Nauka języka nowogreckiego (2) z wykorzystaniem elementów językoznawstwa i literaturoznawstwa oraz indywidualne przygotowanie lektur (300 stron) 3700-FN-2-NJNGZEJ-2
Przedmiotem kursu jest współczesny język nowogrecki – kini neoeliniki (κοινή νεοελληνική), dawniej określany nazwą demotyk wraz z
elementami dialektów i katarewusy (zwroty frazeologiczne, powiedzenia, przysłowia). Ćwiczenia poświęcone są nauce języka nowogreckiego w połączeniu ze zdobywaniem wiadomości na temat kultury, historii i tradycji Grecji i krajów greckiego obszaru językowego. Kurs wpisuje się w podstawowy program zajęć filologii nowogreckiej. Studentki i Studenci opanowują materiał gramatyczny, szybko rozwijają zasób słów dzięki intensywnej pracy na tekstach oryginalnych, a także poznają etymologię wyrazów, związki języka nowogreckiego z greką starożytną, zwyczaje, święta oraz najważniejszych przedstawicieli kultury greckiej i krajów greckiego obszaru językowego.
Studenci uczą się formy strony zwrotno biernej w czasach teraźniejszym, przeszłym i przyszłym oraz użycie zaimków łącznie z trybem rozkazującym. Prowadzą bardziej złożone rozmowy i są w stanie pisać i rozumieć teksty na tematy związane również z Grecją: kuchnia grecka, pogoda i zdrowie, system edukacji w Grecji, tradycja, historia i kultura. (Poziom docelowy B1+)
Na zajęciach odbywa się czytanie oraz analiza greckich tekstów literackich dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku.
Zajęcia są wprowadzone w taki sposób, żeby studentki i studenci rozwijali wszystkie cztery sprawności językowe:
1. słuchanie,
2. mówienie,
3. czytanie,
4. pisanie.
Kurs zawiera:
1. Wytłumaczenie i wyjaśnienie gramatyki i wykonanie ćwiczeń gramatycznych.
2. Rozumienie tekstu pisanego - przeczytanie i analiza tekstów i dialogów.
3. Tworzenie dialogów ze strony studentów oraz przygotowanie wypowiedzi i prezentacje na różne tematy.
4.Gry językowe.
5. Ćwiczenia rozszerzenia słownictwa.
6. Praca w grupach.
7. Ćwiczenia rozumienia ze słuchu – student ma także możliwość ćwiczyć rozumienie różnych rodzimych użytkowników języka.
8. Słuchanie i analiza greckich piosenek.
9. Rozmowa o tematach dotyczących życia codziennego oraz kultury Grecji i zagadnienia współczesne.
10. Napisanie tekstów – wypracowanie studenci przygotowują jako praca domowa razem z ćwiczeniami dotyczącymi gramatyki i słownictwa.
11. Ćwiczenia dotyczące wymowy i akcentu.
12.Tłumaczenie złożonych zdań i tekstów z języka polskiego na język grecki.
13. Ćwiczenia ortografii.
14. Sprawdzanie.
Gramatyka
1. Rzeczowniki nieregularne.
2. Wzory rzadkie przymiotników.
3. Tryb rozkazujący.
4. Czas przeszły niedokonani.
5. Strona bierna (czas terazniejszy, przeszły i przyszły), czas przyszły niedokonani.
6. Czasy złożone.
Słownictwo
1. Rozrywka (teatr, kino, zabawa).
2. Rynek.
3. Poczta, telefon, rachunki, bank, pieniądze.
4. Relacje międzyludzkie, emocje.
5. Wykształcenie – system edukacyjny.
6. Listy proste.
7. Grecja – Państwo, urzędy, święta, historia, zwyczaje, obyczaje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu:
W zakresie WIEDZY student/-ka zna i rozumie:
1. w zaawansowanym stopniu zdobytą na I roku wiedzę w zakresie morfologii i składni języka nowogreckiego; K_W09
2. elementy "języka uczonego" (katarewuzy) i niektóre cechy dialektów; K_W08, K_W09
3. słownictwo w zakresie przewidzianym dla danego stopnia biegłości językowej; ( Rozrywka (teatr, kino, zabawa), Rynek. Poczta, telefon, rachunki, bank, pieniądze. Relacje międzyludzkie, emocje. Wykształcenie – system edukacyjny. Listy proste, Grecja – Państwo, urzędy, święta, historia, zwyczaje, obyczaje.) K_W09
4. elementy historii Grecji Nowożytnej (okres dominacji Turków, Kreta pod rządami Wenecjan, powstanie greckie (klefci i armatole). K_W09
5. wiedzę o elementach geografii Grecji Nowożytnej: "miejsca pamięci" (Ateny, Mesolongi, Psary, Chios, Smyrna, Saloniki itp.). K_W09
6. elementy tradycji (strój, muzyka, kuchnia, architektura itp.). K_W09
7. elementy kultury współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem życia młodzieży greckiej (studia, film, sport, rozrywki, itp.). K_W09
8. wybrane fakty o społeczeństwie greckim, jego działaniu i problemach współczesnych
9. specyficzności, szczegóły i wyjątki w języku greckim i potrafi je używać w mowie i w piśmie
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/-ka potrafi:
1. zastosować poznane formy gramatyczne i konstrukcje składniowe; K_U07
2. czytać ze słownikiem współczesne średnio-trudne teksty w demotyku (w tym także wybrane teksty literackie: piosenki, wiersze, opowiadania); K_U09
3. tłumaczyć proste teksty literackie (fragmenty poezji i prozy współczesnej). K_U07
4. odtwarzać w piśmie (ortografia) teksty w zakresie znanego słownictwa; K_U07
5. tworzyć wypowiedzi pisemne (skarga, życiorys, rekomendacja itp.); K_U11
6. tworzyć wypowiedzi ustne na wybrane tematy (formułowanie i bronienie własnego zdania); K_U10
7. porozumiewać się z Grekami w sytuacjach codziennych. K_U11
8. zyskać informacje z różnych źródeł pisemnych i ustnych. K_U09
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/-ka jest gotów/a do:
1. uświadomienia sobie niedoskonałości własnej wiedzy i potrzeby ciągłego dokształcania się; Może systematyzować metodę samokształcenia i uczyć się sam przez całe życie. K_K02
2. pracy zarówno samodzielnie, jak i w grupie (role-playing); K_K07
3. współpracy w grupie posługując się językiem greckim
3. organizowania sobie pracy własnej, (lektury nowogreckie do samodzielnego przygotowania). K_K02, K_K03,
4. organizowania sobie stanowiska pracy (praca przy komputerze) K_K02, K_K03, K_U06
5. docenienia znaczenia dziedzictwa greckiego w kulturze polskiej i europejskiej; K_K03
6. odnalezienia się w środowiskiem greckim i rozumie problemy wynikające z różnicy kulturowej K_K07
Kryteria oceniania
50% egzamin końcowy
25% kontrolne testy śródroczne
–"kartkówka",
– dyktando,
– test gramatyczny,
25% aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć
– indywidualne prace pisemne:
– wypracowanie,
– grupowe prezentacje i dialogi (role-playing),
– referaty indywidualne,
Dopuszczalna liczba nieobecności wynosi 6
7,8,9 nieobecność wymagają indywidualnego zaliczenia zajęć.
10 i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania.
Literatura
Επικοινωνήστε ελληνικά 2 (Κλεάνθης Αρβανιτάκης, Φρόσω Αρβανιτάκη). Εκδόσεις Δέλτος, Αθήνα 2017.
ΚΛΙΚ στα ελληνικά. Μέθοδος εκμάθησης της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Επίπεδο B1 δια εφήβους και ενηλίκους (Μαρία Καρακύργιου, Βικτωρία Παναγιωτίδου). Θεσσαλονίκη 2015
Podręczniki i inne pomoce
Materiały do ćwiczeń przygotowują lektorzy.
Dostępne w języku polskim (wymienione dla kursu I)
1. M. Borowska, Μπαρμπαγιώργος. Książka do nauki języka nowogreckiego, Warszawa 2004.
2. M. Triandafilidis, Mała gramatyka nowogrecka, przekład i opracowanie I, Szelągiewicz-Ellenikos, A. Maciejewska, W. Gawłowska, Saloniki 1997.
3. K. Tuszyńska-Maciejewska, Powiedz to po grecku. Część I. Podręcznik języka nowogreckiego z zarysem gramatyki opisowej, Poznań 2006.
4. M. Bzinkowski, Rozmówki greckie, Kraków 2006.
5. M.T. i Th. Kamburelisowie, Podręczny słownik grecko-polski i polsko-grecki, t. I-II, Warszawa 1999.
Zalecane greckojęzyczne:
Γ. Μπαμπινιώτης, Ελληνική γλώσσα, Αθήνα 1995.
Χ. Σιόντης, Μαθαίνω την ελληνική γλώσσα, Ιωάννινα 2001
Περισσότερα ελληνικά, Θεσσαλονίκη 1979.
Κείμενα για νέους σε απλά ελληνικά, 3-4, Αθήνα 2004.
Μ. Τριανταφυλλίδης, Νεοελληνική γραμματική, Αθήνα 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: