- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Konwers. hiszp: Na pograniczach Starego Świata. Związki polsko-hiszpańskie od XVI do XX stulecia (En las fronteras del Viejo Mundo. Las relaciones polaco-españolas del siglo XVI al XX) - poziom jęz B2 3700-CS1-PSS-OG
Prowadzone w języku hiszpańskim konwersatorium poświęcone jest badaniu związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX wieku. Przeanalizowane zostaną wybrane istotne zagadnienia związane z tematem na przykładzie biografii ważnych postaci, które budowały te związki, a także znaczących wydarzeń historycznych.
1. Jan Dantyszek i jego misja w Hiszpanii (1518-1529)
2. Hrabia Aranda i jego misja w Polsce (1761-1762)
3. Polski udział w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość (1808-1814)
4. Polski Pułk Ułanów w pierwszej wojnie karlistowskiej (1833-1840)
5. Pisarka Sofia Casanova i jej życie między Hiszpanią a Polską (1887-1958)
6. Karolina Babecki Pons i Carmen Laforet. Podróż do Polski w 1968 r.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe:
w zakresie wiedzy:
rozumie wagę zachowania dziedzictwa kulturowego Europy, w tym Hiszpanii i Polski oraz ich związków od XVI do XX w. (dot. K_W01).
zna główne trendy rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa w odniesieniu do związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w., związane z nimi współczesne metodologie i terminologie oraz najnowsze wyniki badań (dot. K_W02).
posiada poszerzoną wiedzę na temat związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w., dostrzega ich historyczne uwarunkowania (dot. K_W02).
nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych dotyczących związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w. (dot. K_W06).
w zakresie umiejętności:
potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze w odniesieniu do związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w., dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne (dot. K_U01).
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację zjawisk kultury dotyczących związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w. oraz dokonać ich oceny, uwzględniając ich znaczenie, a także oddziaływanie w procesach historycznych i kulturowych (dot. K_U02).
potrafi prezentować wybrane zagadnienia w ramach dyskusji na temat związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w. oraz swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu (dot. K_U02).
potrafi przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia na temat związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w. (dot. K_U03).
potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie na temat związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w. (dot. K_U03).
potrafi zaplanować i zrealizować proces własnego rozwoju poprzez zdobycie umiejętności samodzielnej analizy wysłuchanej prezentacji albo przeczytanego tekstu w języku hiszpańskim poziomie B2+ (dot. K_U05).
w zakresie kompetencji społecznych:
jest gotów do samodzielnej i krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów oraz dzieł audiowizualnych dotyczących związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w. z uwzględnieniem ich kontekstu kulturowego i historycznego (dot. K_K01)
rozumie potrzebę wykorzystywania wiedzy na temat związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w. w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych (dot. K_K01).
jest gotów do poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego dotyczącego związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w. (dot. K_K03).
jest gotów do świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form (dot. K_K04).
jest gotów do uczestniczenia w dyskusji na temat związków polsko-hiszpańskich od XVI do XX w.; szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K05).
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach.
Liczba dopuszczalnych nieobecności: dwie.
Trzecią i czwartą nieobecność należy zaliczyć indywidualnie.
Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Najważniejsze pozycje:
Cartas latinas en la época de los Jagellones. Años 1519-1572, eds. Jan Kieniewicz, Alfredo Alvar Ezquerra, Cristina González Caizán, Matylda Urjasz-Raczko y Miguel Conde Pazos, Madryt, 2020.
Cartas desde Varsovia. Correspondencia privada del Conde de Aranda con Ricardo Wall (1760-1762), eds. Cristina González Caizán, Cezary Taracha i Diego Téllez Alarcia, Lublin, 2005.
Españoles y polacos en la Corte de Carlos V. Cartas del embajador Juan Dantisco, eds. Antonio Fontan y Jerzy Axer, Madryt, 1994.
González Caizán, Cristina, Por Napoleón en España. Los soldados polacos en los Sitios de Zaragoza (1808-1809), Madryt, 2017.
González Caizán, Cristina, Una dama con dos patrias. Karolina Babecka (1922-2009), polaca, española, espía, periodista y empresaria. Primera aproximación, w: „Aportes. Revista de Historia Contemporánea”, año XXXV, no 104 (3/2020), Madryt, s. 135–166.
González Caizán, Cristina, “La presencia polaca en el ejército español. Siglo XIX”, w: Presencia polaca en la milicia española, coord. Enrique García Hernán (“Revista Internacional de Historia Militar”, núm. 98, “Cuaderno de Historia Militar”, N.o 9), Madryt, s. 101–145.
Laforet, Carmen, Za żelazną kurtyną. Podróż do Polski w 1967 roku, ed. Cristina Gonzélez Caizán, Warszawa 2012.
Laforet, Carmen, Nada, Madryt, 1945.
Martínez Martínez, Rosario. Sofía Casanova. Mito y Literatura, Santiago de Compostela, 1999.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: