- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Konwersatorium hiszpańskie: Święte, królowe, metresy… Rola kobiety w Hiszpanii na przestrzeni wieków. 3700-CS2-K-HIS-23-OG
Konwersatorium na temat roli kobiety w Hiszpanii na przestrzeni wieków. Analizie poddane zostaną ważne elementy hiszpańskiej historii, współczesności, kultury, języka, religii, polityki oraz zwyczajów, związane z rolą kobiety. Analiza zostanie skoncentrowana na wybranych kobietach, które wywarły największe piętno w historii Hiszpanii, na ich zaś tle zostanie zaprezentowana generalnie rola kobiety w społeczeństwie hiszpańskim oraz jej wpływ na rzeczywistość.
Tematy:
Królowe Izabela Katolicka i Joanna Szalona
Św. Teresa z Ávili
Cayetana de Alba
Sofía Casanova
Dolores Ibárruri i Carmen Polo de Franco
Karolina Babecki Pons i Carmen Laforet
Królowa Zofia
Na początku każdego tematu rozdawany jest materiał, który używany będzie podczas zajęć. Po wprowadzeniu, student dokonuje indywidualnej lektury tekstów, które następnie komentowane są na zajęciach. Lektury ukazują zawsze szerokie spektrum opinii w celu ułatwienia dyskusji. Zostaną również zaprezentowane filmy związane ze studiowanymi tematami.
Zakres tematów:
Temat 1: Królowe Izabela Katolicka i Joanna Szalona
Temat 2: Św. Teresa z Ávili
Temat 3: Cayetana de Alba
Temat 4: Sofía Casanova
Temat 5: Dolores Ibárruri i Carmen Polo de Franco
Temat 6: Karolina Babecki Pons i Carmen Laforet
Temat 7: Królowa Zofia
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe:
Student:
zna kulturę i historię Hiszpanii oraz uwarunkowania jej funkcjonowania, w tym rolę kobiet w tej materii (dot. K_W03).
posiada pogłębioną wiedzę na temat szkół badania kultury Hiszpanii (dot. K_W03).
posiada pogłębioną wiedzę na temat kultury oraz języka hiszpańskiego, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultury hiszpańskiej (dot. K_W04).
zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą i historią Hiszpanii, w tym rolą kobiet (dot. K_W06).
nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych dotyczących Hiszpanii (dot. K_W06).
zna zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych (historia, nauki polityczne) (dot. K_W07).
potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze w odniesieniu do kultury i historii Hiszpanii, w tym roli w nich kobiet na przestrzeni wieków, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne (dot. K_U01).
potrafi prezentować wybrane zagadnienia w ramach dyskusji oraz swobodnie komunikować się na temat kultury i historii Hiszpanii, w tym roli w nich kobiet na przestrzeni wieków (dot. K_U02).
jest gotów do samodzielnej i krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów oraz dzieł audiowizualnych dotyczących kultury i historii Hiszpanii, w tym roli w nich kobiet na przestrzeni wieków (dot. K_K01)
rozumie potrzebę wykorzystywania wiedzy na temat kultury Hiszpanii w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych (dot. K_K01).
jest gotów do zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury na przykładzie kultury hiszpańskiej (dot. K_K02).
jest gotów do uczestnictwa w dyskusji na temat kultury i historii Hiszpanii; szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K05).
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach;
Liczba dopuszczalnych nieobecności: dwie;
Trzecią i czwartą nieobecność należy zaliczyć indywidualnie.
Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach;
Literatura
ALABRÚS IGLESIAS, Rosa María, García Cárcel, Ricardo: Teresa de Jesús: la construcción de la santidad femenina, Madrid 2015.
ALVAR EZQUERRA, Alfredo: Isabel la Católica: una reina vencedora, una mujer derrotada, Madrid 2002.
FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel: Juana la Loca. La cautiva de Tordesillas, Barcelona 2010.
GONZÁLEZ CAIZÁN, Cristina. Una dama con dos patrias. Karolina Babecka (1922-2009), polaca, española, espía, periodista y empresaria. Primera aproximación, w: „Aportes. Revista de Historia Contemporánea”, año XXXV, no 104 (3/2020), Madryt, s. 135–166.
GONZÁLEZ SANZ, Alba: Dolores Ibárruri. La política revolucionaria que apasionaba a las masas, Barcelona 1986.
LAFORET, Carmen: Za żelazną kurtyną. Podróż do Polski w 1967, ed. Cristina Gonzélez Caizán, Warszawa 2012.
LA PARRA, Emilio: Manuel Godoy. La aventura del poder, Barcelona 2002.
MARTÍNEZ MARTÍNEZ, Rosario. Sofía Casanova. Mito y Literatura, Santiago de Compostela, 1999.
PALACIOS, Jesús, PAYNE, Stanley G.: Franco, mi padre. Testimonio de Carmen Franco, la hija del caudillo, Madrid 2008.
SOUBEYROUX, Jacques: Goya político, Madrid 2011.
URBANO, Pilar: La Reina muy de cerca (D.ª Sofía Reina de España), Madrid 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: