Historia kultury francuskiej i włoskiej (2) 3700-CS1-3-HKFRWL
Zostaną omówione takie tematy jak:
tworzenie się państw na gruzach cesar-stwa rzymskiego,
kształtowanie się rycerstwa i mieszczaństwa jako podstawo-wych grup odbioru kultury w języku rodzimym ideologia feudalna i monar-chiczna vs. światopogląd mieszczański.
Sztuka romańska we Francji, gotyk i jego odmiany.
Giganci literatury włoskiej i europejskiej: Dante, Petrarka i Boccaccio.
Specyfika francuskiego i włoskiego renesansu, architektura i malarstwo we Francji i Włoszech doby renesansu.
Wpływ francuskich wojen religijnych.
Klasycyzm w kontekście monarchii absolutnej, racjonalizm Kartezjusza.
Kultura i sztuka w Wersalu,
Rewolucja i system republikański, epoka napoleońska – instytucjonalny , naukowy i kulturalny rozwój Francji, restauracja i II Cesarstwo, rozwój Paryża, postęp techniczny;
francuska ekspansja kolonialna i jej wpływ na zainteresowania kulturami egzotycznymi,
wojna francusko-pruska i III Republika.
Proces jednoczenia Włoch i jego wpływ na życie intelektualne Italii.
Rozwój sztuk pięknych, malarstwo.
I Wojna Światowa, ruch socjalistyczny, szalone lata 20-30, faszyzm, II Wojna Światowa, dekolonizacja, V Republika francuska, Maj 68, Francja i Włochy współczesne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/studentka:
W zakresie wiedzy
zna i rozimie:
- podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do kultury francuskiej i włoskiej. K_W02, K_W08
- zna podstawową terminologię z zakresu historii sztuki w odniesieniu do współczesnej (XIX-XXI wiek) kultury francuskiej i włoskiej. K_W05, K_W19
- zna najważniejszych twórców kultury europejskiej. K_W09.
- zna francuskich i włoskich autorów filozoficznych oraz ich idee. K_W09.
W zakresie umiejętności
potrafi:
- wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródel na temat kultury francuskiej i włoskiej XIX – XXI wieku. K_U01 i K_U06.
- uczestniczyć w dyskusji na tematy współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz weFrancji i Włoszech. K_U05, K_U07.
- przygotować ustne prezentacje oraz prace pisemne (esej komunikat, prezentacja audio-wizualna). K_U08 i K_U11, K_U13.
W zakresie kompetencji społecznych
jest gotów do
- uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych. K_K02.
- uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa dawnych epok w kulturze współczesnej Europy. K_U03 i K_U04.
- uświadomienia sobie wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym tradycji francuskiej i włoskiej. K_K06, K_K08
- aktywnego śledzienia wydarzenia kulturalne w Dzisiejszych Francji i Włoszech. K_K10.
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się:
Zna i rozumie:
K_W02 podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_W05 teorie i metodologie dyscyplin, które zajmują się studiami nad kulturą
K_W08 kulturę i język wybranego regionu Śródziemnomorza kulturę i język wybranego regionu Śródziemnomorza
K_W09 najważniejszych twórców kultury europejskiej
K_W19 zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi
Potrafi
K_U01 wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych
K_U05 zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych
K_U06 zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze, w tym antropologii kulturowej, filologii, historii i semiotyce kultury
K_U07 uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski
K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej
K_U11 samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza
K_U13 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu.
Jest gotów do:
K_K02, uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych
K_K03, pracy w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania
K_K04, realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego
K_K06, zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych
K_K08, zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza
K_K10 aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny obejmujący treści omawiane w czasie wykładów i lektur.
Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji (raz podczas semestru)
Liczba dopuszczalnych nieobecności – 2 w semestrze.
Literatura
Kowalski Jacek, Loba Anna i Mirosław, Prokop Jan, Dzieje Kultury Francuskiej, Warszawa 2005, PWN
oraz bibliografia szczegółowa podawana sukcesywnie z zajęć na zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: