Arcydzieła literatury kreteńskiej okresu renesansu I 3700-FN-2-ALKOR1
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów:
– z ogólnym tłem historycznym omawianego okresu;
– z dorobkiem literackim Krety pod panowaniem Wenecjan (XIV–XVI w.) jako efektem wyjątkowej symbiozy kultury późno-bizantyńskiej i zachodniej (łacińskiej);
– z podstawowymi cechami dialektów kreteńskich i ich roli w kształtowaniu języka nowogreckiego;
– z podstawami teorii i metodologii stosowanych w analizie i interpretacji tekstów literackich (fragmentów poematów) koniecznymi przy lekturze i analizie wczesnorenesansowych utworów.
Zakres tematów:
1.Informacje wstępne. Omówienie tematyki konwersatorium i literatury przedmiotu oraz wymagań do zaliczenia.
2. Wprowadzenie do dziejów Krety pod panowaniem Wenecjan. (Podział administracyjny wyspy, władze, warstwy społeczne),
3. Proces powstawania warstwy Weneto-kreteńczyków. Cechy kultury stanowiące symbiozę tradycji bizantyńskich i łacińskich.
4. Charakterystyka piśmiennictwa Krety (środowisko, gatunki, źródła inspiracji, język, oryginalność, znaczenie).
5-7. Początki literatury kreteńskiej: Stefanos Sachlikis (grecki Villon). Wspólna lektura fragmentów w oryginale i prezentacja przekładu autorstwa studentek PSH.
8.Wdzięczna powiastka o ośle, wilku i liszce – wspólna lektura fragmentów.
9–10. Twórczość poetów okresu wczesnego: Leonardos Delaportas i Marinos Falieros.
11. Wątek katabazy. Utrudzony Bergadisa i inne utwory.
Jeśli czas pozwoli:
12. Piękna Pastereczka*. Literatura sielankowa. Poezja liryczna i satyryczna.
13.–14. Piśmiennictwo religijne (Andrzej z Krety, Kanon pokutny; W. Kornaros, Ofiara Abrahama*).
*Utwory datowane na okres dojrzały literatury Krety.
Nakład pracy studenta:
ok. 30 godz. uczestnictwa w zajęciach;
ok. 30-45 godz. pracy własnej (przygotowanie do zajęć oraz do zaliczenia pisemnego).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu:
WIEDZA studentka/student zna i rozumie:
- zróżnicowanie greki i objaśnia jego znaczenie w historii kultury greckiej; K_W06; K_W07
- elementarną terminologię literaturoznawczą oraz najważniejsze gatunki literackie, uprawiane w okresie renesansu na Krecie;K_W10; K_W13
- cechy charakterystyczne geograficznych i kulturowych regionów Grecji (Kreta) i ma świadomość jej miejsca w regionie (Bałkany) i obszarze śródziemnomorskim;K_W17
- elementy dziedzictwa antycznej Grecji oraz rolę kultury bizantyńskiej w piśmiennictwie kreteńskim;K_W15; K_W20
UMIEJĘTNOŚCI studentka/student potrafi:
- samodzielnie wyszukać, ocenić i wykorzystać informacje z różnych źródeł pisanych i elektronicznych, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej; K_U01
- spójnie i logicznie argumentować z powołaniem się na opinie innych, polemizować krytycznie z argumentami innych i formułować wnioski; K_U03
- korzystać ze słowników, gramatyk i wszelkich pomocy książkowych i elektronicznych; K_U09
- analizować i tłumaczyć z nowogreckiego na polski wybrane (średnio trudne) teksty literackie piśmiennictwa kreteńskiego; K_U12
- dostrzegać podstawowe cechy greckiego języka uczonego (katarewusy) oraz elementy dialektów kreteńskich; K_U13
KOMPETENCJE SPOŁECZNE studentka/student jest gotów do:
- uświadomienia sobie ograniczonego zakresu własnej wiedzy i umiejętności; K_K01
- dostrzeżenia potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych zwłaszcza przez pogłębianie biegłości językowej;
K_K02
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: sprawdzana jest znajomość epoki i utworów omawianych na zajęciach oraz stopień zrozumienia fragmentów tekstu (treść, słownictwo, elementy dialektalne). Brana jest pod uwagę aktywność (przygotowanie indywidualne) na zajęciach (wspólna lektura fragmentów tekstu).
Zaliczenie pisemne na ocenę: pytania otwarte i zamknięte, fragmenty tekstów w oryginale do analizy lub/i przekładu.
Na zaliczenie na ocenę składają się:
- pisemny sprawdzian;
- aktywność na zajęciach.
Dopuszczalna liczba nieobecności wynosi dwie.
Trzecia i czwarta nieobecność wymagają indywidualnego zaliczenia zajęć.
Pięć i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania
Literatura
Teksty w oryginale:
Teksty oryginalne wraz z objaśnieniami przygotowuje wykładowca.
Στ. Σαχλίκης, Γραφαί και στίχοι και ερμηνείαι κυρού Στεφάνου του Σαχλήκη, Κρητική περίοδος 1, 2007.
Β. Κορνάρος, Η θυσία του Αβραάμ, επ. Ε. Τσαντσάνογλου, Αθήνα 1979.
obowiązkowa / obligatory
M. Vitti, Historia literatury nowogreckiej. tłum. J. Wegner, M. Czarnocińska, K. Rowińska, Warszawa 2015.
ALN tom II: Utrudzony (przekład P. Majewski), Piękna Pastereczka (przekład M. Mikuła), Ofiara Abrahama (przekład K. Pacan), Warszawa 2004 – redakcja, wstępy i przypisy M. Borowska.
uzupełniająca / complementary
J. Ciechanowicz, Cień Minotaura, Warszawa 1996.
P. Matvejevic, Brewiarz Śródziemnomorski, Sejny 2003.
N. Chadzinikolau, Literatura nowogrecka 1453–1983, Warszawa 1985.
Historia świata śródziemnomorskiego, red. J. Carpentier, F. Lebrun, Wrocław 2003.
Literature and society in Renaissance Crete, ed. D. Holton, Cambridge UP 1991.
Στ. Αλεξίου, Η κρητική λογοτεχνία και η εποχή της, Αθήνα 1995.
A. Embirikos: La Renaissance Cretoise I, La litterature, Paris 1960.
M. Alexiou: The ritual lament in Greek tradition, Cambridge 1975.
H-G. Beck: Geschichte der byzantinischen Volksliteratur, Munich 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: