Antropologia ubioru historycznego 3700-KON124-AL
Kurs opiera się na wykładach poświęconych zagadnieniu kostiumu jako nośnika treści kultury, przemian społecznych, obyczajowych i politycznych. Zwraca uwagę na mechanizmy przenoszenia tych treści na język sztuki, oraz pomaga w interpretacji kostiumu w kontekście epoki. Konwersatorium pozwala na twórcze rozważania nad powiązaniem zjawisk kulturowych i ubiorów z dawnych epok ze zjawiskami współczesnymi i zainteresowaniami studentów.
Przykładowe zagadnienia:
Maska pierwotna, antyczna, dell arte, wenecka, kostium jako maska.
Kostium władcy – kostium jako narzędzie sakralizacji, kostium jako drugie ciało króla.
Kostium w steatralizowanej kulturze arystokratycznej na przykładzie ścierających się w baroku prądów etyczno-estetycznych – kostium "wanitatywny" i kostium zmysłowy / światowy.
Kostium oświeconego obywatela Europy – wpływy filozofii i odkryć naukowych na ubiór i nowa wizja człowieka – rewizjonisty.
Kostium jako manifest i oręż polityczny na przykładzie Rewolucji Francuskiej.
Kostium jako obraz człowieka w kryzysie tożsamości i wartości na przykładzie "subkultury" "Les Incroyables" na przełomie XVIII i XIX wieku, oraz subkultur XX wieku.
Kostium jako etykieta i maska konwenansu na przykładzie ubioru epoki wiktoriańskiej.
Anatomia mody – konstrukcja i dekonstrukcja ciała.
Kostium i gest.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
• Student rozumie i rozróżnia pojęcia: ubiór, kostium, strój.
• Zna zależności między etyką i estetyką – treścią i formą w kostiumie.
• Zna mechanizmy kulturowe, które wpływają na kształtowanie się i rozwój ubioru historycznego.
• Zna historię ubioru w zarysie.
W zakresie umiejętności:
• Student potrafi interpretować ubiór historyczny w kontekście innych źródeł epoki.
• Potrafi wyciągać własne wnioski o człowieku i jego epoce na podstawie ubioru historycznego.
• Potrafi odnosić rozpoznane mechanizmy kulturowe (na podstawie analizy przemian ubioru historycznego) do zjawisk współczesnych.
W kompetencji społecznych:
• Student potrafi interpretować ubiór osób z otoczenia i kostium (np. sceniczny, filmowy, osoby publicznej) w ramach komunikacji niewerbalnej; a także interpretuje kostium historyczny w ikonografii.
• Potrafi brać udział w dyskusjach.
Kryteria oceniania
Zaliczenie i ocena na podstawie uczestnictwa w dyskusjach, oraz pracy pisemnej w formie eseju na wybrany temat powiązany z omawianą na zajęciach tematyką.
Literatura
Przykładowe lektury uzupełniające dla chętnych:
1. Addison Joseph i Steele Richard, The Spectator (vol. I), Londyn 1711
2. Belting Hans, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Warszawa 2012
3. Burke Peter, Fabrykacja Ludwika XIV, Warszawa 2011
4. Craveri Benedetta, Złoty wiek konwersacji, Warszawa 2009
5. Kolankiewicz Leszek, Antropologia widowisk, Warszawa 2005
6. Lewis C.S., Odrzucony Obraz – wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej, Kraków 1995
7. Lilejko Jerzy Regalia Polskie Warszawa 1987
8. Vigarello Georges, Czystość i Brud - Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku, Warszawa 1998
9. Kantorowicz Ernst, Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: