Seminarium dyplomowe - Z dziejów dramatu nowogreckiego 3700-FN-3-SEM
Semestr zimowy
dr Ilona Szewczyk
Głównym tematem seminarium (30 godz.) jest omówienie metodologii pracy naukowej w zakresie użytecznym dla Studentów III roku studiów I stopnia filologii nowogreckiej. W pierwszej połowie semestru omówione zostaną podstawy badań z dziedziny antropologii kulturowej i literaturoznawstwa, a w drugiej – z racji tematyki zaplanowanej na semestr letni – zarys historii teatru dawnej Grecji i twórczość wybranych najbardziej znanych autorów. Studenci zapoznają się także z różnymi wersjami mitów, które stały się osnową dla wielu klasycznych dramatów greckich, później zaś doczekały się współczesnych retellingów teatralnych. Część zajęć poświęcona będzie formułowaniu, dopracowywaniu oraz dobieraniu odpowiedniej literatury przedmiotu do wybranych przez uczestników zagadnień / tematów ich prac dyplomowych.
Semestr letni:
prof. dr hab. Małgorzata Borowska:
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z dramatem nowogreckim XIX w., tematyką, stosunkiem do tradycji antycznej, wpływami dramaturgii europejskiej, językiem, aktualnością polityczną i społeczną, itp.
Tematy obejmują m.in.
– najwybitniejszych dramatopisarzy i ich dzieła, ze szczególnym uwzględnieniem sporu klasycyzmu i romantyzmu w XIX w. w Grecji; zwł. fragmenty:
J . Rizos Nerulos, Κορακιστικά (Krakanina, 1813)
A. Matesis, Bασιλικός (Βazylia, 1829/1830)
D. Wizandios, Βαβυλωνία (Βabilonia, 1831)
S. Wasiliadis, Γαλάτεια (1873)
D. Koromilas, H τύχη της Μαρούλας (Los Maruli, 1889)
– związki nowogreckiej pieśni gminnej i dramatu; zwł. analiza ballad takich jak: O niewiernej żonie, Most Arty czy O zmarłym bracie i analiza porównawcza dramatów:
S. Wasiliadis, Γαλάτεια (Galatea);
N. Kazandzakisa Πρωτομάστορας (Μajster).
– grecką mitologię i dziedzictwo dramatu antycznego w dramatopisarstwie nowogreckim XIX w. Zwł. mity o Pigmalionie i Argonautach w tradycji antycznej i nowożytnej.
S. Wasiliadis, Γαλάτεια (Galatea);
– problematykę języka (katarewusa).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dotyczy semestru zimowego:
– zdobywa, pogłębia i uzupełnia wiedzę o metodologii pracy naukowej z dziedziny nauk o kulturze i religii, zwłaszcza antropologii kulturowej, słowa i widowisk. w szczególności:
w zakresie WIEDZY: zna i rozumie
– problemy i metody pracy badaczy tekstów kultury współczesnej i antycznej;
– wiedzę o dziejach dramatu w dobie Grecji starożytnej;
– najważniejsze teorie antropologiczne i literaturoznawcze potencjalnie użyteczne dla prac dyplomowych związanych tematycznie z kierunkiem studiów;
– wiedzę o wpływach mitów i utworów literackich dawnej Grecji na twórców dramatycznych;
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: potrafi
– wyszukukiwać, selekcjonować, krytycznie oceniać dane potrzebne do samodzielnego przygotowania prac pisemnych;
– analizujować i interpretować fragmenty tekstów źrodłowych;
– dostrzegać elementy tradycji antycznej w dramacie nowożytnym Greków;
– krytycznie ocenić opracowania naukowe, przeprowadzić poprawne rozumowanie (sformułować tezę i uzasadnić ją) w wystąpieniu ustnym i na piśmie.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do:
– wyrabia sobie świadomość ograniczonego zakresu wiedzy i potrzebę ustawicznego dokształcania się;
– pracy indywidualnej bądź grupowej i prezentowania uzyskanyvch wyniki w ustnym wystąpieniu;
– zorganizowania sobie pracy samodzielnej (związanej z przygotowaniem rozprawy dyplomowej);
Dotyczy semestru letniego:
Student/-ka:
– zdobywa, pogłębia i uzupełnia wiedzę o dziejach dramatu nowogreckiego i zapoznaje się z najwybitniejszymi dziełami w jego dorobku.
w szczególności:
w zakresie WIEDZY: zna i rozumie
– problemy i metody pracy badaczy dramatu europejskiego;
– wiedzę o dziejach dramatu w dobie Grecji nowożytnej;
– najważniejszy dorobek XIX-wiecznego dramatopisarstwa nowogreckiego;
– wiedzę o wpływach dramatu światowego na twórców greckich;
– dzieła oraz cechy charakterystyczne twórczości najważniejszych dramatopisarzy greckich.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: potrafi
– wyszukiwać, selekcjonować, krytycznie oceniać dane potrzebne do samodzielnego przygotowania prac pisemnych;
– analizować i interpretować fragmenty tekstów dramatycznych;
– dostrzegać elementy tradycji antycznej w dramacie nowożytnym Greków;
– wychwytywać elementy tradycji rodzimych (obyczajowość grecka, prawosławie, różnice lokalne, elementy dialektów, itp.) oraz zwracać uwagę na uniwersalizm przedstawianej w dramatach problematyki zwł. społecznej;
– przygotowywać i prezentować własne interpretacje/przekłady wybranych fragmentów dramatów.
– krytycznie ocenić opracowania naukowe, przeprowadzić poprawne rozumowanie (sformułować tezę i uzasadnić ją) w wystąpieniu ustnym i na piśmie.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH jest gotów do:
– wyrabiania sobie świadomość ograniczonego zakresu wiedzy i potrzebę ustawicznego dokształcania się;
– pracy indywidualnej bądź grupowej i prezentowania uzyskanyvch wyniki w ustnym wystąpieniu;
– zorganizowania sobie pracy samodzielnej (związaną z przygotowaniem rozprawy dyplomowej);
Kryteria oceniania
semestr zimowy
– przygotowanie i aktywność na zajęciach;
– prezentacja postępów w przygotowaniu pracy licencjackiej.
semestr letni
– oceny z co najmniej dwóch prezentacji indywidualnych w semestrze (w tym 1 dotycząca postępu w pracy dyplomowej)
– przygotowanie i aktywność na zajęciach;
Dopuszczalna liczba nieobecności wynosi dwie (w semestrze).
Trzecia i czwarta nieobecność wymagają indywidualnego zaliczenia zajęć (w semestrze).
Pięć i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania (w semestrze).
Literatura
I semestr:
Burszta, W. Antropologia kultury
Burkert, W., Stwarzanie świętości
Duvignaud, J., Dar z niczego. O antropologii święta
Kocur, M., Teatr antycznej Grecji
Taplin, O. Tragedia grecka w działaniu
Antropologia widowisk, praca zbiorowa
Antropologia słowa, praca zbiorowa
Mit, człowiek, literatura, praca zbiorowa
II semestr:
N. Chadzinikolau, Literatura nowogrecka 1453–1983, Warszawa-Poznań 1985.
A. Nicoll, Dzieje teatru, tłum. A. Dębnicki, Warszawa 1974.
J. Limon, Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, Gdańsk b.d.
M. Vitti, Historia literatury nowogreckiej, tłum. J. Wegner, M. Czarnocińska, K. Rowińska, Warszawa 2015.
Θ. Χατζηπανταζής, Διάγραμμα Ιστορίας του Νεοελληνικού Θεάτρου [T. Hadzipantazis, A Concise History of Modern Greek Theatre], Iraklio 2014.
R. Beaton, An Introduction to Modern Greek Literature, Oxford (UP) 1999.
G. Sideris, Ιστορία του νέου ελληνικού θεάτρου, Αθήνα 1990.
M. Borowska, Leonidas i Temistokles, czyli Sparta i Ateny w greckiej tragedii historycznej XIX wieku. Przegląd utworów, w: Sparta w kulturze polskiej. Część II: Przekroje, syntezy, konteksty. Praca zbiorowa pod redakcją M. Borowskiej, M. Kalinowskiej, D. Kaji, J. Speiny, Warszawa 2015, s. 77–117.
K. Petrakou, The conflict between Romanticism and Classicism in the Greek theatre of the 19th cent., "Świat Tekstów Rocznik Słupski" 18 (2020) s. 245–257 (dostępne on-line).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: