Sztuka nowoczesna 3700-CS1-3-SN
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia sztuki współczesnej w możliwie szerokim kontekście politycznym, społecznym i kulturowym. Wobec gwałtowanie i radykalnie zmieniającego się zakresu pojęcia „sztuka” omawiane są zjawiska dialektyki transgresji i trwania tradycji, pojawienie się „nowych mediów” (performans, video, instalacja multimedialna, techniki cyfrowe), zagadnienia sztuki zaangażowanej politycznie i społecznie, kwestie feminizmu i gender, problematyka ciała, zagadnienia postkolonialne. Przedstawione będą również współczesne instytucje i mechanizmy świata sztuki (muzea, galerie, rynek sztuki, wielkie imprezy i targi międzynarodowe)
Dla wykładu przyjęty jest porządek ściśle chronologiczny. Kolejno prezentowane są zjawiska artystyczne uznane za najważniejsze dla dekad: 1900-1910, 1910-1920 etc, do ostatniej dekady 2010-2020. Na wstępie każdego wykładu zarysowany jest kontekst historyczny, polityczny i ideologiczny istotny dla danego dziesięciolecia
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student
Zna i rozumie zróżnicowaną tematyką sztuki współczesnej oraz charakterystykę jej filozoficznego i społecznego podłoża K_W05
Potrafi dokonać krytycznej analizy dzieła sztuki, rozpoznawać i wartościować zjawiska artystyczne a także samodzielnie zaprezentować wyniki swoich badań w formie ustnej lub pisemnej posługując się nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi K_U04, K_U05, K_U08, K_U13, K_K10, K_K08
Ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy; K_K03, K_K04
Jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym, bierze udział w dyskusjach na tematy związane z kulturą i sztuką nowoczesną K_K04, K_K05 K_K10
Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:
zna i rozumie:
KW_05 główne zjawiska życia kulturalnego oraz zasady funkcjonowania instytucji kultury w Polsce i wybranym regionie, ze szczególnym uwzględnieniem własności intelektualnej.
potrafi
K_U04 zaplanować i zorganizować pracę grupową ( określenie celów, etapów, ról, dobór metod). Potrafi wziąć udział w pracy zespołowej w różnych rolach.
K_U05 zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej.
K_U07 uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski
K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej
K_U13 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu.
jest gotów do
K_K02 zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny.
K_K03 poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego.
K_K04 świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form.
K_K05 uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
K_K08 zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza
K_K10 aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów
Kryteria oceniania
Praca pisemna na zakończenie semestru, na dowolnie wybrany temat, skonsultowany z prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: