragm.)
Biblia, Księga Hioba
Bloom, Harold – „Kafka. Brak stałego miejsca zamieszkania”
Buczkowski, Leopold – Czarny potok
Casares, Adolfo Bioy – Wynalazek Morela
Cavell, Stanley – Disowning Knowledge (fragm.)
Cervantes, Miguel de – Don Kichote (fragm.)
Descartes, Rene, Medytacje o pierwszej filozofii (fragm.)
Heidegger, Martin – „Platońska nauka o prawdzie”
Heller, Agnes – „Sfinks zwany czasem”
Homer, Odyseja (fragm.)
Joyce, James – Ulisses (fragm.)
Jung, Carl Gustav – Odpowiedź Hiobowi
Kafka, Franz – „Myśliwy Grakchus”
Lear, Jonathan – Nadzieja radykalna
Kant, Immanuel – Krytyka czystego rozumu (fragm.)
Nietzsche, Friedrich – Wola mocy (fragm.)
Platon – Państwo (fragm.)
Sartre, Jean-Paul – Mdłości
Sass, Louis – Madness and Modernity (fragm.)
Sosnowski, Andrzej – „Tachymetria”
Styron, William – Pogrążyć się w mroku
Szekspir, William – Hamlet (fragm.)
Szekspir, William – Otello
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: