- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Język keczua. Wprowadzenie do gramatyki i tekstów. 3700-CW1-AL-OG
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami gramatyki keczua (w tym fonologii, morfologii i składni) i zwrócenie ich uwagi na różne zjawiska wynikające z długotrwałego kontaktu keczua z językiem hiszpańskim. Ponadto studenci będą mieli możliwość zapoznania się z ogólnym zarysem kultur andyjskich, zarówno w okresie przedhiszpańskim jak i w czasach współczesnych, z uwzględnieniem takich aspektów jak wierzenia i praktyki religijne, tradycyjna gospodarka czy role płciowe. Podczas kursu zostanie również omówiona współczesna sytuacja socjolingwistyczna keczua oraz wysiłki związane z jego rewaloryzacja i modernizacją.
Po krótkim wprowadzeniu do ogólnej tematyki zajęć oraz do fonologii keczua studenci krok po kroku zapoznają się z bardziej skomplikowaną morfologią i składnią tego języka. Cechy gramatyki keczua zostaną najpierw analizowane na przykładzie prostych fraz dostosowanych do poziomu podstawowego. Następnie studenci poddadzą lekturze i tłumaczeniu autentyczne teksty keczua z okresu kolonialnego, głównie te zawarte w rękopisie Huarochiri (ok. 1598). Począwszy od trzecich lub czwartych zajęć studenci po każdej lekcji będą otrzymywać zadania domowe. Praca domowa będzie się składać głównie ze zwrotów do tłumaczenia z i na keczua (tłumaczenie prostych fraz na język keczua jest niezbędna w nauce fleksji i składni). Na pierwszym etapie kursu podstawowym podręcznikiem będzie Huarochiri Quechua G. Taylora (2001); później, wraz z pogłębianiem materiału, na zajęciach pojawią się również odniesienia do gramatyk Parker (1969), Cusihuaman (1976) i ewentualnie innych autorów. Studenci uzyskają dostęp do słowników keczua (w postaci cyfrowej), które pomogą im tłumaczyć i analizować teksty keczua z różnych okresów i miejsc pochodzenia.
Zajęcia będą łączyć zagadnienia teoretyczne (w formie wykładów) z częścią praktyczną (w klasycznej formie ćwiczeniowej). Podczas pierwszych spotkań będzie dominowała forma wykładowa, ale w miarę jak studenci będą nabywać nowe umiejętności językowe, charakter zajęć będzie bardziej ćwiczeniowy. Każde zajęcia rozpoczną się od wykładu, w którym nauczyciel będzie koncentrować się na wyjaśnieniu określonych zagadnień z gramatyki keczua. Ćwiczenia będą przede wszystkim polegać na tłumaczeniu i szczegółowej analizy tekstów keczua w formie otwartej i pod kierunkiem nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy (W):
Student zdobywa podstawową wiedzę dotyczącą:
-gramatyki i słownictwa w języku keczua (fonologia, morfologia fleksyjna i derywacyjna, syntaktyka);
-podstawowych zmian językowych, jakie zaszły w keczua pod wpływem kontaktu z hiszpańskim (zapożyczenia i ich adaptacja, zmiany semantyczne, wzorce syntaktyczne);
- podstawowej terminologii lingwistycznej stosowanej do języków amerindiańskich, a przede wszystkim do keczua;
- sytuacji socjolingwistycznej w krajach andyjskich;
- kultur Indian ze Środkowych Andów (wierzenia, zwyczaje, tradycyjna gospodarka, etc.)
- geografii i historii regionu andyjskiego.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności (U):
- tłumaczenie prostych tekstów źródłowych z keczua na angielski i polski
- analiza językowa i kulturoznawcza oryginalnych tekstów spisanych w języku keczua
- umiejętność podjęcia dyskusji na tematy dotyczące kwestii kulturowych i lingwistycznych, z uwzględnieniem przedstawienia logicznej argumentacji i wyciągania krytycznych wniosków.
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych (K):
- zyskanie świadomości znaczenia, jakie ma kompleksowa znajomość języka w badaniach filologicznych i kulturoznawczych;
- zrozumienie znaczenia dziedzictwa lingwistycznego i kulturowego ludności indiańskiej w Ameryce
- zrozumienie potrzeby i podstawowych zasad pracy zespołowej i multidyscyplinarnej;
- poznanie i zrozumienie głównych wyzwań związanych z badaniem kultur i wzajemnych stosunków między cywilizacjami.
Kryteria oceniania
Student będzie oceniony na podstawie czynnego udziału w zajęciach, przygotowywanej pracy domowej* i dwóch testów pisemnych (jeden pod koniec każdego semestru). Dopuszczane są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w jednym semestrze.
*Na ocenę będzie wpływało samo regularne odrabianie prac domowych, a nie stopnień ich poprawności.
Literatura
Taylor, Gerald. 2001. Huarochiri: Introducción a la lengua general (quechua). Lima: Instituto Francés de Estudios Andinos.
Parker, Gary J. 1969. Ayacucho Quechua, grammar and dictionary. The Hague, Paris: Mouton.
Cusihuaman, Antonio. 1976. Gramática quechua: Cuzco-Collao. Lima: Ministerio de Educación, Instituto de Estudios Peruanos.
Aráoz, Dora and Américo Salas. 1993. Manual de gramática quechua: pautas fundamentales. Cuzco: Instituto de Pastoral Andina.
Guaman Poma de Ayala, Felipe. 2004 [1615]. El Primer Nueva Corónica y Buen Gobierno. John V. Murra and Rolena Adorno (eds.), with translations by Jorge L. Urioste [1980]. Online edition by Rolena Adorno and Ivan Boserup. http://www.kb.dk/permalink/2006/poma/info/en/frontpage.htm
Mannheim, Bruce. 1991. The Language of the Inka since the European Invasion. Austin, TX: University of Texas Press.
Valderrama Fernández, R. and C. Escalante Gutiérrez. 1992. Gregorio Condori Mamani: Autobiografía. Cuzco: Municipalidad del Cuzco.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: