Seminarium wiodące: Dziedzictwo historyczne, kultura i polityka Hiszpanii oraz jej związki z Polską 3700-CS1-3-SD-DHH
Prowadzone w języku hiszpańskim seminarium poświęcone jest dziedzictwu historycznemu, kulturze i polityce Hiszpanii oraz jej związkom z Polską. Umożliwia zdobycie szerokiej wiedzy na ten temat oraz osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego. W ramach seminarium przeanalizowane zostaną wybrane, najistotniejsze zagadnienia związane z historią, kulturą i polityką Hiszpanii w ramach dwóch bloków tematycznych, dotyczących: hiszpańskiej „czarnej legendy”, w tym inkwizycji, walki z Anglią, odkrycia, podboju i kolonizacji Ameryki, a także Hiszpanii oraz jej deklarowanej i rzeczywistej roli w obronie chrześcijaństwa. W ramach trzeciego bloku szczególna uwaga zostanie poświęcona masowemu udziałowi Polaków w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość w latach 1808-1813. Poddane zostaną analizie porównawczej źródła polskie i hiszpańskie na temat ważnych z punktu widzenia historii obu krajów epizodów, takich jak szarża pod Somosierrą i oblężenia Saragossy, a także ech tych wydarzeń w literaturze i kinematografii („Popioły” Stefana Żeromskiego oraz ich ekranizacja w reżyserii Andrzeja Wajdy), jak również inne interesujące elementy obecności w Hiszpanii szwoleżerów Gwardii Cesarskiej, Legii Nadwiślańskiej, Pułku Lansjerów Nadwiślańskich oraz Dywizji Księstwa Warszawskiego.
Blok tematyczny 1
Hiszpańska „czarna legenda”: inkwizycja hiszpańska; Filip II Habsburg; Krzysztof Kolumb; hiszpański podbój Ameryki i konkwistadorzy; debata na temat kolonizacji Ameryki Hiszpańskiej.
Blok tematyczny 2
Hiszpania i obrona chrześcijaństwa: Karol V Habsburg, ostatni krzyżowiec; bitwa pod Lepanto (1571); wypędzenie morysków (1609); „tercios viejos” – konflikt w Niderlandach.
Blok tematyczny 3
Polacy w Hiszpanii w latach 1808–1813: 1. Pułk Szwoleżerów-Lansjerów Gwardii Cesarskiej, m.in. Powstanie 2 Maja, szarża pod Somosierrą; Legia Nadwiślańska, m.in. oblężenia Saragossy; Pułk Lansjerów Nadwiślańskich, m.in. bitwa pod Albuerą; Dywizja Księstwa Warszawskiego, m.in. obrona Fuengiroli).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się Student ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji;
potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, krytycznie oceniając ich wiarygodność;
potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny;
potrafi interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki;
potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę i umiejętności badawcze w zakresie podejmowanych studiów nad wybranym tematem z zakresu kulturoznawstwa;
samodzielnie tłumaczy z języka polskiego na wybrany język Śródziemnomorza własny prosty tekst o charakterze profesjonalnym;
potrafi opracować w ujęciu monograficznym wybrany po konsultacji z wykładowcą problem badawczy z zakresu kulturoznawstwa, sytuując go na tle aktualnego stanu badań;
potrafi przygotować proste prace pisemne popularyzujące kulturę, typu: esej, komunikat, recenzja – w językach polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza;
potrafi korzystać z najważniejszych dla kulturoznawstwa narzędzi wyszukiwawczych, w szczególności internetowych baz danych i czasopism;
potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim, w wybranym języku Śródziemnomorza oraz w innym języku obcym; posługuje się wybranym językiem Śródziemnomorza na poziomie B2plus;
potrafi przygotować nieskomplikowaną prezentację pisemną oraz ustną w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza na tematy kulturoznawcze i z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów;
uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych;
aktywnie śledzi wydarzenia kulturalne w Polsce i na świecie, uczestnicząc w wybranych formach życia społecznego i kulturalnego.
aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy.
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza;
ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz w wybranym kraju Śródziemnomorza;
potrafi samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza;
rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza;
ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy;
ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu danej kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy historyczne i kulturowe.
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach; liczba dopuszczalnych nieobecności – 2.
Literatura
Najważniejsze pozycje:
ALVAR EZQUERRA. Alfredo. Juan Sebastián Elcano (1476?-1526), Madrid 2016.
CÉSPEDES DEL CASTILLO, Guillermo. América Hispánica (1492-1898), Madrid 2009.
DOMÍNGUEZ ORTIZ, Antonio. Historia de los moriscos. Vida y tragedia de una minoría, Madrid 1993.
FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel. Felipe II y su tiempo, Barcelona 2014.
FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel. Isabel la Católica, Madrid 2003.
JUDERÍAS, Julián. La leyenda negra. Estudios acerca del concepto de España en el extranjero, Madrid 1974.
KAMEN, Henry. El gran duque de Alba, Madrid 2004.
MARTÍNEZ MONTES, Luis Francisco. España, una historia global, Madrid 2018.
ROCA BAREA, María Elvira. Imperiofobia y Leyenda negra. Roma, Rusia, Estados Unidos y el Imperio Español, Madrid 2019.
Anonim, Saragossa w roku 1809. Wyjątek z niedrukowanych dotąd pamiętników;
Anonim, Wąwóz Sommo-Sierra, wyjątek z opowiadania majora;
BRANDT, Henryk, Moja służba w Legii Nadwiślańskiej. Wspomnienia z Hiszpanii oraz Rosji 1807-1812;
DOBIECKI, Wojciech Józef. Wspomnienia wojskowe;
ŁUBIEŃSKI, Roger. Generał Tomasz Pomian hrabia Łubieński;
ŁUBIEŃSKI, Tomasz. Krótki opis bitwy pod Somo-Sierrą, przez Tomasza Łubieńskiego, podówczas podpułkownika w pułku lekkokonnym gwardii;
MŁOKOSIEWICZ, Franciszek. Wspomnienie z wojny hiszpańskiej r. 1810;
MROZIŃSKI, Józef. Oblężenie i obrona Saragossy w latach 1808 i 1809, ze względem szczególniejszym na czynności korpusu polskiego;
NIEGOLEWSKI, Andrzej. Somosierra;
Pamiętniki Józefa Rudnickiego od r. 1806 do 1815;
Pamiętniki moje w Hiszpanii przez Kajetana Wojciechowskiego;
Pamiętniki Wincentego Płaczkowskiego, porucznika dawnéj gwardyi cesarsko-francuzkiéj. Spisane w roku 1845;
Pamiętniki z wojny hiszpańskiéj (1808-1814) Stanisława B[r]oekera, b. oficera b. legionów francuzko-polskich;
SUŁKOWSKI, Antoni Paweł. Listy do żony z wojen napoleońskich;
Wspomnienia o pułku lekkokonnym polskim Gwardyi Napoleona I, przez cały czas od zawiązania pułku w r. 1807, aż do końca w roku 1814, przez Józefa Załuskiego, byłego jenerała brygady w głównym sztabie wojska polskiego, niegdyś oficera i szefa szwadronu rzeczonej gwardyi cesarza Francuzów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: