Wstęp do językoznawstwa 3700-FN-2-WJ
Zajęcia odbywają się w trybie konwersatorium.
Szczególny nacisk zostanie położony na synchroniczne językoznawstwo wewnętrzne.
Rozkład zajęć:
1. Podstawowe pojęcia (3 spotkania)
2. Zasady klasyfikacji języków (3 spotkania)
3. Języki rodziny indoeuropejskiej (3 spotkania)
4. Historia nowożytnego językoznawstwa (3 spotkania)
5. Językoznawstwo ogólne (3 spotkania)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu
a) W zakresie WIEDZY student/-ka zna i rozumie:
- podstawowe wiadomości o miejscu filologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, K_W01
- powiązania nauk filologicznych z innymi dyscyplinami humanistycznymi, K_W01
- podstawową terminologię lingwistyki synchronicznej i diachronicznej w języku polskim (z elementami terminologii łacińskiej) oraz posiada elementarne wiadomości o najnowszych metodach badawczych i głównych kierunkach rozwoju współczesnego językoznawstwa, K_W04
- podstawowe informacje o miejscu języka greckiego pośród języków indoeuropejskich oraz znaczenie dla rozwoju języków nowożytnych i współczesnych dyscyplin nauki; K_W06
b) W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/-ka potrafi:
- argumentować z powołaniem się na opinie innych, polemizować z argumentami innych i formułować wnioski w formie ustnej i pisemnej; K_U01, K_U04, K_U05, K_U09
c) W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/-ka jest gotów do:
- uświadomienia sobie ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności, K_K01
- postrzegania potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych zwł. przez pogłębianie biegłości językowej; elastycznie wyznacza kierunki własnego rozwoju. K_K04
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
a) aktywne uczestnictwo w zajęciach,
b) wykonywanie na bieżąco zadań związanych z zajęciami,
c) pisemne lub ustne kolokwium z materiału omawianego na zajęciach.
Ocena odbywa się na podstawie aktywności studenta podczas zajęć oraz rozmowy po zakończeniu zajęć (rozmowa dotyczy zagadnień omawianych w trakcie ćwiczeń oraz literatury przedmiotu).
Obecność na zajęciach:
student/ka ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Pięć i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność
ich powtarzania.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
A. Weinsberg, Językoznawstwo ogólne (część A), Warszawa 1983
E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas 2004
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa2008
Literatura uzupełniająca:
A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978
Językoznawstwo strukturalne (red. H. Kurkowska, A. Weinsberg), Warszawa 1979
B. Lee Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, KR 2002
A. Wierzbicka: Język, umysł, kultura. Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: