Język nowogrecki - fakultet dla II roku FN 3700-FN-2-JNGR2
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności pozyskanych przez studentów w zakresie czterech podstawowych sprawności językowych: słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie.
Ćwiczenia w ramach doskonalenia umiejętności:
1) Słuchania
Student podczas zajęć słucha nagrań tekstów (dialogi, piosenki, fragmenty prozy) oraz dokonuje ich analizy i tłumaczenia. Rozumie wysłuchane komunikaty. Słucha ze zrozumieniem wypowiedzi lektora oraz kolegów.
2) Mówienia
Studenci ćwiczą tworzenie dialogów, wymieniają swoje poglądy na tematy ogólnospołeczne oraz związane z sytuacją społeczno-polityczną i kulturalną współczesnej Grecji. Prowadzą gry językowe (praca w grupie) – ćwiczenia poszerzające zakres słownictwa, nowe wyrażenia frazeologiczne, przysłowia, powiedzenia – zwłaszcza te z kultury języka codziennego (laiki). Przygotowują bardziej zaawansowane wypowiedzi oraz prezentacje na wskazany temat związany z życiem codziennym we współczesnej Grecji. Potrafią wypowiedzieć się na wskazany temat oraz na zagadnienia związane z ich zainteresowaniami. Doskonalą akcent i wymowę.
3) Czytania
Poszerzanie wiedzy na temat struktur gramatycznych oraz ćwiczenia praktyczne – w tym czytanie i rozumienie pisanych tekstów i dialogów (fragmenty artykułów prasowych, stron internetowych, tekstów literackich i popularno-naukowych, proste instrukcje obsługi, ulotki reklamowe, karty dań, etc.). Analizują struktury gramatyczne.
4) Pisania
Studenci ćwiczą tworzenie prostych tekstów – wypowiedzi na tematy ogólnospołeczne lub związane z ich zainteresowaniami. Doskonalą ortografię, poszerzają zakres słownictwa, dokonują tłumaczeń złożonych zdań i tekstów z języka polskiego na grecki i odwrotnie.
GRAMATYKA: Strona zwrotno – bierna czasowników. Wzory rzadkie rzeczowników, przymiotników i przysłówków. Czas przeszły i czas przyszły dokonany czasowników strony zwrotno – biernej. Tryb rozkazujący z zaimkiem. Czas przeszły niedokonany. Imiesłowy. Dopełnienie dalsze. Jednosłowne stopniowanie przymiotników. Czasy złożone. Zdania warunkowe.
SLOWNICTWO: Zabawa, rynek, kuchnia, dom, podróży, edukacja, zdrowie, literatura, historia, mitologia, tradycja.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę o kulturze, historii i geografii Grecji.
Potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia historyczne oraz miejsca z nimi związane.
Zna najważniejsze zabytki kultury i architektury oraz czołowych twórców.
Posiada wiedzę o społeczeństwie greckim, jego funkcjonowaniu i problemach współczesnych kraju i społeczeństwa.
Student ma ogólną wiedzę na temat gramatyki języka nowogreckiego.
Zna specyficzności specyfikę, szczegóły i wyjątki w języku greckim i potrafi ich używać w mowie i w piśmie.
Posiada rozległy zasób słownictwa dotyczący dziedzin ogólnych i zainteresowań: podróże, środki transportu, edukacja, rozrywka, środki przekazu.
Umiejętności
Student potrafi porozumiewać się w różnych sytuacjach dotyczących życia społecznego – pytanie o drogę, rozmowa z przechodniem na ulicy, wymiana poglądów, wyrażanie opinii i uczuć.
Rozumie wypowiedzi swoich rozmówców oraz informacje zawarte w pismach, listach, poleceniach, zakazach, poradach.
Rozumie informacje zawarte w ogólnodostępnych środkach przekazu – proste artykuły, ulotki, ogłoszenia, szyldy, billboardy, etc.
Jest w stanie uzyskać informacje z różnych źródeł pisemnych i ustnych (ogłoszenia, wiadomości, telewizja, radio, gazety, Internet).
Umie tworzyć teksty na różne tematy ogólne lub dotyczące jego indywidualnych zainteresowań (napisać mail, list, raport, opisać daną osobę, zrelacjonować wydarzenie, napisać zaproszenie).
Kompetencje społeczne
Student jest w stanie współpracować w grupie, posługując się językiem greckim.
Rozumie wagę samokształcenia i doskonali je, ucząc się i rozwijając swoje kompetencje językowe przez całe życie.
Potrafi zachować się w różnych sytuacjach życia codziennego współczesnej Grecji (wesela, pogrzeby, zaręczyny, chrzciny, święta, np. Boże Narodzenie czy Pascha, sytuacje komunikacyjne dnia codziennego), rozumie problemy wynikające z różnic kulturowych (gesty, zwyczaje, powiedzenia).
Kryteria oceniania
Na ocenę składa się:
1) 50% aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć
2) 50% kontrolne testy śródroczne
Literatura
“Επικοινωνήστε ελληνικά“ 2, Κλεάνθης Αρβανιτάκης, Φρόσω Αρβανιτάκη. Εκδόσεις “Δέλτος“, Αθήνα 2017.
„Epikinoniste elinika” (Porozumcie się po grecku) 2, Kleanthis Arvanitakis, Froso Arvanitaki, Wydawnictwo „Deltos”, Ateny 2017.
“Ξέρετε ελληνικά;” διάλογοι – γραμματικές ασκήσεις. (Σμαρώ Βογιατζίδου, Νέλλη Νικολαΐδου – Νέστορα, Ελένη Δεμίρη – Προδρομίδου, Νιόβη Τρύφωνα – Αντωνοπούλου). University Studio Press, Εκδόσεις Επιστημονικών Βιβλίων και Περιοδικών. Θεσσαλονικη 2000.
“Kserete ellinika?” (Czy zna Pan/Pani język grecki?) dialogi – ćwiczenia gramatyczne. University Studio Press, Wydawnictwo książek i czasopism naukowych. Saloniki 2000.
“Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους” (Ελένη Δεμίρη – Προδρόμου, Ρούλα Καμαριάνου – Βασιλείου). 2002, Εκδόσεις Μεταίχμιο.
“Nea Ellinika gia metanastes, palinnostountes, prosfiges kai ksenous” (Język Nowogrecki dla imigrantów, uchodźców i obcokrajowców) 2002, Wydawnictwo „Metechmio”.
“Μαθήματα Ελληνικών” Μέθοδος εντατικής διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης (ξένης) γλώσσας. β' έκδοση. University Studio Press, Εκδόσεις Επιστημονικών Βιβλίων και Περιοδικών. Θεσσαλονικη 2001.
„Mathimata Ellinikon” (Lekcje języka greckiego) Metoda intensywnej nauki języka greckiego jako język drugi (obcy). Wydanie drugie. University Studio Press, Wydawnictwo książek naukowych i czasopism. Saloniki 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: