- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Konwersatorium francuskie: Autobiografia i autofikcja we francuskojęzycznej literaturze i filmie 3700-CS2-KFR1-23-OG
Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język francuski w stopniu zaawansowanym.
Zajęcia poświęcone są analizie zaproponowanych lektur z wykorzystaniem narzędzi interpretacyjnych oraz na praktyce literackiej. Spotkania poświęcone dyskusjom na temat omawianych tekstów i obejrzanych filmów mają być inspiracją i zachętą dla własnej twórczości.
Kurs ma na celu rozwinięcie umiejętności czytania, pisania i mówienia w języku francuskim oraz zapoznanie z wybranymi nurtami współczesnych francuskojęzycznych prozy oraz filmu.
tematy:
1) Perspektywa dziecka
2) Perspektywa ocalałego
3) Perspektywa emigranta
4) Perspektywa “dziecięcia dwudziestego wieku”
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student:
Wiedza
- ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat autobiografii i autofikcji z punktu widzenia literatury i filmu K_W04
- ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy
historyczne i kulturowe K_W04, K_W06
- posiada w pogłebionym stopniu znajomość metod analizy tekstów literackiche K_W07
Umiejętności:
- potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty literackie i filmy (po francusku) uwzględniając techniki pisania i mówienia o sobie.
K_U02
- potrafi przygotować prace pisemne typu: krótkie opowiadanie, artykuł, esej w języku francuskim K_U01, K_U03 K_K01
Kompetencje społeczne:
- uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych K_K03, K_K05
Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:
Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu:
K_W04, K_W06, K_W07
- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.
- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych.
- zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych.
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01, K_U02, K_U03,
- samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym.
- przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01, K_K03, K_K05
- krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
- poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego.
- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
Zagadnienia teoretyczne sprawdzane będą w formie ustnej, prace pisemne będą analizowane i opatrywane komentarzem głównie pod
kątem stylu.
Zaliczenie przedmiotu podlega trzem kryteriom:
1. Praca zaliczeniowa, która ma być próbką własnego tekstu literackiego o długości 4-6 stron (odstępy 1,5, czcionka 12) w konwencji
prozy autobiograficznej lub autofikcji, do wyboru dla studenta. Praca powinna być odesłana najpóźniej do dnia ostatnich zajęć w
semestrze.
2. Czynny i aktywny udział w dyskusji na zajęciach świadczący o znajomości zadanych lektur, filmów oraz innych tekstów.
3. Zreferowanie wybranego zagadnienia dotyczącego sposobów pisania lub/i obrazowania autobiograficznego lub autofikcyjnego.
Dopuszczalne dwie nieobecności, każdą następną nieobecność należy zaliczyć, omawiając na zajęciach lektury wskazane przez
prowadzącego.
Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Serge Doubrovsky, Fils
Philippe Lejeune, Pacte autobiographique
Philippe Gasparini, Est-il je, du roman autobiographique à l’autofiction
Philippe Gasparini, La tentation autobiographique de l’Antiquité à la Renaissance
Philippe Gasparini, Poétiques du „je”
Claudia Groneman Les enjeux de l'autobiographie dans les littératures de langue française
Martina Wgner-Egelhaaf, Handbook of Autobiography/ Autofiction
David Bélanger, « L’autofiction contestée : le romancier fictif et l’autarcie littéraire », Voix et Images, vol. XL, no 3, 2015, p. 115-130.
DARRIEUSSECQ, Marie Darriessecq, « L’autofiction, un genre pas sérieux », Poétique, nº 107, septembre 1996, p. 369-380.
Hélène Jaccomard Lecteur et lecture dans l’autobiographie française contemporaine : Violette Leduc, Françoise d’Eaubonne, Serge Doubrovsky, Marguerite Yourcenar, Genève, Droz, 1993
Rémi Fontanel „De l’auteur à l’autofiction Le cinéma à l’épreuve du « Je »” in Ecrans, 2016-2 nr 6
Lektury:
Patrick Modiano, Un pedigree
Georges Perec, W ou le souvenir d’enfance
Romain Gary, La promesse de l’aube
Frédéric Beigbeder, Un roman français
Camara Laye, L’enfant noir
Marguerite Duras, L’Amant
Filmy:
Les 400 coups, François Truffaut
Au revoir, les enfants, Louis Malle
Les garçons et Guillaume à table, Guillaume Galienne
La chose publique, Mathieu Amalric
Qu’Allah bénisse la France, Abd Al Malik
L’Amant, Jean-Jacques Annaud
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: