Historia języka greckiego 3700-FN-2-HJG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciami opisującymi dzieje języka greckiego od czasów najdawniejszych po nowożytne. Największy nacisk zostanie położony na te zjawiska językowe, które nierozłącznie są związane z historią cywilizacji greckiej i miały istotny wpływ na kształtowanie się kultury greckiej na przestrzeni dziejów. Zajęcia odbywają się w trybie konwersatorium dla II roku studiów I stopnia filologii nowogreckiej.
Zakres tamatów:
1. Stanowisko języka greckiego w obrębie języków indoeuropejskich (1 spotkanie)
2. Greckie systemy pisma (3 spotkania)
3. Dialektologia grecka (3 spotkania)
4. Podstawowe informacje o tendencjach rozwojowych greki (najważniejsze zjawiska fonetyczne i morfologiczne na przestrzeni dziejów) (7 spotkań)
5. Wewnętrzna historia języka greckiego (podsumowanie) (1 spotkanie)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu
a) W zakresie WIEDZY student/-ka zna i rozumie:
- miejsce języka greckiego pośród języków indoeuropejskich oraz znaczenie dla rozwoju języków nowożytnych i współczesnych dyscyplin nauki (K_W01, K_W05),
- informacje historyczne o etapach rozwoju języka greckiego od epoki mykeńskiej po współczesność (K_W06),
- zróżnicowanie greki i objaśnia jego znaczenie w historii kultury greckiej na wybranych przykładach. (K_W07)
b) W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/-ka potrafi:
- przedstawić ustnie lub na piśmie w języku polskim lub nowogreckim proste problemy badawcze także z wykorzystaniem różnych źródeł i krytycznym powołaniem się na literaturę przedmiotu (K_U01, K_U04, K_U09),
- argumentować z powołaniem się na opinie innych, polemizować z argumentami innych i formułować wnioski (K_U01),
- tworzyć typowe prace pisemne (semestralna, roczna, dyplomowa) także z wykorzystaniem literatury przedmiotu i różnych źródeł oraz wszelkich materiałów pomocniczych w tym słowników i gramatyk, znając znaczenia ochrony praw własności intelektualnej
(K_U05, K_U09, K_K04)
c) W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/-ka jest gotów do:
- uświadomienia sobie ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)
- konieczności ustawicznego kształcenia (K_K01)
- uświadomienia sobie istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena odbywa się na podstawie aktywności studenta podczas zajęć oraz pracy semestralnej, poświęconej wybranemu zagadnieniu z zakresu historii języka greckiego.
Dopuszczalna liczba nieobecności wynosi dwie.
Trzecia i czwarta nieobecność wymagają indywidualnego zaliczenia zajęć.
Pięć i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania
Literatura
Lektura obowiązkowa (jedna do wyboru):
1. M. Borowska, Z dziejów najstarszego uniwersalnego języka Europy, "Heksis" IV (1997), ss. 76-85.
2. R. Browning, Von der Koine bis zu den Anfängen des modernen Griechisch [w:] H. G. Nesselrath (hrsg.), Einleitung in die griechische Philologie, Stuttgart-Leipzig 1997, ss. 156-168.
3. G. Horrocks, Greek. History of the Language and its Speakers, Wiley-Blackwell 2010.
4. O. Jurewicz, Gramatyka historyczna języka greckiego. Fonetyka - Fleksja. Warszawa 1992, 21999.
5. J. Reczek, Język nowogrecki [w:] L. BEDNARCZUK (red.), Języki indoeuropejskie, vol. I, Warszawa 1986, ss. 449-468.
6. J. Safarewicz, Język starogrecki [w:] L. BEDNARCZUK (red.), Języki indoeuropejskie, vol. I, Warszawa 1986, ss. 397-447.
7. G. Thomson, Η Ελληνική γλώσσα. Αρχαία και νέα, Αθήνα 1989
Literatura uzupełniająca:
1. H. Rix, Historische Grammatik des Griechischen. Laut und Formenlehre, Darmstadt 1976, 21993.
2. A.L. Sihler, New Comparative Grammar of Greek and Latin, New York-Oxford 1995
3. A. Weinsberg, Gramatyka porównawcza języków indoeuropejskich, vols. I-II, Warszawa 1986-90.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: