- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dylematy polityki i tożsamości LGBT: Polska, Europa, USA 3700-KON10-AL-OG
Na proponowany kurs złożą się dwie płaszczyzny: po pierwsze skupimy się na historii ruchu LGBT jako ruchu emancypacyjnego i walki o prawa mniejszości, po drugie kurs poświęcony będzie interpretacji tekstów o nieheteronormatywności, głównie pod kątem polityki i tożsamości.
W zamierzeniu prowadzących, uczestnicy kursu:
● Dowiedzą się, co to znaczy, że seksualność jest kulturowo konstruowana oraz będą potrafili podać przykłady takiego konstruowania.
● Poznają podstawową historię ruchu LGBT w Polsce i USA oraz dowiedzą się jak ruch zmieniał się na przestrzeni lat. Poznają przyczyny i znaczenie tych zmian.
● Poznają podstawowe pojęcia stosowane w LGBT studies, takie jak heteronormatywność, homonormatywność, homospołeczność, homonacjonalizm, pink washing i inne.
● Nauczą się oceniać argumenty stosowane we współczesnych debatach dotyczących polityki LGBT.
● Dowiedzą się, czym jest polityka tożsamości, poznają jej zalety i ograniczenia
● Poznają znaczenie intersekcjonalności w tworzeniu tożsamości i polityk osób nieheteronormatywnych.
● Nauczą się rozpoznawać podstawowe konwencje literackie i filmowe stosowane do opisu nieheteronormatywności. Dowiedzą się, jak interpretować teksty kultury pod względem przedstawień seksualności i oceniać polityczne konsekwencje tych przedstawień.
Szacowana, całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie projektowanych dla tego przedmiotu efektów kształcenia to ok. 90 godzin, w tym 30 godzin zajęć w sali oraz 60 godzin pracy własnej (przygotowanie do zajęć). Jest to ilość pracy odpowiadająca 3 punktom ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym
K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych
K_W15 ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce i Europie
K_W16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym
K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
K_U11 potrafi samodzielnie zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych
K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena przygotowania. Krótka praca pisemna związana z tematyką zajęć w środku i na koniec semestru.
Literatura
Obowiązkowe lektury zostały podane w polu „Zakres tematów”. Poniżej przedstawiamy krótki przegląd opracowań związanych z tematyką kursu (10 pozycji).
A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań 2012.
G. Ritz, Nić w labiryncie pożądania: gender i płeć w literaturze polskiej od romantyzmu do postmodernizmu, tł B. Drąg, A. Kopacki, M. Łukasiewicz, Warszawa 2002.
Z. Sypniewski, B. Warkocki (red), Homofobia po polsku, Warszawa 2004.
W. Śmieja, Literatura, której nie ma. Szkice o polskiej „literaturze homoseksualnej”, Kraków 2010.
B. Warkocki, Różowy język. Literatura i polityka kultury na początku wieku, Warszawa 2013.
T. Kitliński, P. Leszkiewicz. Miłość i demokracja: rozważania o kwestii homoseksualnej w Polsce, Kraków 2005.
E. Kosofsky Sedgwick, Męskie pragnienie homospołeczne i polityka seksualności, tł. Adam Ostolski, “Krytyka Polityczna” 2005 nr 9/10.
J. Weeks. Sexuality and Its Discontents. London 1985.
S. Seidman. Społeczne tworzenie seksualności, tłum. P. Tomanek, Warszawa 2012.
L. Duggan, The Twilight of Equality?: Neoliberalism, Cultural Politics, and the Attack on Democracy, Boston 2003.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: