Nauka języka nowogreckiego z wykorzystaniem elementów językoznawstwa 3700-FN-1-NJNGZEJ-2
Ćwiczenia poświęcone są nauce języka nowogreckiego w połączeniu ze zdobywaniem wiadomości na temat kultury, historii i tradycji Grecji i krajów greckiego obszaru językowego. Kurs wpisuje się w podstawowy program zajęć filologii nowogreckiej. Studentki i Studenci opanowują materiał gramatyczny, szybko rozwijają zasób słów dzięki intensywnej pracy na tekstach oryginalnych, a także poznają etymologię wyrazów, związki języka nowogreckiego z greką starożytną, zwyczaje, święta oraz najważniejszych przedstawicieli kultury greckiej i krajów greckiego obszaru językowego.
Na zajęciach dokonywana jest analiza etymologii wyrazów, przegląd historii i rozwoju języka, elementy porównania dwóch systemów językowych (polski i grecki)
Studenci rozszerzają swoją wiedzę, wzbogacają zasób słownictwa przymiotnikami, są w stanie opisać osób i rzeczy i rozumieć opisy. Uczą się czas przeszły i przyszły, potrafią rozumieć i składać teksty w tych czasach ustnie i pisemnie. Są w stanie prowadzić rozmowę i porozumiewać się na poziomie podstawowym lub jeśli temat rozmowy jest im znany. (Poziom docelowy A2)
Zajęcia są wprowadzone w taki sposób, żeby studentki i studenci rozwijali wszystkie cztery sprawności językowe:
1. słuchanie,
2. mówienie,
3. czytanie,
4. pisanie.
Kurs zawiera:
1. Napisanie tekstów – wypracowanie studenci przygotowują jako praca domowa razem z ćwiczeniami dotyczącymi gramatyki i słownictwa.
2. Ćwiczenia rozszerzenia słownictwa.
3. Praca w grupach.
4. Ćwiczenia rozumienia ze słuchu – student ma także możliwość ćwiczyć rozumienie różnych rodzimych użytkowników języka.
5. Słuchanie i analiza greckich piosenek.
6. Rozmowa o tematach dotyczących życia codziennego używając słownictwa podstawowego.
7. Sprawdzanie.
Gramatyka
1. Przymiotniki, przysłówki wzory podstawowe.
2. Forma długa i krótka zaimka osobowego.
3. Liczebniki porządkowe.
4. Wołacz.
5. Strona bierna czas teraźniejszy.
6. Czas przeszły dokonany.
7. Czas przyszły dokonany.
8. Dopełniacz.
Słownictwo
1. Kolory, zwierzęta, materiały.
2. Rodzina, opis osoby.
3. Pogoda, godzina.
4. Potrawy, ubrania.
5. Części ciała.
6. Wskazywanie drogi
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
W zakresie WIEDZY student/-ka zna i rozumie:
1. zasady wymowy (akcenty i intonacja); K_W08, K_W09
2. zagadnienia fonetyki, morfologii i składni języka nowogreckiego, K_W08, K_W09
3. słownictwo w zakresie tematyki: kolory, zwierzęta, materiały; rodzina, opis osoby; pogoda, godzina. potrawy, ubrania, części ciała, wskazywanie drogi; K_W08, K_W09
4. zasady prowadzenia prostej rozmowy używając podstawowego słownictwa (potrafi wypowiadać się ustnie i pisemnie w czasie przeszłym i przyszłym dokonanym); K_W08, K_W09
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/-ka potrafi:
1. funkcjonować w środowisku greckim na poziomie podstawowym; K_U1
2. porozumiewać się z Grekami w prostych sytuacjach codziennych, w szczególności: K_U07, K_U10
a. stosuje zwroty powitalne, pożegnalne i grzecznościowe;
b. potrafi złożyć życzenia świąteczne;
c. formułuje proste pytania.
3. zorganizując sobie prawidłowo stanowisko pracy, uczyć się korzystać ze słowników, gramatyk i innych pomocy dydaktycznych, także w wersji elektronicznej. K_ U06, K_U09
4. korzystając ze słowników i materiałów pomocniczych napisać prosty list; K_U09, K_U07
5. zrozumieć proste teksty pisemne i ustne, K_U10
6. odtwarzać w piśmie (alfabet i ortografia) teksty w zakresie znanego słownictwa; K_U10
7. czytać ze zrozumieniem, posługując się słownikiem, proste lub uproszczone teksty nowogreckie; K_U10
8. tworzyć krótkie wypowiedzi ustne (lub pisemne) na wybrane tematy (np. zdrowie, pogoda, zakupy, rodzina);
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/-ka jest gotów/a do:
1. stałego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych; K_K02
2. pogłębiania biegłości językowej; K_K02
3. docenienia znaczenia dziedzictwa greckiego w kulturze polskiej i europejskiej; K_K03
4. pracy w grupie; K_K07
5. uczestnictwa w życiu kulturalnym; K_K07
Kryteria oceniania
50% egzamin końcowy
25% kontrolne testy śródroczne
–"kartkówka",
– dyktando,
– test gramatyczny,
25% aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć
– indywidualne prace pisemne:
– wypracowanie,
– grupowe prezentacje i dialogi (role-playing),
– referaty indywidualne,
Dopuszczalna liczba nieobecności wynosi 8
9, 10 i 11 nieobecność wymagają indywidualnego zaliczenia zajęć.
12 i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania.
Literatura
Επικοινωνήστε ελληνικά 1 (Κλεάνθης Αρβανιτάκης, Φρόσω Αρβανιτάκη). Εκδόσεις Δέλτος, Αθήνα 2002.
ΚΛΙΚ στα ελληνικά. Μέθοδος εκμάθησης της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Επίπεδο Α1, Α2 δια εφήβους και ενηλίκους (Μαρία Καρακύργιου, Βικτωρία Παναγιωτίδου). Θεσσαλονίκη 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: