Metody opisu i analizy zachowania 3700-CW1-AZ
• Wprowadzenie. Dyskusja nad różnymi podejściami do analizy zachowania.
• Identyfikowanie i kategoryzowanie aktów behawioralnych. Dobór poziomu analizy zachowania.
• Dobór metody badawczej do problemu badawczego (eksperyment vs obserwacja; badania polowe vs badania laboratoryjne; etc.)
• Wybór obiektu badawczego.
• Planowanie badania (konceptualizacja problemu badawczego, pytania badawcze, hipotezy, dobór zmiennych, operacjonalizacja zmiennych, etc.).
• Planowanie obserwacji. Wybór miejsca, czasu, metody rejestracji zachowania, etc.
• Ćwiczenie metody próbkowania obiektów badawczych (sampling).
• Odczytywanie i sporządzanie etogramu. Tworzenie definicji zachowania.
• Sporządzanie i stosowanie protokołu obserwacyjnego.
• Sporządzanie rapotu z obserwacji.
• Analiza i interpretacja wyników publikacji naukowych.
• Prezentacje wynków prac studentów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawy psychologii porównawczej i zoopsychologii oraz biologicznych podstaw zachowania. Student zna podstawową metodologię i terminologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych. Student potrafi interpretować wyniki badań empirycznych i teoretycznych. Student wykorzystuje umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych.
Kryteria oceniania
Stopień poprawności wykonania pracy zaliczeniowej.
Zaprezentowania przygotowanego przez studenta etogramu oraz wyników obserwacji na podstawie sporządzonego etogramu.
Literatura
• Martin, P., Bateson, P. P. G., & Bateson, P. (2007). Measuring behaviour: an introductory guide. Cambridge University Press.
• Lehner, P. N. (1998). Handbook of ethological methods. Cambridge University Press.
• Materiały dostarczone przez prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: