Od modernizmu do hipermodernizmu 3700-KON108-AL
Na horyzoncie pytania „co po postmodernizmie?” coraz śmielej zaczynają się pojawiać odpowiedzi, a wśród nich: hipermodernizm. Za terminem tym kryją się bardzo różne koncepcje. Celem tego konwersatorium będzie wspólna analiza różnych możliwości odniesienia się do postmodernizmu i siłą rzeczy samego modernizmu.
Zajęcia będą się opierały na własnej lekturze wybranych tekstów oraz wspólnej analizie i dyskusji. Zorientowane będą wokół takich tematów jak:
1) antropologia hipermodernizmu Marca Augé’go;
2) koncepcja hipermodernizmu Lipovetzky’ego i Charlesa;
3) korzenie – główne rysy i koncepcje modernizmu;
4) wyrwane korzenie – główne rysy i rozumienie postmodernizmu;
5) rozumienie epokowości i epok, poszukiwanie relacji między modernizmem, postmodernizmem i hipermodernizmem, a także dookreślenia pojęć;
6) koncepcja hipermodernizmu i postmodernizmu Marka Węgierskiego;
7) alternatywne koncepcje hipermodernizmu;
8) analiza współczesności, zjawiska czekające na opis;
Dyskusje będą otwarte będą na poszukiwanie przez uczestników nowych ujęć hipermodernizmu oraz własnych koncepcji i ich zastosowań.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna i rozumie różne ujęcia modernizmu, postmodernizmu i hipermodernizmu;
- student zna wybrane teksty kultury i sposób, w jaki funkcjonują w nich zagadnienia filozoficzne;
- student zna i rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne związane z poznanymi zagadnieniami.
Umiejętności:
- student prezentuje i rekonstruuje poznane stanowiska filozoficzne
- student krytycznie rozważa poznane stanowiska filozoficzne;
- student analizuje fragment tekstu filozoficznego i rekonstruuje przedstawiony w nim problem;
- student tworzy własną propozycję ustosunkowania się do podanego problemu.
Kompetencje społeczne:
- student jest gotów pracować w grupie;
- student jest gotów ocenić działania własne i grupy oraz wyciągnąć z nich wnioski.
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywny udział w zajęciach
- końcowy egzamin ustny na koniec semestru (fakultatywnie: uwzględniający pracę zaliczeniową)
Literatura
[Hipermodenizm]
Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010.
Charles S., Hipermodenizm dla dzieci (L’hypermoderne explique aux enfants, Montreal 2007).
Lipovetzky G., Charles S., Hypermodern Times (Les temps hypermodernes, Paris 2004).
Trepczyński M., Zakrzewski W., Hipermodernizm? – perspektywy po-modernistyczne i po-postmodernistyczne, [w:] red. M. Lubecki, Refleksje na temat ponowoczesności. Kraków 2012, s. 77–115.
Usakowska-Wolff U., O tempora, o Mori!, „ORO” 2000/1-2.
Węgierski M., Decydująca walka w obronie natury i ludzkości, „Zielone Brygady. Pismo ekologów” 1996/2.
Węgierski M., Dylemat hipermodernizmu, „Zielone Brygady. Pismo ekologów” 1993/4.
[Modernizm i postmodernizm]
Baran B., Postmodernizm, Kraków 1992.
Bartoś T., Koniec prawdy absolutnej. Tomasz z Akwinu w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2010.
Berman M., „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. M. Szuster, Kraków 2006.
Descartes R., Rozprawa o metodzie.
Locke J., Dwa traktaty o rządzie. Traktat drugi.
Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 1997.
Lyotard J.-F., Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982-1985, tłum. J. Migasiński, Warszawa 1998.
Marquard O., Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Studia filozoficzne, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994.
Morawski S., Modernizm a postmodernizm – przedłużenie czy alternatywa, [w:] Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, cz. 1, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1995.
Sloterdijk P., Kryształowy pałac, Warszawa 2011.
Szahaj A., Nadzieja w ponowoczesności. Poglądy Zygmunta Baumana na mapie stanowisk w kwestii oceny postmodernizmu, [w:] Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, cz. 1, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1995.
Uniłowski K., Postmodernistyczny kanon, „Znak” 1998/2 (513).
Vattimo G., Koniec nowoczesności, przeł. M. Surma-Gawłowska, Kraków 2006.
Welsch W., Nasza postmodernistyczna moderna, tłum. R. Kubicki, A. Zeidler-Janiszewska, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: