Polityczność w sztuce współczesnej 3700-KON121-AL
Jeszcze do niedawna wydawało się, że problem zaangażowana artystów w bieżące wydarzenia społeczno-polityczne jest w Polsce kwestią tyle frapującą, co marginalną. Czasy sztuki krytycznej, rozwijającej się w latach 90. XX wieku, mamy już przecież za sobą, a kolejne pokolenia artystów, wchodzące na scenę artystyczną w pierwszej i drugiej dekadzie XXI wieku, cechowała raczej tendencja do eskapizmu i nieufność wobec gestów otwarcie politycznych. W obliczu narastającego napięcia w społecznej dyskusji o narodowej tożsamości i wartościach, które mają jej przyświecać, warto zastanowić się, jakie ta sytuacja ma konsekwencje dla sztuki.
Pytanie o współczesne formy polityczności w sztuce jest okazją także do rewizji historycznych strategii artystycznych problemu autonomii w sztuce. Na ile jest to hasło aktualne dzisiaj i z jakimi środowiskami artystycznymi je wiązać, jakie stoją za nim paradygmaty? Czym różni się tzw. „nowy konserwatyzm” i sztuka krytyczna powstająca pod skrzydłami konserwatystów? Jak można rozumieć dziś termin „awangarda” i kto rości sobie do niego prawa? Czy w sztuce – podobnie jak obecnie w Polskim społeczeństwie – możemy mówić o grupie wykluczonych, która została zmarginalizowana w wyniku transformacji pola artystycznego po 1989 roku? Ponadto, w ramach zajęć skupimy się na kluczowych postawach i manifestach ramujących polską dyskusję o sztuce zaangażowanej, takich jak Stosowane sztuki społeczne Artura Żmijewskiego, oraz krytyce instytucjonalnej, jak Muzeum krytyczne Piotra Piotrowskiego.
W ramach zajęć planowane są dyskusje na podstawie zaproponowanych wcześniej lektur. Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie krótkich sprawozdań z lektur, przekazywanych prowadzącej przed każdym zajęciami. Planowana długość zajęć to 30 godzin, prowadzonych w trybie tygodniowym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją
K_W11 zna w pogłębionym zakresie różne metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej
K_W15 ma pogłębioną wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce i Europie
K_W16 rozumie wszystkie istotne związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym
K_U02 potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_U03 potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym
K_U06 potrafi w szerokim zakresie zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym
K_U07 potrafi w sposób aktywny uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne
K_K09 potrafi przygotować w sposób dojrzały i profesjonalny prace pisemne: esej, rozprawa naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych
Kryteria oceniania
Efekty uczenia będą oceniane na podstawie czterech kryteriów:
1. Obecność na zajęciach.
2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
3. Sprawozdania z lektur przynoszone każdorazowo na zajęcia.
Literatura
Bishop, Claire, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, wyd. Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2015
Kitliński Tomasz, Leszkowicz Paweł, Miłość i demokracja: rozważania o kwestii homoseksualnej w Polsce, wyd. Aureus, 2005
Krawiec, Zofia, Podróżujący karnawał. Rozmowa z Jakubem de Barbaro, Agnieszką Polską i Jankiem Simonem, „Dwutygodnik.com”, adres url: http://www.dwutygodnik.com/artykul/6618-podrozujacy-karnawal.html
Kurator Libera: Artysta w czasach beznadziei, red. Joanna Kobyłt, wyd. BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej, 2013
Małkowska, Monika, Mafia bardzo kulturalna, „Rzeczpospolita” wydanie weekendowe „Plus minus”, 10 stycznia 2015
Piotrowski, Piotr, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, wyd. Rebis, 2010
Piotrowski, Piotr, Muzeum krytyczne, wyd. Rebis, 2011
Piotrowski Piotr, Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, wyd. Universitas 2007
Rojek, Paweł, Awangardowy konserwatyzm. Idea polska w późnej nowoczesności, wyd. Ośrodek Myśli Politycznej, 2016
Ronduda, Łukasz, Sztuka polska lat 70. Awanagarda, wyd. Polski Western, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009
Sikora Patrycja, Krytyka instytucjonalna w Polsce w latach 2000-2010, wyd. BWA Wrocław - Galerie Sztuki Współczesnej, 2015
Sowa Jan, Inna rzeczpospolita jest możliwa! Widma przeszłości, wizje przyszłości, wyd. W.A.B., 2015
Szczerski Andrzej, Cztery nowoczesności: teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku, wyd. Dodo Editor, Kraków 2015
Żmijewski, Artur, Stosowane sztuki społeczne, „Krytyka Polityczna”, nr 11-12: Pochwała antagonizmu, zima 2017, tekst dostępny w formie pdf online: http://www.utw.uj.edu.pl/documents/6082181/a7f451e7-eb99-4ee9-8ddc-e1f2bf984438
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: