- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Konwersatorium Kobiety w przedhiszpańskiej i wczesnokolonialnej Ameryce 3700-CS2-KHS-K-22-OG
Konwersatorium poświęcone będzie problematyce statusu i roli kobiet w społeczeństwach Ameryki Łacińskiej w okresie przedhiszpańskim i wczesno kolonialnym (XVI-XVII w.). Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie tożsamości i wizerunku kobiet w Andach Środkowych skąd pochodzi największy i najbogatszy korpus źródeł dla tego kontynentu. W tym kontekście istotne znaczenie będzie miało omówienie
koncepcji dwoistości płci (żeńskiej/męskiej) i jej korelacji z płcią biologiczną, która w Andach ze względu na binarny i komplementarny charakter przedstawia się bardzo skomplikowanie. Jest to kwestia o tyle ważna, iż tego powodu do tej pory dochodzi wielokrotnie do przekłamywania i wypaczania obrazu kobiet andyjskich i ich tożsamości w społecznościach tubylczych. Poza tym, w trakcie zajęć poruszane będą również
wybrane zagadnienia związane z różnymi zjawiskami społecznymi i kulturowymi, z którymi związane były kobiety, jak władza, zasada wzajemności, dystrybucja dóbr i usług, podział pracy i specjalizacji, rodzina. Analiza wybranych tekstów pozwoli uczestnikom zapoznać się ze
specyfiką warsztatu badawczego w zakresie rekonstrukcji wizerunku kobiety w czasach przedhiszpańskich, jak również jego
transformacji podczas konkwisty i kolonizacji europejskiej. Materiałem uzupełniającym i wzbogacającym wiedzę na ten temat będą przykłady z obszaru Mezoameryki, zwłaszcza ze świata Indian Nahua, co przyczyni się do lepszego i głębszego poznania szeroko rozumianej problematyki gender studies dla badanego obszaru. Z uwagi na materiał źródłowy analizowane teksty będą dostępne w języku angielskim i hiszpańskim.
Zajęcia mają charakter fakultatywny i stanowią przedmiot komplementarny do wykładów z cyklu „Historia kultury iberoamerykańskiej” (część pierwsza i druga) oraz wykładu „Przedhiszpańskie kultury Ameryki Południowej w perspektywie badań archeologicznych” (semestr letni).
Zakres tematów
• charakter i zakres podstawowych źródeł odnoszących się do problematyki tematu zajęć;
• przykłady różnych podejść badawczych w studiach nad rekonstrukcją przedhiszpańskich tradycji, w tym wizji kobiety w kontekście społeczno-kulturowym;
• kobieta w ikonografii przedhiszpańskiej z obszaru Andów Środkowych;
• status i rola kobiet tubylczych po podboju europejskim;
• kobiety a ekonomia kolonialna;
• strategie i sposoby przekazywania tradycyjnych elementów kulturowych we wczesnym okresie kolonialnym (obszar Andów Środkowych i Mezoameryki);
• kobiety indiańskie w malarstwie kolonialnym z obszaru Andów i Mezoameryki.
Na rozpoczęciu każdego, nowego tematu rozdawany będzie materiał, który posłuży do omawiania i analizowania podczas kolejnych zajęć. Ocenie podlega regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć. Ważnym elementem zajęć jest samodzielna praca nad wybranymi tekstami źródłowymi i prezentowanie jej wyników.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
‒ ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat statusu i roli kobiet przedhiszpańskiej i wczesnokolonialnej Ameryce, szczególnie z obszaru andyjskiego (K_W02, K_W03, K_W04);
- potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty dotyczące tematu z obszaru Ameryki Łacińskiej (K_W02, K_W03, K_U01, K_U02);
- swobodnie potrafi komunikować się w obrębie tematyki kursu (K_U01, K_U02, K_K04, K_K05);
- potrafi prezentować wybrane zagadnienia z omawianej tematyki (K_W04, K_U01, K_K05);
- wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru kulturowego, zdobytą na zajęciach (K_W04, K_U01, K_U02, K_K02, K_K04);
- identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia (K_U05, K_K02, K_K04, K_K05).
Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:
Wiedza: po ukończeniu kursu student(ka) zna i rozumie:
K_W02, K_W03, K_W04
- główne trendy rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej oraz związane z nimi współczesne metodologie i terminologie.
- zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.
- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.
Umiejętności: po ukończeniu kursu student(ka) potrafi:
K_U01, K_U02, K_U05,
- samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym.
- zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej.
Kompetencje społeczne: po ukończeniu kursu student(ka) jest gotowa(-ów) do:
K_K02, K_K04, K_K05
- zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny.
- świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form.
- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz
przygotowanie do zajęć. Ważnym elementem zajęć jest samodzielna
praca nad wybranymi tekstami źródłowymi i prezentowanie jej wyników.
Kryteria oceny:
– związek wypowiedzi z tematem,
– wnikliwość analizy i interpretacji tekstów literackich,
– kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość)
Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Sposób zaliczenia Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz końcowego zaliczenia na ocenę
Literatura
Literatura (wybór):
Bruhns, Karen Olsen and Stothert Karen E., Women in Ancient America. University of Oklahoma Press, 2014.
Castillo, Luis Jaime, and Ulla Holmquist. “Mujeres y poder en la sociedad mochica tardía”, in Henríquez, Narda (ed.), El hechizo de las imágenes: estatus social, género y etnicidad en la historia peruana. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universi- dad Católica del Perú, pp. 13-34, 2000.
Cordy-Collins, Alana, “Labretted Ladies: Foreign Women in Northern Moche and Lambayeque Art”, in Pillsbury, Joanne (ed.),
Moche Art and Archaeology in Ancient Peru. Washington, D.C: National Gallery of Art, pp. 246-257, 2001.
Donnan, Christopher, and Luis Jaime Castillo. “Excavaciones de tumbas de sacerdotisas moche en San José de Moro,
Jequetepeque”, in Uceda, Santiago and Elías Mujica (eds.). Moche propuestas y perspectivas. Actas del Primer Coloquio sobre la Cultura Moche, Trujillo, 12 a 16 de abril de 1993. Trujillo-Lima:
Universidad Nacional de La Libertad-Institut Français d’Études Andines, pp. 415-424, 1994.
Etienne, Mona and Eleanor Leacock (eds.), Women and Colonizations. Anthropological Perspectives. Praeger Soecial
Studies, New York, 1980.
Gero, Joan M., and Margaret W. Conkey (eds.), Engendering
Archeology: Women and Prehistory. Oxford: Blackwell Publishing, 1991.
Graubart, Karen B, With Our Labor and Sweat: Indigenous Women and the Formation of Colonial Society in Peru, 1550 – 1700.
Stanford, CA: Stanford University Press, 2007.
Klein, Cecelia F. and Jeffrey Quilter (eds.), Gender in Pre-Hispanic America. Washington DC: Dumbarton Oaks, 2001.
Mujica Barreda, Elías, et al. El Brujo: Huaca Cao, centro ceremonial moche en el valle de Chicama. Lima: Fundación Augusto N. Wiese, 2007.
Prządka Giersz, Patrycja, “Ajuar personal: las mujeres de la élite wari y su atuendo”, in Castillo de Huarmey. El mausoleo Wari,
Milosz Giersz, Cecilia Pardo (eds.). Editorial: Museo de Arte de Lima – MALI, 2014.
Prządka Giersz, Patrycja, „Supervivencia de las tradiciones prehispanicas en la sociedad colonial del Peru: testamentos de mujeres indigenas en la elite y clase media de los siglos XVI y XVII”, Temas Americanistas, No 34:124-138, 2015.
Silverblatt, Irene, Moon, Sun, and Watches: Gender Ideologies and Class in Inca and Colonial Peru. Princeton University Press, 1987.
2003, Śniadecka-Kotarska, Magdalena, Być kobietą w Ekwadorze”, „Studia i Materiały” 32. Cesla UW, Uniwersytet Łódzki, Warsaw.
2006, Śniadecka-Kotarska, Magdalena, Być kobietą w Peru (1980- 2005), „Studia i Materiały” 32. Cesla UW, Uniwersytet Łódzki,
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: