Historia sztuki XIX wieku 3700-CS1-3-HSXIX
Sztuka XIX wieku zostaje przedstawiona poprzez prezentację głównych procesów historyczno-kulturowych oraz dominujących motywów sztuki XIX wieku:
Rewolucja,
„Gdy rozum śpi”,
Natura,
Historia,
Rzeczywistość,
Współczesność,
Prymitywizm, egzotyzm,
Symbolizm, dekadentyzm,
Ku niewidzialnemu.
Zajęcia odbywają się w następujących cyklach: każdorazowo po 3 wykładach ma miejsce konwersatorium, na którym swoje krótkie prezentacje przedstawiają studenci. Tematy prezentacji są dowolne, nie mogą być powtórką materiału wykładowego, muszą mieścić się w chronologicznych ramach danego cyklu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu Studentka/Student:
Zna i rozumie najważniejsze tendencje w plastyce i architekturze XIX wieku oraz charakteryzuje ich filozoficzne i społeczne podłoże K_W14, K_W19
Potrafi określić autorów, czas i środowisko powstania najbardziej reprezentatywnych dzieł sztuki XIX wieku; na tej podstawie potrafi rozpoznać inne dzieła sztuki tego okresu. Wyniki swojej pracy potrafi zaprezentować w formie pisemnej lub ustnej prezentacji posługując się nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi K_U04, K_U05, K_U08, K_U13
Jest gotów dostrzec w sztuce i kulturze współczesnej kontynuację i transformację form i idei sztuki XIX stulecia. K_K05, K_K08,
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się:
Student zna i rozumie:
K_W14 podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej, w tym analizy ikonograficznej i stylistyczne
K_W17 znaczenia kompleksowej natury języka w badaniach filologicznych i kulturoznawczych, zapoznał się z założeniami semiotyki języka i kultury
K_W19 zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi
potrafi
K_U04 zaplanować i zorganizować pracę grupową ( określenie celów, etapów, ról, dobór metod). Potrafi wziąć udział w pracy zespołowej w różnych rolach.
K_U05 zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej.
K_U07 uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski
K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej
K_U13 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu.
jest gotów do
K_K02 zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny.
K_K03 poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego.
K_K04 świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form.
K_K05 uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
K_K08 zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza
K_K10 aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane i oceniane są na podstawie prezentacji przedstawianych podczas zajęć konwersatoryjnych.
Oceniana jest inwencja w wyborze tematu, znalezienie i wykorzystanie właściwej literatury przedmiotu, wizualna forma prezentacji
Dopuszczalne 3 nieobecności. Zaliczenie na podstawie dodatkowej pracy pisemnej o temacie uzgodnionym w prowadzącą
Literatura
Ze względu na brak zgodnych z aktualnym stanem wiedzy opracowań syntetycznych o charakterze podręcznikowym, literatura szczegółowa podawana jest studentom przygotowującym prezentacje, stosownie do wybranego przez nich tematu. Literatura jest także podawana w ramach dyskusji konwersatoryjnych, w odpowiedzi na zainteresowania i potrzeby studentów.
Po każdym wykładzie studenci otrzymują prezentację.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: