Arcydzieła literatury kreteńskiej okresu renesansu II 3700-FN-3-ALKOR2
Konwersatorium (część II) poświęcone jest piśmiennictwu Krety dojrzałego okresu dominacji weneckiej (XVI-XVII w.). Literatura powstała wówczas na wyspie (zwłaszcza dramat i epos) stanowi początek epoki nowożytnej w kulturze greckiej, jest pomnikiem języka nowogreckiego i modelem dla twórczości późniejszych pokoleń.
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów
– z dorobkiem literackim Złotego Wieku Krety pod panowaniem Wenecjan (XVI-XVII w.) i jego podstawowymi cechami, a także z podstawowymi cechami dialektu kreteńskiego;
– z podstawami teorii i metodologii stosowanych w analizie i interpretacji tekstów literackich (fragmentów dramatu i epiki owej epoki).
Zakres tematów:
1.Informacje wstępne. Charakterystyka epoki i okresu dojrzałego piśmiennictwa Krety.
2-4. Odrodzenie dramatu greckiego: Erofila Jeorjosa Chortatsisa.
5-6. Andreasa Troilosa Król Rodolin.
7. Anonimowy dramat Zenon.
8-9. Komedia kreteńska: Anonima Statis. Katsurbos Chortatsisa.
10. Fortunat w Troi. Ostatnia komedia kreteńska: Fortunat Marka Foskolosa.
11 –do końca. Erotokritos Witsendzosa Kornarosa. Wprowadzenie. Struktura poematu. Wzory zachodnie i bizantyńskie. Elementy antyczne Erotokritosa. Mit o Kefalosie i Prokris, elementy średniowieczne i współczesne. Turniej rycerski – charaktersytyka uczestników.
Charakterystyka głównego bohatera. Etos rycerski. Grecy i obcy. Postaci kobiece: Aretuza. Kobieta w społeczeństwie kreteńskim. Kreteński koloryt Erotokritosa. Znaczenie poematu w dziejach literatury i kultury greckiej.
(Część tekstów dostępna w przekładach prowadzącej zajęcia).
Sposób realizacji przedmiotu :
Konwersatorium z elementami wykładu (wprowadzenie do epoki, wstępy do poszczególnych utworów) oraz translatorium (praca w grupach, wspólna lektura fragmentów tekstu na zajęciach, dyskusja nad próbami przekładu). Co roku czytane są inne fragmenty tekstów.
Materiały (w tym także przekłady własne prowadzącej) udostępniane studentom w postaci kserokopii i wersji elektronicznej,
Nakład pracy studenta:
ok. 30 godz. uczestnictwa w zajęciach;
ok. 30-45 godz. pracy własnej (przygotowanie do zajęć oraz do zaliczenia pisemnego).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu
Wiedza: Studentka/Student zna i rozumie
- zróżnicowanie greki i objaśnia jego znaczenie w historii kultury greckiej; K_W07
- elementarną terminologię literaturoznawczą oraz najważniejsze gatunki literackie, uprawiane w okresie renesansu na Krecie; K_W13
- cechy charakterystyczne geograficznych i kulturowych regionów Grecji (Kreta) i ma świadomość jej miejsca w regionie (Bałkany) i obszarze śródziemnomorskim; K_W17
- elementy dziedzictwa antycznej Grecji oraz rolę kultury bizantyńskiej w piśmiennictwie kreteńskim;K_W17
Umiejętności: Studentka/Student potrafi
- samodzielnie wyszukać, ocenić i wykorzystać informacje z różnych źródeł pisanych i elektronicznych, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej; K_U01
- spójnie i logicznie argumentować z powołaniem się na opinie innych, polemizować krytycznie z argumentami innych i formułować wnioski;K_U03
- korzystać ze słowników, gramatyk i wszelkich pomocy książkowych i elektronicznych; K_U04
- analizować i tłumaczyć z nowogreckiego na polski wybrane (średnio trudne) teksty literackie piśmiennictwa kreteńskiego; K_U12
- dostrzegać podstawowe cechy greckiego języka uczonego (katarewusy) oraz elementy dialektów kreteńskich; K_U13
Kompetencje społeczne: Studentka/Student jest gotów do
- uświadomienia sobie ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności; K_K01
- ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych zwłaszcza przez pogłębianie biegłości językowej; K_K02
Kryteria oceniania
Studia stacjonarne: Egzamin pisemny (pytania otwarte i fragmenty tekstu do tłumaczenia)
Tryb on-line: dwie rozprawki na wybrane tematy z powołaniem się na literaturę przedmiotu oraz krótki przekład fragmentu z oryginału
Ocenie podlegają
– stopień rozumienia wybranych tekstów literackich
– poprawna i wyczerpująca analiza tekstu
– umiejętność krytycznego myślenia
– poprawność języka
Dopuszczalna liczba nieobecności wynosi dwie.
Trzecia i czwarta nieobecność wymagają indywidualnego zaliczenia zajęć.
Pięć i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania.
Literatura
Β. Κορνάρος, Η θυσία του Αβραάμ, επ. Ε. Τσαντσάνογλου, Αθήνα 1979.
Γ. Χορτάτσης, Ερωφίλη, επ. Στ. Αλεξίου, Μ. Αποσκίτη, Αθήνα 1996.
Ι. Α. Τρώιλος, Ροδολίνος, επ. Μ. Αποσκίτη, Αθήνα 1987.
Ζήνων, επ. Στ. Αλεξίου, Μ. Αποσκίτη, Αθήνα 1991.
Μ. Α. Φώσκολος, Φορτουνάτος, επ. Στ. Ξανθουδίδης, Αθήνα-Γιάννηνα 2004.
Β. Κορνάρος, Ερωτόκριτος, Αθήνα 1995.
obowiązkowa
M. Vitti, Historia literatury nowogreckiej.
Tom I serii "Arcydzieła literatury nowogreckiej", Warszawa 2004: W. Kornaros, Ofiara Abrahama (tł. K. Pacan)
uzupełniająca
Literature and society in Renaissance Crete, ed. D. Holton, Cambridge UP 1991.
Στ. Αλεξίου, Η κρητική λογοτεχνία και η εποχή της, Αθήνα 1995.
A. Embirikos: La Renaissance Cretoise I, La litterature, Paris 1960.
Α. Σολωμός Το κρητικό θέατρο, 1973.
M. Alexiou: The ritual lament in Greek tradition, Cambridge 1975.
H-G. Beck: Geschichte der byzantinischen Volksliteratur, Munich 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: